Köpa stor häst, byta transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare friduusss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 371
F

friduusss

Hej!
Håller just nu på och ska köpa min första egna häst :D

Har provridit flera stycken och verkar visst alltid fastna för dem lite större hästarna (över 170cm).
Men nu har jag funderat på om jag måste byta ut våran transport om det blir så att jag köper mig en större häst. Vi har nu en värmlandsvagn enaxlad. Kan man köra en häst över 170 cm i den eller måste jag byta upp mig?
Har funderat på ett UME släp, kan dem vara högre i tak?

Kom med tips och förslag!
Ekonomin är begränsad så inga värstingvagnar tack. ;)

Sv: Köpa stor häst, byta transport?

Det du kan få problem med är att din häst är för tung för det släpet du har nu, och det alltså blir för mycket last i släpet. Vilket givetvis inte är bra. Titta på släpets registreringsbevis, där står hur mycket du får lasta. Det brukar vara 650-750 kg lastvikt på enkelaxlade släp, men är släpet nedvägt är det mindre lastvikt än så.

I länken nedan kan du läsa bestämmelser för hästtranporter.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Ja Umesläpen har hög takhöjd. 230 cm. Vet däremot inte hur länge de har varit så höga men kan tänka mig att takhöjden har varit hög i dom kanske de senaste 10 åren. Har själv en 03:a enaxlad som passar mitt stora halvblod bra:)

Jag körde min häst (172cm hög och inte direkt smäcker i typen) i ett äldre Brunte lyx (säkert tidigt 90tal men vi renoverade balkar och trägolvet när vi köpte det) eller va det nu hette. Det var väl inte direkt rymligt och hade inte rymts två hästar.. Men utan problem att vi körde honom, både viktmässigt och att han va nöjd med utrymmet. :) Det beror ju mest på hästen om den är klaustrofobisk eller om den är obrydd.

Jag tycker du ska byta släp. Enkelaxlade VV är skramliga och inte många hästar är helt bekväma med dem + att de är så små.

Ifor Williams. 505:an går bra att köra stora hästar i, 510:an är ännu större och jääääätterymlig! :):)

Jag har en häst på 182 cm. Han åker Boj, de har 240 cm innerhöjd. Högst på marknaden. Jag har dessutom specialbom fram som ger 10 cm extra på längden och bommar bak. Dörrar bak gör att man förlorar lite längd. Jag har en transport utan sadelkammare men föredrar egentligen de med sadelkammare när man har hög häst för då är det "rakt" framtill där hästen har huvudet. I de utan sadelkammare svänger ju taket in lite framtill.

Har en Henra Cayenne till en högrest kille på 170, transporten är 2,40 i tak- hästen har rejält med plats!:)

Kör Thule Horseliner -2010, fd. Brenderup.
Grov häst på 180. Han bokstavligen springer in i släpet själv :p Så han gillar uppenbarligen det. Riktigt gott om plats framför bommarna för långa halsen med!

Släpet lastar 780 kg hästen väger 730 på våg. Totalvikt släp 1500 kg.

Skulle inte kört en så stor häst i en liten enaxlad.

Brenderup finns ju äldre som också är väldigt stora och rymliga. Fast på gamla Brenderup får man passa på kvaliteten på golv och väggar om de inte är bytta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 537
Senast: Edla
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 318
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 957
Senast: Ajda
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 713
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka