köpa hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare metallicaccident
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 740
M

metallicaccident

Min kompis letar häst och har bara varit och provat två st hittills.
Storhästar båda två. Den ena hästen var supersnäll på ridbanan,
gjorde det man sa men inte mkt mer än så. Har lätt att bli halt
dock så det är väl en nackdel eller? Han bet även mot en i stallgången
ibland när man borstade honom.

Sedan häst nummer 2 som hon provade var också snäll på ridbanan.
Men när hon skulle rida ut så vägrade han att gå framåt eller lämna
stallet och det krävdes mkt övertalning. Ägaren sa också att han
hade lätt att bli rädd för saker och vilja kasta sig hemåt mot stallet.
Han är visst rädd för fordon (dock ej vanliga bilar) men lastbilar, moppar osv.
Han har också nyligen varit halt och de visste ingen orsak.

Hon är som ryttare ganska oerfaren. Vad tycker ni? Borde jag hjälpa
henne att leta vidare efter en annan häst? Eller vilken av dehär hästarna
tror ni är "störst chans" att det blir bra, rätt liksom?
tacksam för alla svar. kram på er

Sv: köpa hästen?

En häst som blir halt är väl inget att köpa? Den andra hästen verkar inte vara någon lämplig förstahäst, leta vidare är mitt råd.

ingen av dem.
hon ar oerfaren sager du, kanske hon skulle titta pa foder hast eller medryttare och ga fran dar, och rida dessa medan hon fortsatter att leta efter vad hon behover.
en hast som har varit halt mer an en gang i sitt liv har ngt fel och det behover man inte kopa.. da kostar det bara pengar...
nej styr henne mot foder hast eller medryttare medans ni fortsatter leta.. en dag kommer den perfekta hasten...

okej jag tror inte heller att någon av dessa två hästar lämpar sig för henne. Som ni säger blir det väl dyrt med hältor o.s.v.
Jag har föreslagit medryttarhäst men det minsta hon kan tänka sig är foderhäst. Men de vill gärna köpa. Jag kommer också
att hjälpa henne med hästen för den ska stå i samma stall som jag har min i, så jag kommer att rida hennes häst några dagar
i veckan. Vi kollade på ytterligare en häst igår, ingenting för min vän men en häst jag lugnt hade rekommenderat. Snäll, lugn,
trevlig i ridningen, hoppade fint och var en riktig läromästare, 16 år gammal valack. Men min kompis tackade nej åt den fina
hästen jag förstår inte varför.. suck* hade varit det ultimata.. menmen.. hon som ska bestämma, inte jag..

later som din kompis inte vet vad hon egentligen behover.. dumt att saga nej till gardagens hast, om den passade henne for ovrigt.. kanske paverka henne lite och om hon vill ha den, kanske den inte ar "fin" nog for henne. och hon ar den typen av manniska som inte inser att hon har mindre kunskap an sina kompisar och bara maste ha vad de har.. aven om hon egentligen skulle behova 5 ar med pa ridskola samt en gunghast??
nej fortsatt med ditt tryck, en aldre vallack ar en bra hast, och vad kompisar har spelar ingen roll.. DET som hennes kompis ar vad du behover trycka in i hennes skalle.. hon kommer mkt langre med det och sen som andra hast sa smaningom kan hon kopa en vild 3 aring...

I mina ögon verkar hon inte heller fatta vad hon ger sig in på att köpa och äga en häst. Har ni inga andra personer runt er som kan hjälpa till så att det blir rätt? Om hon får "fel" häst så är risken stor att hon tappar intresset och allt blir fel.

Men om kompisen inte tyckte om hästen ska hon väll inte köpa den för att den är snäll....

Då får man väll kolla vidare och hitta både en snäll häst och en som man fastnar för känslomässigt och är hel utan skador ?

Det tar tid att hitta sin kompis .

Mia

Låter som hon inte bör köpa någon av dem. Om inte....

Vill hon att hennes hästägande ska kantas av hältor? Ja då kan ju den första passa bra.

Vill hon att var och varannan ridtur ska kryddas med en baltalj över rädslor? Ja då passar nummer två bäst.

Vill hon ha en frisk, lättriden och okomplicerad häst? Då låter det som hon ska titta på fler hästar.

Hoppas hon hittar sin hästkompis.

Mvh Voff

Alltså finns det spekulanter som funderar på att köpa hästar som lätt bli halta?

Låter som både du och din kompis behöver lite mer kött på benen innan ni ger ut på hästjakt.

Ja, jag kan heller inte fatta det! Hur kan man ens fundera en sekund på att köpa en häst som lätt blir halt:eek:

Dock hatten av för säljaren som var ärlig och talade om detta och inte mörkade. Måste vara ganska unikt.

Hej! När jag köpte min häst så hade jag kollat på en häst innan, om jag skullle ändra tiden ångrara jag ingenting! men den hästen jag köpte var ingen nybörjare jag kunde inte rida henne, min syster var tvungen att rida först. Vi kom fram till att hon hade blivit misshandlad och inte var inriden. Så jag fick en svår häst men lärde mig att både rida in och hitta en bästa vän för livet! Har haft henne 7 år och fått et föl av henne, hon är helt underbar att rida. Men jag skulle kollat på mer hästar! minst 5 st iallafall! leta hellst vidare. Jag rekomenderar den 2:A hästen som är rädd för saker då det går att arbeta bort.

Leta vidare, helt klart!

Finns en massa goa hästar till salu därute, det finns ingen anledning att ta första bästa.

Få henne också att räkna in lektioner för en tränare med den nya hästen i sin budget.

Det finns ju inte så mycket du kan göra om din kompis väl bestämt sig... Jag tror liksom de flesta att hon kanske hellre borde satsa på en juste foderhäst, eller försöka bli medryttare. Vill hon ha "full kontroll" så betyder det också totalt ansvar - inte roligt om hon sedan sitter med en häst hon blivit rädd för i stallet/inte klarar att rida/som ständigt blir halt.

Det är snällt av dig att engagera dig som kompis i alla fall!

okej jag tror inte heller att någon av dessa två hästar lämpar sig för henne. Som ni säger blir det väl dyrt med hältor o.s.v.
Jag har föreslagit medryttarhäst men det minsta hon kan tänka sig är foderhäst. Men de vill gärna köpa. Jag kommer också
att hjälpa henne med hästen för den ska stå i samma stall som jag har min i, så jag kommer att rida hennes häst några dagar
i veckan. Vi kollade på ytterligare en häst igår, ingenting för min vän men en häst jag lugnt hade rekommenderat. Snäll, lugn,
trevlig i ridningen, hoppade fint och var en riktig läromästare, 16 år gammal valack. Men min kompis tackade nej åt den fina
hästen jag förstår inte varför.. suck* hade varit det ultimata.. menmen.. hon som ska bestämma, inte jag..

Men vad vill hon att hästen ska ha för egenskaper då? Denna häst verkade ju jättebra och med tanke på åldern kan den ju inte vara speciellt dyr.

Är den fräsch och så pass gammal så verkar den ju också ganska hållbar = mindre risk för skador. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka