Kopparspiral

Aslan

Trådstartare
Jag har nu av olika skäl fått ge upp hormonpreparat. Vi har länge kört med både kondom och hormonpreparat då jag är rädd för oönskad graviditet, men inte fått det att funka. För mig funkar inte hormonpreparat och för mannen så får vi det inte att funka med kondom. Antingen så bara spricker kondomen, eller så "korvar" den upp sig och vips så ligger allt inklusive kondom överallt förutom där det ska. Vi har provat olika storlekar och modeller men inte hittat någon som sitter bra.

Men iaf, jag har nu blivit rekommenderad Kopparspiral av min barnmorska. Jag funderar såklart på säkerheten kring detta då hon sa att om den sitter korrekt så skulle den ha en säkerhet på 98-99%.

Jag ska in på information om just Kopparspiral nu om två veckor men vill höra era erfarenheter kring detta! Tyvärr så har jag läst om många som blivit gravida trots spiral. Hur är eran erfarenhet kring Kopparspiral?

Hade kopparspiral för några år sen. Då fick jag panikont vid insättning, kramp i livmodern. Men den funkade rätt bra i tre år, sen blev jag gravid (troligvis hade den hamnat ur läge). Körde med kondom ett tag. Köpte sedan ett cervixpessar men jag har svårt att få det på plats för min livmodertapp är så långt in hela tiden. Så nu har jag satt spiral igen, det är ingen katastrof om jag blir gravid (även om vi hellre vill vänta till efter bröllopet) men jag har haft skvättblödningar i sju-åtta veckor nu (sen jag satte den) och det är inte så mysigt! Plus att tre dagars brutal mensvärk i månaden inte är nån höjdare... Ska på återbesök i oktober och då tar jag nog ut den igen.

Jag har nu av olika skäl fått ge upp hormonpreparat. Vi har länge kört med både kondom och hormonpreparat då jag är rädd för oönskad graviditet, men inte fått det att funka. För mig funkar inte hormonpreparat och för mannen så får vi det inte att funka med kondom. Antingen så bara spricker kondomen, eller så "korvar" den upp sig och vips så ligger allt inklusive kondom överallt förutom där det ska. Vi har provat olika storlekar och modeller men inte hittat någon som sitter bra.

Men iaf, jag har nu blivit rekommenderad Kopparspiral av min barnmorska. Jag funderar såklart på säkerheten kring detta då hon sa att om den sitter korrekt så skulle den ha en säkerhet på 98-99%.

Jag ska in på information om just Kopparspiral nu om två veckor men vill höra era erfarenheter kring detta! Tyvärr så har jag läst om många som blivit gravida trots spiral. Hur är eran erfarenhet kring Kopparspiral?
Jag är inne på min tredje och har fattat det som att det är ett av de säkrare preventivmedlen. Den gör ont att sätta in (iaf om man inte fött barn) och både blödningar och mensvärk blir värre, men för mig som inte vill stoppa i mig hormoner och som inte litar på pessar/kondom så är det ändå alternativet jag väljer.

/Lady_S

Älskar kopparspiral! Satte in den första 2007 eller 2008. Mätningnen av livmodern gjorde ont, insättningen var inte så farlig. Efteråt hade jag som mensvärk en eller två dagar.

Jag tog ut den 2012 för att bli gravid och satte in en ny 2014. Efter att ha fött barn gjorde det knappt ont alls att sätta in en ny - eller så var det kanske för att barnmorskan var duktigare.

Med första spiralen fick jag yttepytte mensvärk från att inte ha haft någon alls tidigare och mensen blev otroligt regelbunden och betedde sig i princip exakt likadant varje månad: färre dagar men intensivare två första dagarna. Jätteskönt att veta exakt när och hur jag skulle få mens. Med den här spiralen har jag bara haft två cykler och misstänker att den är lite lustig pga att den inte riktigt kommit igång igen. Får se hur det blir längre fram om den bli likadan som innan barnafödandet - det skulle vara guld.

Min erfarenhet av kopparspiral är tyvärr usel. Jag blödde i 1,5 år innan jag gav upp. Konstant. Hade smärtor dygnet runt. De försökte hitta alla möjliga förklaringar, men problemen försvann efter spiralen togs ut, trots att den till synes hade suttit korrekt.

En vän till mig hade problem med smärtor och återkommande infektioner. När de tog ut den var spiralen sned, eftersom den suttit och skavt i 1 år.

Säkerhetsmässigt känner jag ingen som blivit gravid trots kopparspiral.

Min erfarenhet av kopparspiral är tyvärr usel. Jag blödde i 1,5 år innan jag gav upp. Konstant. Hade smärtor dygnet runt. De försökte hitta alla möjliga förklaringar, men problemen försvann efter spiralen togs ut, trots att den till synes hade suttit korrekt.

En vän till mig hade problem med smärtor och återkommande infektioner. När de tog ut den var spiralen sned, eftersom den suttit och skavt i 1 år.

Säkerhetsmässigt känner jag ingen som blivit gravid trots kopparspiral.
Man kan be att de kollar med ultraljud att den sitter rätt, det är gjort med min - som dessutom satts in under narkos. Älskar min kopparspiral, sen är den ju säker, men inte hundra, men det är ju få (om ens något) p-medel som är det.

För mig fungerar kopparspiral kanon,och jag är glad att slippa hormoner!

Visst gjorde det ganska så rejält ont att sätta in den, och mensvärken har blivit något värre men för mig är det hanterbart och tycker det är det värt 1-2 dagar med mensvärk för att kunna slippa hormoner!

Hade jobbigt ont i magen någon vecka efter att jag satt in den och blödde även under denna perioden, men sen kom kroppen snabbt in i vanliga rutiner igen.
Men preventiv medel är ju så lurigt, för det är ju så individuellt, min kompis t ex hade stora problem med sin kopparspiral.

Min stötte kroppen ut. Efter några veckor av smärta och blödande kunde jag helt plötsligt känna den med fingrarna när jag tvättade underlivet. Den hade kommit så långt ner att jag fick plocka ut den själv. Var ingen trevlig upplevelse :crazy:

Man kan be att de kollar med ultraljud att den sitter rätt, det är gjort med min - som dessutom satts in under narkos. Älskar min kopparspiral, sen är den ju säker, men inte hundra, men det är ju få (om ens något) p-medel som är det.

Jag var inte medveten om att MVC frivilligt kontrollerade spiralens position utan att man som jag hade problem. Min spiral kontrollerades åtskilliga gånger under utredningen för blödningarna och smärtorna, men enligt UL satt min ok. Min väns kopparspiral hade dock aldrig kontrollerats med UL.

Jag var inte medveten om att MVC frivilligt kontrollerade spiralens position utan att man som jag hade problem. Min spiral kontrollerades åtskilliga gånger under utredningen för blödningarna och smärtorna, men enligt UL satt min ok. Min väns kopparspiral hade dock aldrig kontrollerats med UL.
Det kan ju säkert sitta fast olika hårt på olika ställen och beroende på vem man råkar stöta på, DET sa jag inget om, men möjligheten finns, sen kanske man tyvärr kan behöva tjata sig till det, men för min del var det inget problem. (Hade haft en som troligtvis suttit snett innan då det gjorde ont och blödde med färskt blod långt efter insättningen, den togs ut akut och ganska långt senare sattes denna in.)

Nu har jag bara haft min en månad, men är nöjd. Något rikligare och längre mens (5 dagar istället för 3-4) men ingen smärta vid insättning (aldrig fött barn) eller mer mensvärk.

Jag är inne på min tredje kopparspiral. Fick den första när jag var 23 år. Det har funkat jättebra och då är jag en av de som har kraftiga blödningar utan spiral. Det gjorde ont att försöka sätta in den utan smärtstillande, men med 800 mg ibuprofen kände jag ingenting.

Passar mig utmärkt. Har inte haft några som helst problem. Inga ökade blödningar eller kraftigare mensvärk.

Första vändan funkade det suveränt, inte en endaste biverkning. Bytte ut den efter 5 år som man ska och då började helvetet. I stort sett varenda biverkning på listan som finns här: http://www.kopparspiral.blogspot.se/

Hade ingen aning om vad som var fel, valsades runt i sjukvården och gjorde massor av prover, även hjärnröntgen (!). Det enda som konstaterades var järnbrist men varför visste de inte. Skrev även här på Buke om mina symtom och det var tjejen som har sidan jag länkade till som kontaktade mig och frågade om jag hade kopparspiral. Tog ut spiralen själv och blev snabbt bättre. En del skov när kopparen började släppa ur kroppen men efter ett halvår var varenda problem borta. Biverkningar anmälda mha min suveräna BM.

Inte jättemånga som blir dåliga men OM några av symtomen uppstår så var medveten om att det kan vara kopparspiralen. Funkar det så är det ett helt suveränt preventivmedel.

Älskar min kopparspiral, trots att jag hade extremt ont första veckan innan kroppen var OK med den. Helt klart värt att jag stod ut. Fungerar jättebra. :)

Förra omgången med kopparspiral var jag på det hela nöjd. Gjorde knappt ont att sätta in den och hade inga direkt besvär på de 5 år jag hade den, möjligtvis lite rikligare mens.

Efter jag fått barn igen satte jag in en ny i vintras. Insättningen kändes inte alls och jag hade inga besvär alls av den fram till min mens kom tillbaks. Nu blöder jag tyvärr fruktansvärt mycket, så kan jag inte få ner mängden rejält med cyklo-F nästa cykel kommer jag få lov att plocka ut den igen.

Behövde två insättningsförsök, gjorde ont som s*tan.... Andra gången gick bättre då hunden hade blivit riktigt dålig precis innan så låg och försökte tänka på det, plus att den barnmorskan nog var bättre än den första. Småblöder emellanåt, mest vid tidpunkten för ÄL, ofta kombinerat med svagare mensvärk. Mensen är något rikligare och jag har fått betydligt mer mensvärk, från att tidigare ha haft minimalt med besvär. På det stora hela är jag ändå rätt nöjd med min, men rekommenderar verkligen att man tar de smärtstillande som man erbjuds innan insättning.

Första vändan funkade det suveränt, inte en endaste biverkning. Bytte ut den efter 5 år som man ska och då började helvetet. I stort sett varenda biverkning på listan som finns här: http://www.kopparspiral.blogspot.se/

Hade ingen aning om vad som var fel, valsades runt i sjukvården och gjorde massor av prover, även hjärnröntgen (!). Det enda som konstaterades var järnbrist men varför visste de inte. Skrev även här på Buke om mina symtom och det var tjejen som har sidan jag länkade till som kontaktade mig och frågade om jag hade kopparspiral. Tog ut spiralen själv och blev snabbt bättre. En del skov när kopparen började släppa ur kroppen men efter ett halvår var varenda problem borta. Biverkningar anmälda mha min suveräna BM.

Inte jättemånga som blir dåliga men OM några av symtomen uppstår så var medveten om att det kan vara kopparspiralen. Funkar det så är det ett helt suveränt preventivmedel.
Jag minns din tråd och beslutade mig att istället för spiral sterilisera mig och inte sätta in implantat utan skära äggledarna istället.

Jag har kopparspiral och önskar jag satt i den mycket tidigare. Jag blöder mer, men jag har ingen mensvärk längre. INGEN! Från kräksmärtor till inget på en liten spiral? God damn!

Har heller inte blivit gravid. Så jag antar att den funkar även till det för mig... :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 877
Senast: manda
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för... 2
Svar
26
· Visningar
4 903
Senast: Snö
·
G
Övr. Hund Tycker det skulle vara intressant att få höra vad ni har för erfarenhet och uppfattning om hur det funkar för folk som valt en ras som...
Svar
11
· Visningar
1 727
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka