Köpa tomt och bygga?

MissFideli

Trådstartare
Om jag köper en tomt utanför planlagt område, får jag göra vad jag vill med den då? Alltså får jag ställa dit en villavagn och bo i, trots att den är större än ett Attefallshus?

Svar nej, du får inte göra vad du vill med den. Jag hade nog börjat med att kolla med aktuell kommun och i så fall begära ett förhandsbesked.

"Bygga utanför detaljplan

Utanför områden med detaljplan finns ingen generell byggrätt. Vill du bygga i ett sådant område krävs än mer omfattande utredning, med utgångspunkt från kommunens översiktsplan.

...

Om området där du vill bygga saknar detaljplan men ligger inom samlad bebyggelse, då gäller i princip samma bygglovsplikt som för ett område med detaljplan. Samlad bebyggelse kallas en grupp av byggnader om minst 10-20 stycken på tomter som gränsar till varandra eller gemensam väg, park eller liknande."

Sedan behövs det ju även för Attefallshus en bygganmälan. Jag hade alltså tagit kontakt med aktuell kommun och rådfrågat.

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 157
Senast: Marita73
·
Hemmet Vi har idag en pytteliten altan utan tak. Vi funderar på att bygga om den, göra den större och på med ett tak. Problem: borrhålet för...
Svar
14
· Visningar
820
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 268
Senast: Ramona
·
Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
510
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka