Köpa häst...

Sv: Köpa häst...

Har dock precis köpt min häst :love::love:
Hämtar hem honom om 5 veckor, kommer vara 5 långa veckor befarar jag ....

Provred ett fjordingsto som jag i princip hade bestämt mig för, någonting fick mig dock att dra ut på det, och tillslut kände jag att nej hon är nog inte rätt för mig ändå.

Var då återigen ute och letade pålle och mejlade och ringde på alla jag lyckte lät intressanta, när det väl kom till kritan var det två st som jag skulle provrida, sagt och gjort jag åkte upp ( ska flytta upp och dom stod i den staden dit jag ska flytta ) och provade för den ena, 11 årig travarvalack, stressad , stor och det gick väl lite sådär att rida men med tanke på att han enbart är riden ett år var jag nöjd med honom och åkte hem för att fundera dagen därpå skulle jag provrida en 15 årig kallblodstravare som var ganska liten men inte för liten, stark som sjutton och stressad han med. Direkt när jag suttit upp så försökte han ta kommandot och dra iväg ( på marken var han urmysig att hantera ) och hela ridpasset var ganska hemskt, och jag hade redan bestämt mig, men gav det en chans. Han drog, låg på och ville inte alls ta det lugnt eller skritta, full rulle var det enda som existerade i hans värld.

Så hem att fundera, jag kunde inte släppa travar valacken jag provridit dagen innan och mamma sa redan i bilen på väg hem att du har bestämt dig för Anders va?
Njaa svarade jag jag vet inte ....
Men ju mer jag tänkte på det, desto mer insåg jag att jag ville jobba med honom, träna , utvecklas och ha roligt och ringde ägaren för att höra om han var kvar, vilket han var !
Han var nybesiktigad, och alla papper iordning och om fem veckor står han i stallet och är min min min :)

Oj vad långt det blev :o

Senast ändrad:

Jag hyrde min häst förra sommaren, var himla bra faktiskt. Och nu i påskas var jag där o "provred" igen för att känna efter och när jag väl lärt känna henne under sommaren och upptäckt vilken otroligt underbar häst hon är så kändes allt bara helrätt. Så nu är hon min bara min:love:

En tjej som jag brukade åka till på lov och helger ägde honom, hästen som skulle visa sig bli min. Hon fick hem honom under Oktober -06. Till en början var jag inte överförtjust i honom. Men efter varje gång jag träffade honom blev jag mer och mer kär i honom. När hon sen i Januari -07 sa att jag fick köpa honom till hösten om han inte funkade på travet så blev det bara till att åka hem och börja övertala. Efter mycket om och men kom mamma/pappa/jag och en kompis och hennes mamma överens om att vi skulle kunna få dela på honom. Det visade sig dock inte funka för vi bråkade redan innan det var säkert att vi skulle få honom. Så jag hade turen på min sida och fick köpa honom om jag ville, uppenbarligen funkade han inte på travet och jag har ägt honom sen den 21 Oktober :D

Jag vet inte vad som flög i mig, jag ville ha något fartigt, men den här var seg, jag ville ha en grå och absolut inte en brun, men han var brun, jag ville ha en smal lätt, men han är en stor klunsig welsh cob :)
Men jag köpte honom ändå, det var något med honom och jag kan inte sätta fingret på vad det var. Men nu är vi alla fall bästisar:love:

HeJ!

När jag skulle köpa häst hade jag varit och tittat på en jättetrevlig häst och hade nästan bestämt mej för att att den skulle jag ha, när jag fick ett mail om ett övervuxet connemarasto. Det följde med en bild på nånting ganska sött och gråaktigt..

Iaf åkte jag upp till dalarna och tittade på henne och det var kärlek vid första ögonkastet, busiga, snälla ögon som plirade fram under en lång söt pannlugg... Sen provred jag lite och hon gick alldeles utmärkt att galoppera med över ängar utan att bocka (ja ett underligt krav, men vill man ha en snäll häst så..), sen drog hon med mej över ett dike- "för hon gillar att hoppa diken".. Jag var totalsåld! Dessutom var hon lättfångad och snäll när sambon red.

Nu har jag snart haft henne i 6 år, hon hoppar fortfarande diken som en vilde, men nuförtiden kan hon även bocka lite när vi rider i vild galopp över ängar! Hon är fortfarande snäll mot dom som inget kan.

/ lavinia

När jag hade provridit en gång på honom visste jag att det var hästen för mig:love: Det var som om vi hade någon speciell kontakt mellan oss redan från första början:love: ÄLSKAR MIN PÅLLE:love:

Jag kunde först inte välja mellan Underbar och en annan shettis tyckte om dom båda två. Men sen fick jag reda på att Underbar och jag fyllde år på samma dag och såg det som ett tecken att det va honom jag skulle ha;) Tecknet svek mig inte :) ångrar inte en sekund att jag valde honom :love: Han kommer aldrig bli till salu igen :)

Jag och Zorro fyller också år på samma dag :) Jag såg det också som ett tecken (hade iofs redan bestämt mig men det gjorde ju inte saken sämre ;) ...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 260
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka