ylvalill
Trådstartare
Har länge funderat på att köpa mig en hästtransport. Det har ju blivit rätt många turer fram och tillbaka till veterinären det sista och det är alltid lika krångligt att hyra släp. Dessutom har jag en häst som är väldigt svår att lasta så det hade vart skönt att ha en egen transport för att kunna träna lastning hemma i lugn och ro.
Problemet är bara att jag har ingen som helst aning om vad jag skall köpa för släp. Drömmen hade ju helt klart varit ett Fautras-släp med step-up lastning
men jag tycker nog att det blir lite väl dyrt att köpa en sån transport för att åka till veterinären 1 gång i månaden med... Har alltså insett att det nog är mer rimligt att titta på nåt billigare. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken prisklass man skall titta på bara. Allra helst skulle jag vilja ha en boggitransport. Har kikat lite på äldre Boj 216 transporter, de verkar ligga mellan 30-40 000 lite beroende på skick och årsmodell. Vet dock inte om det är den prisklassen man skall titta på när man bara skall använda släpet så lite som jag har tänkt. Det senaste jag har tittat på är transporter i 20 000 kr-klassen. Känns kanske som den mest rimliga prisklassen egentligen. :smirk: Problemet är att då verkar det vara i stort sett omöjligt att hitta en boggitransport...
Ja, ja nog svamlat... Det jag vill komma fram till är att jag behöver lite tips på bra transporter i 20 000 kr-klassen. De får gärna vara ljusa och rymliga för att underlätta lastträning av en svårlastad häst och väldigt gärna boggi. De jag har tittat på hittills är enkelaxlade Boj släp från ca -90 och Kylinge av samma årsmodell. Vad har ni för åsikter om dessa transporter? Är det bättre att köpa ett nyare och fräschare enkelaxlat släp än en äldre boggi eller vad tycker ni?
Kanske borde man gå upp lite i pris iaf för att få ett fint boggisläp istället för att titta på enkelaxlade? Jag känner mig verkligen helt snurrig när det gäller detta med transport. Alla tips är alltså välkomna...
Problemet är bara att jag har ingen som helst aning om vad jag skall köpa för släp. Drömmen hade ju helt klart varit ett Fautras-släp med step-up lastning
Ja, ja nog svamlat... Det jag vill komma fram till är att jag behöver lite tips på bra transporter i 20 000 kr-klassen. De får gärna vara ljusa och rymliga för att underlätta lastträning av en svårlastad häst och väldigt gärna boggi. De jag har tittat på hittills är enkelaxlade Boj släp från ca -90 och Kylinge av samma årsmodell. Vad har ni för åsikter om dessa transporter? Är det bättre att köpa ett nyare och fräschare enkelaxlat släp än en äldre boggi eller vad tycker ni?
Kanske borde man gå upp lite i pris iaf för att få ett fint boggisläp istället för att titta på enkelaxlade? Jag känner mig verkligen helt snurrig när det gäller detta med transport. Alla tips är alltså välkomna...