Köparens ansvar vid en affär...

Cambrie

Trådstartare
Sålde en häst i oktober förra året som ägaren nu inte känner sig nöjda med.. Det var en tvåårig travhäst som var lite speciell på många sätt. Vi sålde hästen för att vi skulle flytta, inte hade råd med att ta med så många hästar och jag var gravid.

Hästen hade fått en sårskada på ena bakbenet, och hade dessutom gått med en rejäl infektion under sommaren, låg därför efter i träningen och skulle inte kunna gå premie som tvååring men troligen kunna komma till start under hösten som treåring. Detta påtalades också för spekulanterna som kom och tittade och var nöjda med hästen och tog med sig den hem.
Ska också sägas att hästen inte var halt av sårskadan, och att vi dessutom erbjöd dem att provköra hästen men det var ok enligt dem, bara den var körbar och så, och det var den ju, dock något speciell då vi kört den med rakt bett och helstängt då den var lite vinglig.

Nåja, de tar med hästen hem och vi avtalar att vi ska stå kvar på försäkringen tills de har tagit ut sin veterinär och tittat på sårskadan så de kan försäkra också.
Det går några månader och vi hör ingenting, jag tar bort försäkringen i mars månad då den är dags att förnya, eftersom vi inte hört ett ljud anser vi no news is good news. Det var alltså fem månader efter att de köpte hästen.

I slutet av april ringer de dock och vill häva köpet - Hästen är enligt dem totalt okörbar, den har skenat, den har slagit och den går inte alls att köra och betäcknas som allvarligt störd och borde avlivas - de har dessutom plockat ut vargtänder hos veterinären, haft ut kiropraktorn etc och vill att vi ska ersätta allt detta.

Nu undrar jag. Måste vi häva köpet? Vi erbjöd dem att provköra när de tittade på hästen? Vargtänder hade jag ingen aning om att hästen hade, men hon har ju gått bäst på rakt bett så det kanske man skulle ha vetat? Att de ringer flera månader senare tycker jag är tråkigt, vi har både film, kort och en massa gamla blogginlägg från den tiden som stöder oss i att hästen gick utmärkt att köra?

Det handlar egentligen inte om några pengar, hästen har dålig stam, låg som sagt efter i träningen och såldes för 5000+moms, men är det skäligt att vi ska kompensera dem för alla kostnader under den här tiden?

Sv: Köparens ansvar vid en affär...

knivig situation..
Har ni inte skrivit något på att de har ångerätt si eller så länge efter köpet har de ingen rätt att kräva det av dig.
Och absolut inte när du inte hört ett ljud ifrån dem förrän nu.
men frågan är ju vad dem gör med pållen om du inte tar tillbaka den?

Privatperson, jag hade inte hästarna i bolag vid den tiden. Jag har erbjudit mig att ta tillbaka hästen, det var en trevlig häst, det vill de inte, de vill ta bort den "för att den ska slippa råka illa ut hos någonannan"... Känns kanske mer som att de skulle vara rädda för att vi hittar det eventuella felet eftersom hästen har fungerat hos oss, och att de inte skulle kunna ta det.

Slog upp hästen på STC idag och inser varför de inte ville ge tillbaka hästen, eftersom den redan är slaktad, kan de då kräva kompensation av oss?

Slog upp hästen på STC idag och inser varför de inte ville ge tillbaka hästen, eftersom den redan är slaktad, kan de då kräva kompensation av oss?

Galet! Såklart dem inte vill ge tillbaka hästen. :grin:
Jag hade inte betalat ut några pengar.

Näe, tänker inte betala något - men tycker dock det är tråkigt... Vi hade inte problem med att hästen var helt okördbar, hon var unghästvinglig och låg efter i träningen, så bedömde vi läget. Som sagt så hade jag ju kunnat ta tillbaka hästen och prövat själv över sommaren då vi har en bra veterinär och en bra kiropraktor, om inte annat så i alla fall gjort om henne till ridhäst. Det handlade ju inte om särskilt mycket pengar, men eftersom de har slaktat hästen är det ju svårt att låta affären gå tillbaka. Och någon kompensation tänker jag inte ge på grund av det heller, då får de gå vidare med det om de tycker det är värt det, för jag har svårt att se att de skulle kunna vinna den fighten.

Jag tror inte att de ha en chans, man ska reklamera inom skälig tid efter problemen uppstå. Det blir svårt att hävda med en död häst. Fortsätt du erbjuda återköp och erbjud att betala en slant extra eftersom de tagit hand om den åt dig ;)

De har inte en chans att häva köpet.

Jag var i kontakt med advokat i ett liknande ärende, och då var advokaten solklar med att man inte kan häva ett köp på en häst man avlivat.

(förutsatt att man inte avlivat akut av djurskyddsskäl, vilket det knappast kan vara tal om i detta fallet.)

Men spela med en stund i deras spel, och "köp tillbaka hästen". ;)

Ja folk upphör aldrig att förvåna mig, de vill alltså nu ha kompensation för allt de har lagt ut eftersom de plockat bort vargtänder och så vidare:crazy:, vi hade ingen aning att hästen hade dessa, men då hon varit lite vinglig så kanske vi borde tagit ut veterinär och kollat det...

Å andra sidan... En tvåårig travhäst som säljs för 5000, vad tror man? Att hästen ska vara startklar direkt och man ska få en stjärna? Inget jobb alls med den? Nu var det vargtänder, men OM det hade varit så att hästen vid en röntgen hade haft en lös benbit, skulle det tjafsa då också att unghästen som såldes för 5000 inte var friröntgad vid köpet?

De vill ha kompensation för vad de har lagt ut, jag har sagt att det bara är att sätta hästen på en transport som vi betalar så låter vi köpet gå tillbaka. Det har de inte svarat på:D

En parentes bara angående vargtänder...

Förra våren kollades vår (då) sexåringa häst, tog bort en vargtand.
Nu kollade vi honom igen, 7 år gammal, och då har det kommit upp en till vargtand.
Så, bara för att det fanns vargtand på hästen hos dem betyder det inte att den fanns redan hos dig.

Jobbigt läge, det är nästan "farligare" att sälja en häst billigt, då är risken att den hamnar hos någon knäppgök som det verkar...
Skönt att du inte verkar behöva befatta dig med det iaf.

Köparen har väl en egen skyldighet att ta ut en veterinär för att besikta hästen innan köp och det gjordes ju inte i detta fall. Tycker ni var schyssta som behöll försäkringen på er såpass länge ändå i och med sårskadan.

Dålig stil att slakta bara för att man själv saknar kunskap... Uss. Stackars häst.

Jag har i och för sig inga problem med att en häst slaktas, hellre det än att den ska vandra runt, men i det här fallet förstår jag inte hur man kan slakta en häst som samtidigt försöker få ut ersättning av förra ägaren på grund av att den är obrukbar (vilket den som sagt inte varit hos oss). Har dock inte hört något mer av dem, vi får väl se om vi får hem hästen på en transport här:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 776
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 334
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
24 666
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 400
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka