Köpa katt

Sv: Köpa katt

Fast en katt som är över 6 månader behöver sällan ha mer än en grundspruta för att deras imunförsvar är tillräckligt bra. Att man grundar med 2 sprutor på små, beror helt på att deras imunförsvar inte är tillräckligt utvecklat för att kunna ta itu med en sån sjukdom som pest och snuva.

Så allt över 6 mån ges ofta bara en spruta, och då är ju varje år inte nått krav. Dessutom är ju skyddet från sprutan tillräckligt i flera år (iaf för pest), att vaccinera varje har ju visat sig vara helt onödigt. I USA vaccinerar man vart tredje år. Om man nu enligt henne skulle vaccinera varje år för att katten behöver det, hur klarar den då biverkningarna som varje års-vaccination medför? Om den nu måste ha tätare vaccinationer, har den då inte svårare att ta biverkningarna?

Som sagt, SVA skulle knappast gå ut med denna rekomendation om det inte fanns en riktigt bra grund. Har deras forskning sagt att det gäller alla katter, så tror jag mer på det än nån veterinär som har egna teorier utan att ha forskat i området.

Jonna skrev:
Jag tycker du skall hitta kattvakt. Katter gillar inte förändringar så de bör stanna hemma.

Fast det där måste väl ändå variera från katt till katt? Vår katt gillar inte att vara ensam, så hon åker till mina föräldrar när vi är borta. Hon blir spattig av att vara ensam, så det är definitivt bättre för henne att vara hemifrån men ha sällskap än att sitta hemma ensam.

Det är ju inga exakta rekommendationer som kommer från SVA, utan ett "ungefär såhär", så jag förstår om olika veterinärer tolkar det olika. Vaccinerar man med avdödat bör man ge en ettårbooster innan man går över till att ge vartannat år. Många vettar grundvaccinerar även vuxna katter med två sprutor.

Mina åker med överallt det går. De är väldigt missnöjda med att bli ensamma hemma, och tar både resor och nya platser på liknande sätt som vi människor: det är spännande att se något nytt, och sedan skönt att komma hem igen.

Sådär är min också! Det är ju trevligt att vår misse inte är nåt unikum. :)

Man kanske skulle ha en korat i a f. :angel:

Det står i texten att "Vid grundvaccinering av en vuxen katt, som inte har nått kvar av den maternella immuniteten, behövs endast en vaccination vid användning av levande vaccin"

Jag tolkar det som att dom veterinärer som envisas med att ge 2 sprutor till vuxna katter antingen är ute eftar en extra inkomst eller inte har läst på vad som gäller. Detta är alltså inte en rekomendation utan ren fakta, nått som alla veterinärer borde vara tvungna att läsa på.

Rekomendation var fel ord, SVA säger (också i texten) att årlig vaccination mot pest inte förefaller vara nödvändig. Vaccinationsintervallen bör därför kunna utsträckas till minst 2-3 år utan risk för katten.

Så jag ser ingen anledning till att vaccinera oftare om man inte har ett mycket högt smittryck, och jag ser fortfarande inte nån bra anledning till varför veterinärerna hellre övervaccinerar katterna med alla biverkningar det innebär än tar åt sig av dom nya fakta som kommit.

Att dom behöver en booster vid 1 års ålder när det använts avdödat vaccin har jag redan skrivit i ett inlägg högre upp.

Nu letar jag kattungar för fullt, men varför är det så vårt att hitta när man letar. Tycker det brukar finnas massor med annonser på kattungar annars, men inte nu när jag letar (eller har jag för höga krav?). Tänkte be er om att hjälpa mig med en inköpslista med grejer som jag bör köpa innan kissarna kommer hem.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 077
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
894
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår