Köpa stolpar

aglaonema

Trådstartare
Ska köpa runda impregnerade stolpar till hästhage. Hur stor skillnad är det om man köper 7 cm tjocka eller 8 cm? Dom var 210 långa och det blir 5 isolatorer per stolpe. Skulle vilja ha 8 cm men det fanns bara 7 cm stolpar och osäkert ifall 8 cm stolparna kommer. Till hörnen tänkte jag 10 cm stolpar men dom var 3 meter långa så blir till att såga av dom.

I mitt tycke spelar det ingen roll så länge du har ordentliga hörn och bra el i trådarna. Då funkar det med de flesta tjocklekar.
Vi har allt i från 10cm till typ 5cm och hemmagjorda av gran som är rätt smala. Så länge inte hästarna är på tråden så spelar det ingen roll. Flera står fortfarande efter snart 15 år i backen. Det är tråden som ska gå av, inte stolparna.

Jag håller med.
Vi har väl också någon blandning av flera olika och 7 cm funkar jättebra :up:
Om du däremot har en häst som är på staketet och vill få ner det skulle jag väl kanske tänka annorlunda och försöka få tag i 8-10 cm men det brukar inte vara några problem

Det brukar springa får lösa på åkern där jag bygger hagen rymlingar som egentligen inte ska vara där. Får är ju inte så stora men lite orolig vad dom kommer kunna göra mot staket och trådar i alla fall. Sen ska dom tryckas ner med traktor så rädd dom ska skadas om dom är för klena men man får väl va försiktig då.

Det brukar springa får lösa på åkern där jag bygger hagen rymlingar som egentligen inte ska vara där. Får är ju inte så stora men lite orolig vad dom kommer kunna göra mot staket och trådar i alla fall. Sen ska dom tryckas ner med traktor så rädd dom ska skadas om dom är för klena men man får väl va försiktig då.
Det är fårägarens ansvar att hålla sina får innanför stängsel.

Det är hörnen som har belastningen så dessa är det värt att ha både grova och slå ner stöttor (kallas det här iallafall), på raka sträckor så behövs det mer än trampastolpar egentligen då dessa bara håller upp tråden så själv ser jag ingen vits med att lägga pengar på bra stolpar på annat än där det är belastning.

Det är hörnen som har belastningen så dessa är det värt att ha både grova och slå ner stöttor (kallas det här iallafall), på raka sträckor så behövs det mer än trampastolpar egentligen då dessa bara håller upp tråden så själv ser jag ingen vits med att lägga pengar på bra stolpar på annat än där det är belastning.
Precis. Grindstolpar och hörn är de viktiga. Och bra el och jordning.

Själv hade jag helst köpt 8 cm stolpar just för att slippa problem med att dom brakar av men vi får se hur det blir kommer inga 8 cm stolpar blir det 7 cm och 10 cm till hörnen och grinden.

Jag tror inte att det är något problem att trycka ner dem med traktorn

Jag har inte upplevt det i alla fall :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 191
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • FÅRtråden