Köpa sadel, eller vänta?

Grålly

Trådstartare
Jag har ett sto jag ska försöka få ner i vikt. Just nu rider jag barbacka, då jag inte har en sadel. Hade en westernsadel, men kan inte rida i den längre, av olika anledningar. Jag har tänkt köpa en Wintec 500 Cair, och funderar nu på om jag ska vänta med att köpa den, eller köpa den nu, och ev. sälja sen ifall den inte passar. Eftersom man kan byta bomjärn så kanske den passar med ett smalare bomjärn i efteråt? Eller vad tror ni? Jag vet inte riktigt hur mycket smalare min häst måste bli, men hon måste nog gå ner en del... Hur tycker ni att jag ska göra? Tror ni att Wintecsadeln med vidaste bomjärnet i räcker åt denna pålla?

Skickar med bilder.

http://www.lunarstorm.se/e_tillberg/kollage/148

http://www.lunarstorm.se/e_tillberg/kollage/147

http://www.lunarstorm.se/e_tillberg/kollage/146

Sv: Köpa sadel, eller vänta?

hon var väll inte så tjock?

Hon ser lite smalare ut än vad hon är.. Men lite tjock är hon i alla fall. Och jag har inte så mycket kunskap om sadar, och inte ett dugg kunskap om t.ex. Wintec, och undrar då om ni tror att sadeln passar efter att hon gått ner lite?

Jag lånade en Wintec 500 cair till min häst som liknar din i ryggen och den satt väl rätt ok (vidaste koppjärnet) dock har varken din eller min häst så mycket till manke och Wintec-sadlarna är anpassade för hästar med markerad sådan, vilket, vad jag vet, inte egentligen är negativt, även om det dock finns väldigt mycket luft mellan sadel och manke. Dessvärre är jag ingen expert, men när det ändå var just en sådan sadel jag prövade så...

Jag lånade en Wintec 500 cair till min häst som liknar din i ryggen och den satt väl rätt ok (vidaste koppjärnet) dock har varken din eller min häst så mycket till manke och Wintec-sadlarna är anpassade för hästar med markerad sådan, vilket, vad jag vet, inte egentligen är negativt, även om det dock finns väldigt mycket luft mellan sadel och manke. Dessvärre är jag ingen expert, men när det ändå var just en sådan sadel jag prövade så...

Okej.. Tack för svaret, det gav mig lite att tänka på.. Herregud vad jag hatar att köpa sadel! Men jag får väl prova mig fram, kanske titta på en beg. märkessadel istället?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 493
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 098
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka