Köpa transport...

Sv: Köpa transport...

Nej det är klart att risken kanske är rätt så liten, och jag är egentligen rätt så sugen på en Boj-tranport (och jag har inte råd med en Boj-boggi...) så frågan är om man vågar ta risken att köpa en enkelaxlad...? Usch, beslutsångest...

Fast vår bil har inga problem att dra ett boggisläp med totalvikt anpassat efter bara en häst så då har jag inte det argumentet.

Jag bytte min enaxlade kyllinge mot Henra boggi och det är det bästa jag gjort !!!!

Hästarna åker bättre, det är väldigt smidigt att köra.
och säkerheten går före allt !!!
/Cetzy

Om du nöjer dig med enkelaxlat kan jag varmt rekomendera Boj iaf. Min enkelaxlade Boj gick hur stadigt som helst.

Jodå, hade jag bara haft 70 000 (eller 50 000 för den delen...) så hade jag gärna köpt mig en Henra. Har varit och kikat på dem, men kan inte riktigt motivera mig själv att lägga så mycket pengar på en transport som skall användas så pass lite...

Nu har jag inget direkt tips till dig om vilken transport du bör välja, men jag kan säga generellt att en värmlandsvagn skulle jag aldrig köpa. Har skrivit flera inlägg om detta förut (använd sökfunktionen så hittar du massor av transport-diskussioner), men för att vara kortfattad om värmlandsvagnen: mörk, skramlig, ogenomtänkta/farliga detaljer (vassa hörn, utstickande delar osv), hal ramp, en "hel" frambom vilket gör att man inte kan transportera en ponny och en stor häst samtidigt - bommen blir ju antingen för hög eller för låg! Helt enkelt ett uselt släp.

Startrailer har jag bara bra erfarenheter av, trevliga släp! Är själv sugen på en XR3000.

Mvh Huntress :)

Har en Gaupen 2004, boggi, och tror det är samma som Värmlandsvagnen fast norsk. Har inte märkt att den skulle vara farlig på nåt sätt, hästen har inte hittat nåt att skada sig på (han är den sortens häst som kan skada sig i en box...) och rampen är inte hal. Om bommerna sitter i hop har jag inte tänkt på, jag ska ju ändå inte ha nån ponny i den. Ända jag kunne tänke mig var bättre ventilation.

Förstår inte varför alla är så negativa mot Vv? Var en test av transporter i Hästmagazinet(?) och då kom Vv väldigt bra ut. Dom tunga tyska släpen var nästan farliga att köra med en vanlig bil, eftersom dom var så tunga tog dom över bilen och slängde mkt i svängar.

Huntress skrev:
Nu har jag inget direkt tips till dig om vilken transport du bör välja, men jag kan säga generellt att en värmlandsvagn skulle jag aldrig köpa. Har skrivit flera inlägg om detta förut (använd sökfunktionen så hittar du massor av transport-diskussioner), men för att vara kortfattad om värmlandsvagnen: mörk, skramlig, ogenomtänkta/farliga detaljer (vassa hörn, utstickande delar osv), hal ramp, en "hel" frambom vilket gör att man inte kan transportera en ponny och en stor häst samtidigt - bommen blir ju antingen för hög eller för låg! Helt enkelt ett uselt släp.

Mvh Huntress :)

Men så är det ju inte på alla VV ! På min gamla kunde man ha olika höjder på frambommen och mattan var inte ett dugg hal. Tänk på att alla vagnar inte ser likadana ut!

Idag har jag en Henra, som jag är supernöjd med! :love:

Ylvalill;
Om du har en svårlastad häst, varför då inte lägga ner lite mer pengar på att få en transport som är ljus, skrammelfri, har bra ventialtion och bekväm att åka i för hästen? :idea:

Jo jag hade hemskt gärna lagt ner en massa pengar på ljus, skrammelfri, bekväm transport, om jag bara hade haft en massa pengar... Nu är det ju så att ekonomin är lite begränsad och jag skall ju desstum använda transporten ganska lite så jag vill inte lägga mer pengar än rimligt på en transport. Men jag hoppas ju självklart att jag skall lyckas hitta en som är både ljus, skrammelfri, bekväm och PRISVÄRD. Är det nån som har förslag på vilka transporter som uppfyller de kraven så är det väldigt välkommet...

Jag kan inte påstå att jag är särskilt intresserad av att köpa en Vv. Har inte sett någon sådan som uppfyller kravet att den skall vara ljus och luftig inuti. Boj är nog förstahandsvalet eftersom fautras inte ligger inom ekonomins gränser. Övriga utländska vagnar har jag inte funderat så mycket på helt enkelt för att de knappt går att få tag på begagnade...

Känner igen mig! :idea:
Har varit i precis din sits nu senaste månaden. Jag och pappsen har läst 100-tals annonser, ringt och funderat. Vi hade väl egentligen tänkt oss nåt runt 20 tusen med, men boggie har lockat.
Jag visste om en Boj boggie från -94/-95 som vi har lånat ibland, som de ska sälja för 38 tusen, men det tyckte vi var lite för mycket pengar och det är inte helt säkert de ska sälja den nu.

Jag har också tittat på Boj enaxlade men såfort de är lite äldre tycker jag de är så små och mörka! Det är ju faktiskt bara nyare (läs 90-talet och nyare) Boj som har fönster och en bra takhöjd. Jag tycker också det är ett stort glapp i annonserna, det finns antingen ruggiga, små, låga, mörka Boj från slutet på 80-talet för 15-19 tusen, eller är de från mitte på 90-talet, stora fräscha och kostar minst 35 tusen... Efter vad jag sett på annonssidor iaf.
Jag brukar åka med min kompis ibland som har ett ganska nytt Boj boggie som de köpte från fabriken http://community.webshots.com/photo/87793273/130643781NsvMKl
och det är ju rena drömsläpet men fasen så dyrt! :D :p
På nåt sätt känner JAG som att antingen ska man lägga uppåt 40 tusen eller mer och få ett fint Boj eller får man köpa ett annat märke. Men det är bara jag.... ;)

Vi har nu bestämt oss för ett Kylinge boggie från -96.
Bromsarna är nyss bytta, likaså draget. Golvet håller de på att byta nu till oss, det följer med en ny extra mellanvägg med "gummi" längst ner. Det är en Kylinge Apollo och finns alltså fronturlastning, översta "luckan" på fronturlastningen kan också öppnas enbart om hästen ska stå still i transporten ett tag och vill ha luft. Det är också extrainsatt två stora fönster på sidorna framtill.
Detta får vi ge 30 000:- för, plus summan för det nya golvet.
Jag längtar! :banana:
Blir min första egna transport, det ska bli så oootroligt skönt att slippa låna/tigga skjuts med nån annan. Min häst är som din svårlastad så nu ska här lasttränas!! :D Det har jag velat kunna göra i flera år nu. Jag står nu också i ett stall utan ridhus eller ridavstånd till ridhus så det blir välbehövligt till vintern.

Men en sak som kan vara viktigt att tänka på också är hur transporten kommer stå sig i värde. Vi köpte hellre ett lite nyare (kollade på runt -90'or med) av ett märke som verkar ha gott rykte som kommer stå sig i värde. Det var ju ett väldigt bra pris med säger alla till oss :D
Tänk också på att fönster kan man sätta in själv! Pappas arbetskompis köpte fönster för 6-700:-/st och satte in själv. Kanske känner du någon som kan hjälpa dig, om du inte är händig själv, så slipper du ha detta som krav när du letar transport. Jag som också har svårlastad pålla tycker att förutom att släpet MÅSTE vara stadigt och ljust så är fönster nåt hon uppskattar enormt. Speciellt om man har 35 mil enkel tur till veterinärkliniken man anlitar..

Men det är en jäkla djungel.... Hoppas du hittar nåt bra som både du och hästen tycker om!!
å håll en tumme för att min pålla ska tycka om sitt nya släp *pirrigt* får hem det om en vecka.

Tack så jättemycket för ditt svar! :) :bow:

Du har nog rätt i att Boj släpen ligger rätt så högt i pris. Men å andra sidan så tror jag att ni har haft en enorm tur när ni hittade er Kylinge Apollo, har aldrig sett en annons om en sådan till det priset (Har nog inte sett nån under 40 000 ens... ). Men när man ser att ni har lyckats hitta ett sånt fint släp till ett så bra pris så vågar man ju faktiskt börja hoppas på att det går att hitta ett fint boggisläp till rimligt pris. :) Får nog helt enkelt ha lite tålamod och fortsätta lusläsa annonser...

Etoile skrev:
Precis som elektron sa så kan du ju köpa en värmlandsvagn...
Dom är billiga, men rättså bra... Eller varför inte en dalavagn eller ekerö trailer som båda är "billigare kopior" av star trailer?
Pm:a mig så kan jag tipsa dig om en bra återförsäljare!

Kan inte du PM:a mig också då även jag är på jakt efter ett släp.

Mvh//LG

Det var så lite så!
Jaa peppar-peppar det verkar som vi haft lite flyt med den här transporten! Hon skulle ha 35' för den först, men har väl haft svårt att få den såld eftersom hon gått ner. Det här var en transport som INTE stod med på nån annons (mer än nån lapp på kliniken hörde jag) utan den stod uppställd intill en stor väg på vägen till pappas jobb, samtidigt som min kompis berättade om transporten för mig, var en klubbkompis till oss som hade den.
Hihi så samma dag som jag kom hem från stallet och sa vet du pappa, jag vet om en Kylinge boggie till salu, så hade han stannat och tittat på just den på vägen hem från jobbet!
Den har inte legat ute på nätet eller stått med i tidningen så då blir det nog knepigare att sälja med.

Jamen precis, det gäller nog bara att ha lite tålamod och läsa ALLA annonser man kommer över, likaså höra med bekanta om de känner till någon transport till salu. Jag märkte att jag hade verkligen noll koll på transporter, märken och priser, men har läääst och läääst bland annonserna och jämfört hit och dit och verkligen tänkt efter vad jag vill ha. Har till och med haft med mig tumstocken in i stallkompisarnas transporter och mätt takhöjder osv hihi.
Ha lite tålamod så hittar du nog en trevlig transport till bra pris!!
Lycka till =)

Hej!
Om du funderar på ett Bojsläp så har de numera nya modeller där man kan få dörrar bak, precis som på ett Fautras. Det borde ju gå att sätta dit på ett begagnat Boj också. Så prova att ringa till fabriken i Klippan och fråga vad det kostar att montera dit dörrar.
De får in många "Bojar" av äldre modeller som de gör så omfattande renoveringar på att de knappt går att skilja från de nya.
Hur fina som helst, ofta nytt golv, inredning och nylackerade i metallicfärger för mellan 20-30 000:- för en enkelaxlad.

Varför inte en Ifor Williams? Kostar 59 000 nya och dom finns med step up.
Finns att få tag i billigare nu...såg ett för 40 000.

Själv letar jag också släp men vill bara ha en med säkerhetsbommar fram så utbudet blir lite mindre. Och jag har inte råd med ett alltför dyrt.

Kör inte med enkelaxlat heller sen min kompis fick 2 punkteringar på några veckor.

Varför inte ringa Boj i Klippan direkt och långtidshyra ditt boggiesläp? Du får det vägt så det passar din bil och slipper dras med övervikt.Själv långtidshyr jag min Boj boggie extrabred och är helnöjd. Fick ett alldeles nytt släp i de färger jag ville och skatt och försäkring är inkluderat! Passar mig perfekt! :D

Senast ändrad av en moderator:

Glömde berätta att det finns säkerhetsbommar och extra innerdörrar, plus att man kan få dem så att hästen kan kliva ombord!!!! Alltså BARA fördelar med Boj!

Det är så att när man köper ny vagn. Då kan man lägga till olika saker som inte ingår. Mjukmellanvägg ,säkerhets utlösare, takfönster mm
men allt kostar pengar.
Därför ser alla vagnar olika ut.
Om man inte åker ofta och lång räcker värmlands vagnen perfekt Det är en mycket bra vagn. Väger inte mycket heller.
Men skall man ha lite lyx då kan man köpa boy.
Ifor williams är toppen men tung.
Min granne har en sådan mycket fin.

ylvalill skrev:
Har länge funderat på att köpa mig en hästtransport. Det har ju blivit rätt många turer fram och tillbaka till veterinären det sista och det är alltid lika krångligt att hyra släp. Dessutom har jag en häst som är väldigt svår att lasta så det hade vart skönt att ha en egen transport för att kunna träna lastning hemma i lugn och ro.

Problemet är bara att jag har ingen som helst aning om vad jag skall köpa för släp. Drömmen hade ju helt klart varit ett Fautras-släp med step-up lastning :love: men jag tycker nog att det blir lite väl dyrt att köpa en sån transport för att åka till veterinären 1 gång i månaden med... Har alltså insett att det nog är mer rimligt att titta på nåt billigare. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken prisklass man skall titta på bara. Allra helst skulle jag vilja ha en boggitransport. Har kikat lite på äldre Boj 216 transporter, de verkar ligga mellan 30-40 000 lite beroende på skick och årsmodell. Vet dock inte om det är den prisklassen man skall titta på när man bara skall använda släpet så lite som jag har tänkt. Det senaste jag har tittat på är transporter i 20 000 kr-klassen. Känns kanske som den mest rimliga prisklassen egentligen. :smirk: Problemet är att då verkar det vara i stort sett omöjligt att hitta en boggitransport...

Ja, ja nog svamlat... Det jag vill komma fram till är att jag behöver lite tips på bra transporter i 20 000 kr-klassen. De får gärna vara ljusa och rymliga för att underlätta lastträning av en svårlastad häst och väldigt gärna boggi. De jag har tittat på hittills är enkelaxlade Boj släp från ca -90 och Kylinge av samma årsmodell. Vad har ni för åsikter om dessa transporter? Är det bättre att köpa ett nyare och fräschare enkelaxlat släp än en äldre boggi eller vad tycker ni?

Kanske borde man gå upp lite i pris iaf för att få ett fint boggisläp istället för att titta på enkelaxlade? Jag känner mig verkligen helt snurrig när det gäller detta med transport. Alla tips är alltså välkomna...

Jag vet inte men jag tycker inte man ska haka upp sig så mycket på om transporten är enaxlad el en boggie. Hade en brenderup enaxlad från 88 innan (såldes för ett år sedan). Och det var nog bästa släpet jag haft. Nackdelen va ju att jag bara fick lasta 600 kg i den.
Men den gick jättestadigt på vägen. lätt att flytta. va helt vit inuti alltså väldigt ljus med en gummimatta i mellan så hästarna kan stå bredare med benen om dom vill det. Den var kanon. verkligen.

Den var helt renoverad golv och väggar o allt var bytta. Låg på mellan 20 och 25 000.

Har nu en boggie. umesläp 00. Den är svårare att flytta och jag upplever absolut inte att den går stadigare än den enaxlade.

Du kan nog hitta en fin för under 30 000 : ) bara man e noga och kikar så den inte har några fel!

Kan ju passa på att uppdatera lite... Köpte mig till slut ett enkelaxlat Boj Stabilo släp från -88. Det är ett renoveringsobjekt med potential skulle jag vilja säga... Fick den mycket billigt och det var nog det som var avgörande för köpet. Med lite renovering kommer den nog att bli kanonfin.

Har tänkt ha detta släp ett tag nu så får jag se hur mycket jag använder det. Är det så att jag kommer köra mycket blir det nog aktuellt att uppgradera till ett lite nyare boggisläp men annars duger nog detta gott till oss. Tycker att mitt släp går både stadigt och är lättdraget och pållen tycker väl att det är okej (han skulle nog hellre haft en Fautras iofs...). Dock oroar jag mig fortfarande lite för punktering...

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 093
Senast: Digbil
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 154
Senast: Thaliaste
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka