Sv: Köpa transport...
Känner igen mig!
Har varit i precis din sits nu senaste månaden. Jag och pappsen har läst 100-tals annonser, ringt och funderat. Vi hade väl egentligen tänkt oss nåt runt 20 tusen med, men boggie har lockat.
Jag visste om en Boj boggie från -94/-95 som vi har lånat ibland, som de ska sälja för 38 tusen, men det tyckte vi var lite för mycket pengar och det är inte helt säkert de ska sälja den nu.
Jag har också tittat på Boj enaxlade men såfort de är lite äldre tycker jag de är så små och mörka! Det är ju faktiskt bara nyare (läs 90-talet och nyare) Boj som har fönster och en bra takhöjd. Jag tycker också det är ett stort glapp i annonserna, det finns antingen ruggiga, små, låga, mörka Boj från slutet på 80-talet för 15-19 tusen, eller är de från mitte på 90-talet, stora fräscha och kostar minst 35 tusen... Efter vad jag sett på annonssidor iaf.
Jag brukar åka med min kompis ibland som har ett ganska nytt Boj boggie som de köpte från fabriken
http://community.webshots.com/photo/87793273/130643781NsvMKl
och det är ju rena drömsläpet men fasen så dyrt!
På nåt sätt känner JAG som att antingen ska man lägga uppåt 40 tusen eller mer och få ett fint Boj eller får man köpa ett annat märke. Men det är bara jag....
Vi har nu bestämt oss för ett Kylinge boggie från -96.
Bromsarna är nyss bytta, likaså draget. Golvet håller de på att byta nu till oss, det följer med en ny extra mellanvägg med "gummi" längst ner. Det är en Kylinge Apollo och finns alltså fronturlastning, översta "luckan" på fronturlastningen kan också öppnas enbart om hästen ska stå still i transporten ett tag och vill ha luft. Det är också extrainsatt två stora fönster på sidorna framtill.
Detta får vi ge 30 000:- för, plus summan för det nya golvet.
Jag längtar!
Blir min första egna transport, det ska bli så oootroligt skönt att slippa låna/tigga skjuts med nån annan. Min häst är som din svårlastad så nu ska här lasttränas!!

Det har jag velat kunna göra i flera år nu. Jag står nu också i ett stall utan ridhus eller ridavstånd till ridhus så det blir välbehövligt till vintern.
Men en sak som kan vara viktigt att tänka på också är hur transporten kommer stå sig i värde. Vi köpte hellre ett lite nyare (kollade på runt -90'or med) av ett märke som verkar ha gott rykte som kommer stå sig i värde. Det var ju ett väldigt bra pris med säger alla till oss
Tänk också på att fönster kan man sätta in själv! Pappas arbetskompis köpte fönster för 6-700:-/st och satte in själv. Kanske känner du någon som kan hjälpa dig, om du inte är händig själv, så slipper du ha detta som krav när du letar transport. Jag som också har svårlastad pålla tycker att förutom att släpet MÅSTE vara stadigt och ljust så är fönster nåt hon uppskattar enormt. Speciellt om man har 35 mil enkel tur till veterinärkliniken man anlitar..
Men det är en jäkla djungel.... Hoppas du hittar nåt bra som både du och hästen tycker om!!
å håll en tumme för att min pålla ska tycka om sitt nya släp *pirrigt* får hem det om en vecka.