Köpekontrakt - häst

pastejja

Trådstartare
Nu är det tid att skriva papper på en häst jag har bestämt mig för är en värdig sällskapshäst och avelssto. Priset är inte högt, stoet är triangelmärkt och har fått fina avkommor tidigare. Skall användas till avel, jag tar över försäkring etc. Ingen ska kunna bli lurad på köpet.
Eftersom jag bor som jag bor, jobbar där jag jobbar och helst inte vill bege mig till en hästsportsaffär eller vänta på posten funderade jag på att googla. Hittade detta kontraktet:
http://www.noltorp.se/pdf-filer/kopekontrakt-for-hast.pdf
Verkar det fungera?
/U

Sv: Köpekontrakt - häst

Det första är ett avtal som inte stämmer med vår gällande lagstiftning i allfall på en punkt. Jag hittade den bara genom att skumma igenom det så det kan finnas fler fel i det.
Det andra verkar inte heller vara helt optimalt. Vid en snabb genom skumning så saknade jag en punkt där ni kan redogöra för anledningen till T-märkningen. Vilket bör vara mycket väl redovisat i det här fallet. Inte minst så att du kan visa att det inte finns någon ärftlig disposition för det när du ska sälja ev avkomma.

Sedan saknar jag något om hur en eventuell framtida tvist ska lösas. Alltid bra att avhandla det innan den uppstår.

Tack för de värdefulla synpunkterna :). Ska se om jag får till det..
/U

Hur ska det tydligare stå om eventuell tvist?

Undertecknade parter har överenskommit om försäljning av häst enligt nedan

Häst

Namn:
Kön:
Född: Ras: Mankhöjd:
Stamboksnummer/regnummer:
Chipmärkningsnummer:
Hästpass:
Far:
Mor:
Morfar:
Mormor:
Mormorsfar:
Färg och tecken:

Säljare

Namn:
Personnummer:
Adress:
Telefon dag:
Telefon kväll:
Mobil:

Köpare

Namn:
Personnummer:
Adress:
Telefon dag:
Telefon kväll:
Mobil:

Veterinärbesiktning och veterinärstatus

Veterinär besiktning har utförts den _____________av veterinär_____________
kopia bifogas detta kontrakt och båda parter har tagit del av utlåtandet.

Hästen är så vitt säljaren vet skadefri och utan sjukdom eller skada, såväl akut som koronisk/Hästen har av säljaren/veterinär behandlats för följande sjukdomar______ /Köparen friskriver säljaren från alla eventuella fel vilket har överenskommits när priset sattes på hästen.
Försäkring

Hästen är försäkrad i __________, typ av försäkring_______ liv värde _______ svenska kronor, veterinärt ____________ svenska kronor
Försäkringsnummer:______________________________________
Andra tillägg i försäkringen:
Eventuella klausuler i försäkringen:
Köparen övertar försäkringen från och med den ____________________

Hästen är triangelmärkt med anledning av _________________________

Vaccinering

Hästen är vaccinerad mot__________________________________ och ny vaccinering ska ske den_________________/ Hästen är inte vaccinerad.
Avmaskning

Hästen är avmaskad den __________med preparat___________/ träckprov taget den ___________ och avmaskning bedöm ej nödvändigt, kopia av resultat bifogas.
Hovar

Hästen verkades/skoddes den ___________
fram med ______________________ bak med___________________________
Nästa gång är beräknat till den _________________________
Foder

Senaste foder staten, se bilaga (eller så skriv här)

Användning

avel och sällskap

Hästens utbildningsnivå enligt säljaren

Köparen hämtar hästen hos säljaren den__________________ Säljarens, ansvar för hästen upphör när hästen är lastad i transporten och transporten är stängd
/Säljaren svarar för att hästen levereras till köparen den________________________ plats________________________________. Säljarens, ansvar för hästen upphör när den är urlastad ur transporten och sista benet har lämnat transporten hos köparen
Hästen

Säljaren garanterar att hästen är, säljarens egendom och är inte intecknad och är till fullobetald och ingen tidigare tvist föreligger kring hästen.
Tvist

Tvist, rörande kontraktets bedömning eller avtalsbrott, ska överlämnas till allmändomstol.

Pris och betalning

Köpesumman är___________ svenska kronor
Med en handpenning på _______ svenska kronor
Resterande belopp på ________ svenska kronor ska betalas vid leverans/hämtande av hästen den _________.
Handpenningen anses förverkad om säljaren in inte kan/vill följfölja köpet enligt kontraktet. Om köparen inte kan förfölja köpet eller hästen skadar sig innan leverans återbetalas handpenningen till säljaren.

Moms ingår i köpesumman med_________
Underskrifter

Kontraktet har upprättats i två exakt lika exemplar och köpare och säljare är överens om villkoren i detta kontrakt.

______________________________den__________________________

Säljare________________________________
Namnförtydligande

Köpare________________________________
Namnförtydligande

Betalning

Handpenning är betald med _________________ svenska kronor den______________

Namnförtydligande

Hästen är tillfullo slutbetald den _____________________________

Namnförtydligande

Är det mer som bör vara med?
/U (tacksam för att du tar dig tid)

Så här skulle jag mer vilja ha det i stil med det här vid tvist:

Svensk lagstiftning gäller och eventuell tvist skall avgöras i svensk domstol.
Vid tvist härrörande ur detta avtal eller till bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall lagen om skiljemän tillämpas.

Tackar igen :). Det är så mycket jag har dålig koll på i och med att jag inte köper häst så ofta.
/U

Om du vill kan skicka över min mall som går att anpassa till de flesta hästaffärer. Men då behöver jag mailadressen. Så det kan vi i så fall ta via PM

Så här skulle jag mer vilja ha det i stil med det här vid tvist:

Svensk lagstiftning gäller och eventuell tvist skall avgöras i svensk domstol.
Vid tvist härrörande ur detta avtal eller till bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall lagen om skiljemän tillämpas.

Fast det där blir ju tvetydigt. Antingen är det allmän domstol eller skiljemannadomstol som gäller, man kan ju inte skriva båda.

Det är INTE att rekommendera att man ska använda skiljemän vid ev. tvist, det kan bli MYCKET dyrt.

Skriv så här istället:
Tvist härrörande ur detta avtal eller bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall överlämnas till allmän domstol.

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik Hej! Jag tittade ut en billig häst, ett föl som föddes i somras (juni) och som är leveransklar strax innan jul :p. Uppfödaren bor i... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
14 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka