Köpa transport...

ylvalill

Trådstartare
Har länge funderat på att köpa mig en hästtransport. Det har ju blivit rätt många turer fram och tillbaka till veterinären det sista och det är alltid lika krångligt att hyra släp. Dessutom har jag en häst som är väldigt svår att lasta så det hade vart skönt att ha en egen transport för att kunna träna lastning hemma i lugn och ro.

Problemet är bara att jag har ingen som helst aning om vad jag skall köpa för släp. Drömmen hade ju helt klart varit ett Fautras-släp med step-up lastning :love: men jag tycker nog att det blir lite väl dyrt att köpa en sån transport för att åka till veterinären 1 gång i månaden med... Har alltså insett att det nog är mer rimligt att titta på nåt billigare. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken prisklass man skall titta på bara. Allra helst skulle jag vilja ha en boggitransport. Har kikat lite på äldre Boj 216 transporter, de verkar ligga mellan 30-40 000 lite beroende på skick och årsmodell. Vet dock inte om det är den prisklassen man skall titta på när man bara skall använda släpet så lite som jag har tänkt. Det senaste jag har tittat på är transporter i 20 000 kr-klassen. Känns kanske som den mest rimliga prisklassen egentligen. :smirk: Problemet är att då verkar det vara i stort sett omöjligt att hitta en boggitransport...

Ja, ja nog svamlat... Det jag vill komma fram till är att jag behöver lite tips på bra transporter i 20 000 kr-klassen. De får gärna vara ljusa och rymliga för att underlätta lastträning av en svårlastad häst och väldigt gärna boggi. De jag har tittat på hittills är enkelaxlade Boj släp från ca -90 och Kylinge av samma årsmodell. Vad har ni för åsikter om dessa transporter? Är det bättre att köpa ett nyare och fräschare enkelaxlat släp än en äldre boggi eller vad tycker ni?

Kanske borde man gå upp lite i pris iaf för att få ett fint boggisläp istället för att titta på enkelaxlade? Jag känner mig verkligen helt snurrig när det gäller detta med transport. Alla tips är alltså välkomna...

Sv: Köpa transport...

varför skall du ha boggie? kör man på vanliga fina asfalterade vägar behövs inte boggie, det går så fint endå. BOggie är överreklamerat tycker jag. Kanske skall du istället se till att bommarna är lätta att lösa ut utifrån om din häst är orolig i transporten! ?

Sorry, jag kom från ämnet!

Boggi vill jag ha dels för den ökade stabiliteten och dels för att det är säkrare. Vill inte ens tänka på vad som händer om man får punktering på ett däck på en enkelaxlad transport om man har en häst i. :crazy: Visserligen kör jag mest på asfalt men jag tycker ändå att det går stadigare med ett boggisläp. Men om det är fler som tycker att boggi är överskattat så säg till, enkelaxlade släp är ju som sagt mkt billigare och det hade ju inte direkt skadat...

Min häst är lugn som en filbunke när han väl har kommit in i transporten, problemet är bara att få in honom... Sen skadar det väl inte att ha säkerhetsbommar som går att lösa ut från utsidan ändå.

Senast ändrad:

Har själv en begagnad Boj från -91. Är väldigt nöjd med den. Ville inte lägga massa pengar på en transport som skulle användas ca 4 ggr i månaden. Det som är bra med Boj är fönstrena som gör det mycket ljusare än i andra transporter och att bommarna kan lösas ut från utsidan. Att transporten sen är lite sliten gör mig ingenting. Kan inte säga något om bogie eller ej eftersom jag aldrig haft något sånt släp men Bojen ligger bra på vägen och hästen verkar trivas, det räcker för mig.

Hej!
När jag var yngre var det en som fick punka på transporten, med häst i, men det var bara att stanna, lasta ur hästen och byta däck.. (Med hästen betandes brevid motorvägen). Men det är en mardröm jag också har./ Lavinia

En jobbarkompis till mig fick också punka på sitt enaxlade släp, som han vid tillfället hade två stora hästar i. Släpet snurrade runt liksom (ut mot andra väghalvan) och slog i kofångaren på bilen som totalförstördes. Hela släpets fästanordning blev vridet. Därefter svängde det tillbaka och slog i vägräcket. Det var bara tur att de inte krockade med någon bil, välte eller åkte ner i diket. Båda hästarna klarade sig oskadda. Bilen var bara trafikförsäkrad och fick skrotas. Släpet byttes ut till en boggie, men det gamla gick att laga och såldes vidare av en återförsäljare.

Sån tur att det gick så bra som det gjorde! Hade ju kunnat sluta hur illa som helst... Det är såna händelser som gör att jag helst vill ha ett boggisläp...

Är det nån som har tips på billiga, bra, begagnade boggisläp? Vad får man ungefär ge för en sån?

Hej ! Jag köpte en Startrailerför två år sedan. En Rubin, boggie årmodell 95 för för 38'. som var i verkligen bra skick. Bommarna är mycket enkla att hantera från sidan. Både hästen och jag är supernöjda med släpet varenda gång vi skall iväg. Jag har dessutom fått punktering på motorvägen - inga problem att byta däck medan hästen står kvar i transporten. Så jag tycker att du skall satsa på ett boggiesläp - Lycka till med köpet !

Tja, 38' är ju liiite mer än vad jag hade tänkt att lägga på en transport som jag skall använda en eller ett par gånger/månad... Men det verkar inte vara så lätt att få tag i en boggi billigare än så. Eller? Nån annan som har nåt tips?

Annars tycker jag att star trailer verkar vara ett rätt ok släp, har hyrt ett sånt (enkelaxlat iofs) ett antal gånger. Pållen är väl iofs inte överförtjust men jag har hittills inte hittat nåt annat släp än Fautras som han gillar...

Har precis bytt ut mitt andra släp en Trane enkelaxlad mot en Reko boogie.Otroligt skön att dra med.Tyckte att det gick bra med den enkelaxlade också,men nu springer hästarna på sin nya släp!!!
Säkerheten var det som fällde avgörandet för mig.
Fick tag i en -01 som var ytterst lite använt och i mycket gott skick.
Pris 36000:-,men jag räknar med att ha glädje av det i många år.
Lycka till!

Därför att min häst, som annars är helt näst intill omöjlig att lasta, går raka vägen på en sån transport, tar mindre än 5 minuter att lasta, mot 5 timmar i en "vanlig" transport... Tyvärr tillåter inte min plånbok en sådan utsvävning för tillfället...

Hade en enkelaxlad Boj från -89 förut som var super. Själv tyckte jag den gick lika bra som min nya, även det en Boj fast boggie. Jag föredrar svenska släp som är byggda för det svenska klimatet och just Boj tycker jag om ur säkerhetssynpunkt. Gillar även Umesläpen och Kylinge. Passar mig för Värmlandsvagn och Trane.

Ur Hästen nr. 4 2004:
"Ett enkelaxlat släp blir lättare och kan vara attraktivt för dig om du har B-körkort. Stabiliteten och säkerheten är dock betydligt högre med ett tvåaxlat släp. En punktering på ett enkelaxlat släp kan sluta med en katastrof. Utomlands är de enkelaxlade släpen förbjudna, därför är alla imoporterade släp tvåaxlade. From januari 2005 måste alla nytillverkade släp i Sverige vara tvåaxlade."

Senast ändrad:

Usch ja, det är ju det där med risken för punktering... Kanske är lika bra att satsa lite mer pengar och få en boggitransport i alla fall. Om de inte skall få tillverka enkelaxlade släp fr o m nästa år så kanske det blir så att de begagnade enkelaxlade får sämre andrahandsvärde också...?

Tror att det blir tvärtom. Eftersom det inte kommer att tillverkas fler enkelaxlade kommer de som redan finns stiga i värde.

Tja, så skulle det ju också kunna bli...

Faktum kvarstår dock, det ÄR säkrare med en boggi än med en enkelaxlad transport. Frågan är bara hur man lyckas få tag på en boggi till ett pris som passar plånboken?

Precis som elektron sa så kan du ju köpa en värmlandsvagn...
Dom är billiga, men rättså bra... Eller varför inte en dalavagn eller ekerö trailer som båda är "billigare kopior" av star trailer?
Pm:a mig så kan jag tipsa dig om en bra återförsäljare!

Trots att detta hände precis innan jag köpte mitt släp, valde jag ändå ett enkeltaxlat. Dels ville jag ha ett nytt för inte alltför mycket pengar och dessutom får vår bil inte dra ett boggiesläp pga vikten.

Jag har kört ca 10 000 mil bil i mitt liv och har aldrig fått punka. Faktum är att jag inte ens känner någon (bara hört talas om) som fått det. Jag anser därför risken vara så pass liten att få punka under de kanske 50 milen per år jag kör med transporten. Men visst är det säkrare med en boggie!

Liknande trådar

Fordon Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare... 2
Svar
23
· Visningar
817
Senast: sthu
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 240
Senast: Digbil
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 318
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka