Köpa irländsk häst

Jag var på irland i tre veckor (för tio år sedan) med skolan och red olika hästar. Jag upplevde alla som välhanterade och orädda, sen fanns det ju olika känsliga/svåra hästar men så är det ju alltid. Av de ja red så klarade jag dock av att rida alla. Håller just nu på att skola en irländare på ridskolan där jag jobbar. Något seg men lätthanterad och trevlig!
 
Följer ju dig på instagram och gillar Molnet skarpt :love:
Frågan är om en sån häst kanske ligger över min prisbild? Jag hade tänkt 50

Det är ju i terrängen jag isåfall behöver en mer van häst

Visst är han härlig 😍

Det går nog att hitta runt 50, ffa om du kan tänka dig att importera direkt från Irland.
 
@Bison man unnar dig verkligen glädjen och matchningen med din nya irländare! 😄 Du har ju haft några nu och tyckte din första var SÅ fin och så tråkigt att det blev som det blev att den var sjuk.
Den du hade efter tyckte jag var lite ”sådär” vad jag såg av den i din blogg/insta osv. Men den lilla röda du har nu är verkligen SÅ fin - det är roligt att läsa om din glädje över den 😄🌟
 
Vart fick ni tag på era? Annons eller förmedlare?

Har aldrig köpt någon irländare på det viset, men åtminstone flera jag känner har hittat sina via annonser (om de funnits i Sverige ett tag), alt. via importörer. Angående prisklass så vet jag flera som köpt irländska storhästar, typ 5-9 år gamla och grundutbildade, för runt iaf en 50-70k. Så det går nog absolut att hitta, utan att betala en förmögenhet!
 
Vart fick ni tag på era? Annons eller förmedlare?

Jag köpte min här i Sverige. Säljaren hade varit på Irland och jobbat med hästar, och tog med sig hästen när hon flyttade tillbaka till Sverige.

Min kompis har jobbat med hästar på Irland i många år och hon säger att på de irländska auktionerna kan man göra riktiga fynd, speciellt om man är ute efter en gångartshäst och inte bryr sig om den hoppar dåligt.
 
Jag köpte från Irland i februari, en 8årig ISH. Kontaktade några förmedlare samt några som annonserat på DoneDeal (deras blocket typ), bokade in några provridningar och åkte dit. Hans brister är väl samma som många irländska importer, outbildad i dressyren, inte lärd att stå still vid uppsittning och lite strykrädd. Som positivt hoppar han snällt allt och är väldigt okomplicerad att lasta, ha uppbunden, ha själv i stallet/hagen etc. Köpte mest från Irland då jag gillar terränghoppning och ville ha en van häst. Plus att många av deras ISH med mer irish draught än fullblod i är av lite grövre modell, vilket jag ville ha.
Min häst är inte perfekt, men han var heller inte dyr så är väldigt nöjd med mitt köp. Skulle lätt köpa från Irland igen, tycker deras hästar ofta är i väldigt trevlig modell.
 
Jag köpte mig en irländare i början av 2016, en D-ponny. Han är så lättvindig att ha att göra med även om han har lite eget humör. Vill vara till lags oavsett vad man väljer att göra (hoppning, terräng eller dressyr) och är han inte det så är det något som inte stämmer. Snäll att klippa, sko, lasta och rida ut på själv. Lastar och åker själv med honom :D

Köpte han av en förmedlare, han hade då varit i Sverige nästan ett år. Lagom prisklass, men han var då inte alls utbildad men grundriden, född 2010. Har en instagram där jag lägger ut en del, där du kan titta lite på bilder/filmer. lovisajohannesson. Skicka meddelande om du vill ha tips på säljare/förmedlare :)
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 391
Senast: monster1
·
Gnägg Och nej, jag tänker inte sälja hästen men skulle vara intressant att höra vad andra tycker! Flytta gärna om tråden ligger fel! Min...
Svar
2
· Visningar
1 404
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 785
Senast: ameo
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp