Köpa sadel för 2000:-

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 717
T

Tomaten

Har funderat lite, små flummigt så där.
När folk vill köpa en billig sadel rekomenderas ju oftast en begagnad av bättre märke.
Men säg att man köper en NY sadel för 2000:- med vanlig garanti(5 på bommen och ett på övrigt) som är omstoppningbar. Då är man ju garanterad att sadeln håller i ett år och att bommen inte ger upp under fem år. Är då inte det en bättre/säkrare(ekonomiskt menat) affär än att köpa en begagnad billig sadel som kan gå sönder dagen efter eller vara sne?

Förutsatt nu att sadelarna passar. Att stoppa om båda sadlarna brukar ju vara nödvändig. Iom att det förmodligen inte är så bra stoppning i den nya eller ojämn och att den begagnade i den prisklassen är nog inte påkostad med sådant innan försälning!:idea:

Sv: Köpa sadel för 2000:-

Då vi stoppade om vår sadel (relativt dyr) hos en sadelmakare så fick vi ett litet "studiebesök" och hon hade öppnade sadlar av olika kvalitet. Efter den kollen så skulle jag ALDRIG köpa en billig lågprissadel, även om det kan finnas fina undantag.

Stoppningen kunde vara "vad som helst" och en sån bom kommer inte i närheten av min häst. Vår för omstoppning var en begagnad, men helt ok skick för det vi gav för den. Och begagnat är vad vi skulle föredra även nästa gång, åtminstone i denna frågeställning.

*nyfiken* Vad var det för bommar?vad var det som var så avskräckande?
Jag är glad att jag lagt ner lite pengar på min sadel och har en som passar men det är ändå lite roligt att fundera över sadlar i allmänhet:p

Jag köpte i början på min hästkarriär billiga nya sadlar.... Under dom första åren med dom billiga sadlarna så blev det ett antal sadlar för att dom ändrade sig så fort, blev platta och breda mm. Sedan en 12års period har jag bara köpt 2 märkessadlar för nästan samma pris som en ny "billig" sadel och grejen är att dom fortfarande är värda pengar och ser nästan lika bra ut i dag som den dagen jag köpte den nuvarande. Med en omstoppning på min nuvarande så håller den flera år till vilket inte en billig sadel skulle göra på samma vis enligt mig!!!

Sadlarna var inte bara stoppade med ull, det fanns papper, trasmattebitar och jag vet inte vad i de billigare typ 1500 kr-sadlar från kända försäljare (var ju nåt år sen jag var där). Och träbommar som var instabila, skeva och inte minst av dåligt grundmaterial. Såg inte ut att hålla ett år ens en gång.

Metalldelar av tveksam kvalitet och läder i just den prisklassen.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om... 2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: Liten
·
Utrustning Är lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter av denna syntets sadel av märket Claridge House.. Jag letar efter en relativt billig...
Svar
13
· Visningar
2 520
Senast: Supernova
·
Utrustning Jag fick med en Stübben Avalon till unghästen. Den ligger finemang på hästen. Men den är en katastrof för min sits! Jag brukar kunna...
Svar
1
· Visningar
1 500
Senast: Centaur
·
Dressyr Har just nu väldigt huvudbry. Har letat ny sadel till en av hästarna. Hästen är faktiskt inte så jätterolig men den HAR sina ljusa...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka