Köpa ny ridhjälm

Alioth

Trådstartare
Jag måste köpa ny ridhjälm efter en krasch.
Ska passa ett huvud som är mer avlångt än runt. Vill inte ha sammet eller plast, utan läder / fejkläder, svart, ev bling på hjälmen.

Har kollat på en från Charls Owen, men vet inte om det är osäkert att köpa en så dyr hjälm med de nya reglerna som ska komma vid årsskiftet?

Tips på något märke / modell jag kan kolla på som kan tänkas passa?
 
Jag måste köpa ny ridhjälm efter en krasch.
Ska passa ett huvud som är mer avlångt än runt. Vill inte ha sammet eller plast, utan läder / fejkläder, svart, ev bling på hjälmen.

Har kollat på en från Charls Owen, men vet inte om det är osäkert att köpa en så dyr hjälm med de nya reglerna som ska komma vid årsskiftet?

Tips på något märke / modell jag kan kolla på som kan tänkas passa?

Reglerna kring VG1 har funnits i flera år, så att köpa en hjälm som är godkänd enligt VG1 (vilket alla är!) är inget problem.
Charles Owen kommer nog passa ditt huvud ypperligt utifrån vad du beskriver :)
 
VG1 gäller tills vidare, men från årsskiftet 18/19 kan nya regler komma att gälla beroende på vad EU kommer fram till, fick jag svar av när jag var i kontakt med ridsportsförbundet kring min fundering.

Jag har en Charles Owen i dagsläget, minns dock inte om det är en fiona eller wellington, älskar den förutom att den är lite varm. Och känns lite tråkigt att köpa en ny likadan :)
 
VG1 gäller tills vidare, men från årsskiftet 18/19 kan nya regler komma att gälla beroende på vad EU kommer fram till, fick jag svar av när jag var i kontakt med ridsportsförbundet kring min fundering.

Jag har en Charles Owen i dagsläget, minns dock inte om det är en fiona eller wellington, älskar den förutom att den är lite varm. Och känns lite tråkigt att köpa en ny likadan :)

Det var det jag menade, VG1 som finns idag gäller tills vidare ;)
 
Ja men tänk om dom hittar på något nytt så jag måste köpa ny igen :nailbiting:

Men å andra sidan, hjälmar ska ändå bytas ut betydligt oftare än vad jag brukar byta :o
 
Reglerna kring VG1 har funnits i flera år, så att köpa en hjälm som är godkänd enligt VG1 (vilket alla är!) är inget problem.
Charles Owen kommer nog passa ditt huvud ypperligt utifrån vad du beskriver :)
Nej alla är inte VG1 godkända. Fortfarande finns det vissa ställen som försöker prångla ut hjälmar med enbart gamla godkännandet. Beställer man bör man fråga om inget står om vilket godkännande hjälmen har och köper man i butik bör man kontrollera märkningen själv innan köp.
 
Nej alla är inte VG1 godkända. Fortfarande finns det vissa ställen som försöker prångla ut hjälmar med enbart gamla godkännandet. Beställer man bör man fråga om inget står om vilket godkännande hjälmen har och köper man i butik bör man kontrollera märkningen själv innan köp.

What?! :eek:
VG1 kom ju redan 2014-15, det är ju 3-4 år sedan?! Hur kan det finnas hjälmar "sedan innan" kvar nu?! :eek:
 
Man behöver inte ha en VG1märkt hjälm i nuläget :) räcker med gamla märkningen

Va? Är det så? I så fall har du gjort mig till världens lyckligaste människa just nu, jag köpte en wellington classic precis innan vg1-karusellen drog igång med den gamla märkningen. Den är enbart använd på tävling, typ tio gånger, och jag har retat ihjäl mig på att jag måste köpa en ny, likadan, svindyr. Jag vill inte ha någon annan heller.
 
Jag måste köpa ny ridhjälm efter en krasch.
Ska passa ett huvud som är mer avlångt än runt. Vill inte ha sammet eller plast, utan läder / fejkläder, svart, ev bling på hjälmen.

Har kollat på en från Charls Owen, men vet inte om det är osäkert att köpa en så dyr hjälm med de nya reglerna som ska komma vid årsskiftet?

Tips på något märke / modell jag kan kolla på som kan tänkas passa?


Kavalkade gillar jag. Passar mitt stora huvud utmärkt och är inte i dyraste prisklassen.
 
Jag hittade en länk från svenska ridsportförbundet från början av april i år att det alltså inte är krav på vg1? :eek:
Utan att min hjälm, som har den gamla märkningen, alltså är fullt godkänd? Man vågar alltså åka på tävling med den hjälmen utan att riskera någon slags kontroll eller nått?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
528
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp