Köpa katt

turbofling

Trådstartare
Finns säkert redan trådar om detta, men hittar inga (dålig på att söka)

Jag funderar på att skaffa en katt (eller två), men har lite frågor.

*Funderar på att ha två så de kan ha sällskap av varandra , bör jag då har två honor eller två hanar?
* Det kommer vara innekatter, bör honor ändå kastreras?
* Vad ger ni för mat (torrfoder/burkmat och märke?)
* Vaccinationer och avmaskning?
* Jag bor precis vid en park, brukar de gilla att gå ut i koppel?
*Hur länge kan kissen vara ensam hemma?

Det största hindret jag har är problemet att jag åker hem till föräldrarna ngn helg då och då. Hur är smidigast att göra med katterna då, lämna dom hemma i lägenheten med kattvakt som ger mat/bytter lådan? eller ta med dem och de får bo i mitt rum. Föräldrarna har hund som hatar katter så det går inte att ha dem lösa i huset.

Sv: Köpa katt

turbofling skrev:

*Funderar på att ha två så de kan ha sällskap av varandra , bör jag då har två honor eller två hanar?

Det största hindret jag har är problemet att jag åker hem till föräldrarna ngn helg då och då. Hur är smidigast att göra med katterna då, lämna dom hemma i lägenheten med kattvakt som ger mat/bytter lådan? eller ta med dem och de får bo i mitt rum. Föräldrarna har hund som hatar katter så det går inte att ha dem lösa i huset.

1) Tror inte de spelar ngn roll, men om man ska ha två så kanske det är lättast att ta ur samma kull, syskon då eller mamma + en av hennes kattungar. Katter är ju inte flockdjur, utan ensamjägare och jag tror att katter har problem med att bo med andra katter om de inte växt upp tillsammans.

2) Absolut skall alla katter kastreras som inte skall till avel. Dessutom är det inte bra att låta honor äta p-piller m.m för det stör deras hormonbalans i kroppen. Hanar skall kastreras, ungefär när det är 6 månader (lite olika).

3) Olika såklart. Det beror på vad katten varit uppfödd på och vad den gillar. Man får prova sig fram va den tycker om för mat. Jag gav min katt mjau brukmat, friskis torrfoder (som alltid stod framme så han kunde äta).

4) Kan inget om det, men avmaska gjorde jag inte i förebyggande utan det gör mn när man ser om de har mask. Finns på apoteket. Vaccination gör man nog grunden när de inte är så gamla och sen tror jag en gång om året. Ej säker.

5) Beror oxå på vad den är van vid. Jag tycker aldrig man ska ha innekatter men om man nu har det tycker jag inte att man ska "lura" de, så att de får gå ute me koppel, det känns mer som ett svek. Vanligtvis vad jag vet gillar inte katter koppel.

6) Desto yngre katt desto mer tid hemma. En kattunge skall man aldrig lämna ensam.

Jag tycker du skall hitta kattvakt. Katter gillar inte förändringar så de bör stanna hemma.

Funderar på det där med kastering av honkatt, om katten ändå bara är inne och risken att den träffar ngn hankatt = noll är det ändå nödvändigt att kastrera henne?

Rent allmänt tycker jag oxå att katter bör få gå ut, men som jag bor är det en omöjlighet, ska katten gå ut ska den kunna göra det utan risk att bli påkörd utanför dörren.

Jag tänkte köpa två ur samma kull isf, men om de ändå inte har ngt utbyte av varandra kanske det är bättre med en?

Senast ändrad:

turbofling skrev:

Kön kvittar oftats i den åldern, kastrerade hanar brukar bli lite mer gosiga än honor. Jag personligen gillar honor mest, dom har lite humör och jäklar-anamma i sig.
Samma kull är nog säkrast.

Alla katter som inte ska användas i avel ska kastreras. P-piller ökar risken markant för juvertumörer och livmoderinflammation. Även löp utan att dom blir parade ökar risken för livmoderinflammation. Båda könen går att kastrera från 6 mån. Du komme rinte orka med att leva ihop med löphonor nån längre tid :smirk:

Jag ger endast torrfoder, mina vill inte ha nått annat. Sol här på forumet är duktig på mat till katter.

Är dom aldrig avmaskade kan du avmaska med Banminth när du får hem dom, dinns receptfritt på apoteket. Sen kan du avmaska när dom ser ut att ha mask. Vaccinerar gör du direkt när du fått hem dom (gissar att dom aldrig är vaccinerade), och sen 3 v senare. Sen är det vartannat år efter det om det är levande (vanligast) vaccin. Är det avdödat (ovanligt, men ger mindre biverkningar) måste dom ha en booster vid 1 års ålder, sen går du över på vartannat. Detta med vartannat är nytt, SVA's studier. Tyvärr har inte alla veterinärer tagit åt sig detta, så lyssna inte på dom.

Du kan gå ut i koppel, börja tidigt och vänj dom vid sele och koppel.

Jag tycker inte dom ska vara ensamma mer än som när man jobbar heltid. Det är sociala djur. Om du ska ta med eller ej är ju lite beroende på hur ofta du är där.

Se till att dom inte är under 12 v när du tar hem dom bara.

Det där med koppel tror jag inte kommer bli något problem alls :) Båda mina katter är vana vid att gå i koppel, innan vi flyttade så bodde vi i lägenhet så då fick de lära sig det, men man måste ha tålamod. Där vi bor nu så får den ena katten vara lös men den andra går jag ut med i sele, oftast brukar han få följa med när jag går ut med hunden vilket han tycker är hur kul som helst :D Men som sagt man måste ha en stor dos TÅLAMOD :)

// Smulis

turbofling skrev:
Funderar på det där med kastering av honkatt, om katten ändå bara är inne och risken att den träffar ngn hankatt = noll är det ändå nödvändigt att kastrera henne?

Rent allmänt tycker jag oxå att katter bör få gå ut, men som jag bor är det en omöjlighet, ska katten gå ut ska den kunna göra det utan risk att bli påkörd utanför dörren.

Vad jag vet så är honkatter som hankatter i det avseendet. Honkatter som inte steriliseras kan skrika hur mycket som helst under löpperioderna 1-2 v men perioden mellan de är ju olika. Ibland kan de löpa hela tiden mer eller mindre. Som hanar jamar de hela tiden, kan bli allmänt "jobbiga" och dessutom kan honan förlora mycket i vikt eftersom hon äter mindre under löpperioderna.

Självklart skall katten kunna gå ut utan att bli påkörd. :smirk: Viktigt är bara att man inte tar en utekatt o gör den till innekatt, då kan det bli jobbigt.

turbofling skrev:

.

Två är bäst, särskilt om du lämnar de ensamma och någon tömmer lådan och fixar med maten. Så har jag gjort förut, dock endast för 2 nätter i stöten, har gått *jätte* bra. Det spelar ingen roll om du har honor eller hanar. Jag skulle kastrera honan om jag vore du. Dels slipper du hålla på med p-piller också slipper du att hon kommer i löp. Det är smidigare helt enkelt.
Min katt får Mjau burkmat (svenskt och bra) ockås får hon kattfrön (torrisar) ibland. Jag har inte hunnit vaccinera henne ännu, jag tänkte göra det i samband med kastrationen i November. Avmaskad var hon när jag hämtade henne.
En del katter verkar gilla att gå i koppel. Det är nog en övningssak.
beträffande ensamhet tycker jag att man ska utgå ifrån samma som med en hund om det är en ensamkatt. Två katter kan vara ensamma tillsammans längre...

Då får det bli kastrering oavsett om det bli honor eller hanar. Får bestämma vilket kön det blir när jag åker och tittar på kissar.

Det får nog bli två också, så de har varandra. Jag är inte borta länge, "vanliga" dagar bara ngr timmar (pluggar) och åker jag "hem" på helgen är det max för en natt och inte speciellt ofta.

Hur har ni med försäkring? (självklart är det bra att försäkra även innekatter?)

Med tanke på att ett benbrott kan kosta uppåt 15.000:- att ordna, så ja, försäkring är bra att ha. Kostar väl runt 500:- /år tror jag för huskatt. Har ju raskatter med diverse tillägg jag, så jag minns inte vad huskatter kostar.

Eftersom en försäkring kostar runt 30 kr i månaden så är det inte så mkt att fundera på tycker jag :p

Vi använder mjau blötfoder, royal canin sensible torrisar och ger rått kött i olika former.

* Två.. tycker jag. Katters vara eller icke vara som flockdjur har väl debatterats rätt livligt men jag vet iallafall att mina katter mår bra av varandra, vill en leka har den alltid någon att busa med, eller sova med, eller tvätta. Oavsett hur mycket aktivering jag gav min stora katt under det knappa år han bodde som solo-katt så kunde jag aldrig ge honom det liv som hans polare kan.
Hona+Hona, Hane+Hane eller Hona+Hane spelar ingen större roll eg. förutom när de börjar bli könsmogna då... Jag hade Hane+Hane ett tag och har nu en hona också (de stora är givetvis kastrater).
En vän till mej hade Hane och skaffade Hona.. och en annan kompis har numera tre honor. Allt går likabra i princip. Fast Hane+Hona-konstellationen varken leker eller gosar med varandra så värst mycket.
Men det tror jag beror på att hanen är väldigt otillgänglig och honan söker sej till andra katter (mina).

*Jo jag tycker det -det är krångligt med p-piller, och är en bidragande orsak till tumörer. Kastrerar du slipper du dessutom löpen.

*Torrfoder Mjau -Blötmat beror på .. det mesta går ned.
Dock ej Pussi och jag köper aldrig typ Euroshopper.

*Vaccination ja, avmaskning vid behov.

*Individuellt, min stora hatar att gå i koppel ute, han bara lägger sej eller får panik trots att jag tränat länge.

*De klarar sej längre än en hund, men jag tycker att en arbetsdag är på gränsen till vad de ska behöva vara själva.

*Åk hem till dina föräldrar och skaffa kattvakt, dels så de slipper flytta fram och åter (någon kanske är åksjuk eller rädd för att åka). Dels så de får vara kvar i sin hemmiljö där de känner sej tryggast.

Nu har det löst sig så bra, pratade med en kompis som snart kommer flytta till samma hus som mig (ngr våningar upp), hon ställer upp som kattvakt när jag inte är hemma och kan då vara hos mig ngr timmar. Så katterna behöver inte vara ensamma så mkt. Hon kan även ta hand om dem över jul (ha dem hos sig då), så slipper de åka så långt och både föräldrarnas hund och katterna slipper bli stressade.

Försäkring, vilket bolag har ni och vad betalar ni?

Nu är det bara att börja leta efter två lämpliga kattungar, åh vad kul det ska bli. Men ni får vara bereda på många frågor från mig.

(ni får gärna redan nu berätta lite mer som kan vara bra att veta)

Kolla runt hos dom olika bolagen på deras hemsidor. Där kan man göra offerter utan att boka nått så kan du jämföra och ta det som verkar bäst.

Ska du ha dom som innekatter så är nog det bästa om du hittar några som inte varit ute alls. Dom SKA vara över 12 v när dom lämnar mamman. För kattsituationens skull, köp inte av nån som inte vill ha betalt. Har du möjlighet så kan du ju vända dig till närmsta katthem, dom har överflöd på kissebebisar. Lite dyrare, men det är det ju alltid värt.

Folksam, man kan kanske betala månadsvis men jag betalar en årsavgift på 325:- per katt (har tre).

Svarar på en del frågor bara...

Svar: Stor JA...du kommer inte orka i längden höra en löpsk hona ;)...Skämt å sido...det tär på psyket ärligt talat att höra skrik och skrän i flera veckor och sedan tar det ganska så hårt på (en del) honor att gå och löpa till typ ingen nytta...Så kastrera för allas bästa.

Svar: Jag kör med Hills Adult, men ska (måste) gå över till ett bantningsfoder för hannes skull, han börjar bli osunt tjock...

Svar: Enligt när jag gjorde den årliga vaccinationen så sa vet att: Det är REKOMENDATIONER att vaccinera vartannat år, dock ej för ungdjur utan mer för vuxna....Så hädanefter ska jag köra vartannat år på hannen och varje år på honan som är flera år yngre. Maskar gör jag nästan aldrig, har bara gjort det några gånger under deras livstid...dom är ju dock innekatter.

Svar: Jag har aldrig haft koppel eller något på mina katter, men min granne är ute dagligen på promenader med sina 2 katter...

Riktigt så var det inte...skrev dingt...Hon tyckte att unga djur borde få ett skydd innan man börjar hoppa över antalet år mellan vaccinationer. Hon var även noga att poängtera denna studie...som jag nu när jag ser den även läst...men det var ett tag sedan...ska läsa igen.

Det spelar ingen roll, däremot är det enklare att skaffa en katt först och sen en kattunge när den andra blivit vuxen för då blir de inte könsmogna samtidigt plus att det är lättare för en äldre katt att acceptera en kattunge

Absolut, annars löper de och det är inte kul för varken katt eller matte/husse och grannarna att ha en löpkatt instängd.

Min katt (perser/huskatt) får en blandning av Royal Canin Indoor och Perser eftersom pälsen blir mycket finare när hon får Perser, men hon kan inte bara äta det för då blir hon för tjock.

Jag avmaskar en gång/år eller om jag skulle se en mask, hittills har jag vaccinerat varje år, men de nya rönen säger att det räcker med varannat. Jag ska diskutera detta med min veterinär nästa g¨ng det är dags.

Bara man vänjer dem vid selen så att den inte är farligt och obehagligt. Det finns kattungeselar med snabbknäppen som är jättebra att träna med.

Jag lämnar inte min katt ensam mer än 24 timmar. Ska jag vara borta längre ser jag till att någon kommer och matar henne och tömmer lådan. Jag har en kompis som kommer över och pluggar hos mig ibland när jag inte är hemma och håller katten sällskap.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 077
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
894
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår