Gravid och så osäker..

Vi var tre tätt i min familj 17 månader mellan mig och mellanbror, 14 månader mellan honom och yngsta brodern. Nu hade vi en stökig uppväxt pga lite brist från våra föräldrar (som inte berodde på att de fått barn tätt) men vi hade alltid varandra och så är det fortfarande.

Jag ångrar lite grand att vi fegade efter att vi fått vår son. Jag hade i efterhand hellre haft en till "direkt", nu känns det inte aktuellt att börja om med blöjor och vaknätter när han snart fyller fem. Men när bebisen bara sov max två timmar i sträck de första två åren så var vi inte så sugna.
 
Vi har 1,5 år mellan våra tjejer, de är i dag 1,5 år och 3 år, det är TUFFT med täta barn men samtidigt är det fantastiskt att se dem leka och vara så samspelta.

Vi planerade barn nummer två och blev gravida innan barn nummer ett ens kunde gå, i efterhand fattar jag inte vi ens var sugna på ett barn till. :D

Jag var mycket effektivare under föräldraledigheten med två barn än med första barnet. Man får in fungerande rutiner!
 
Tusen tack för er input! Det känns skönt för mig att läsa att man kan få det att funka. Eller, det förstår jag ju att man kan, men jag vill ju inte bara överleva kommande år, jag vill ju leva också. Jag förstår att det blir tufft emellanåt, tänker ställa in mig på det direkt, men förhoppningsvis blir det ändå väldigt bra. Vårt första barn är en väldigt "lätt" bebis, så att säga. Han sover hela nätter och är i allmänhet nöjd och glad. Visst har han ju naturligtvis sina sämre dagar, men jag hoppas ändå att det bådar gott för framtiden, även om jag förstår att sånt kan ändras fort.
Min man fick lite kalla fötter igår när vi pratade, vilket ju gör att jag blir jätteosäker igen, men han vill ändå att vi kör på och han tror att det kommer att bli bra. Jag blir ledsen när han blir sådär osäker, men samtidigt måste ju han också få uttrycka sina känslor. Jag har ju dem också.
 
Hej!
Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för någon närstående, i alla fall inte än.

Det är så att jag är gravid. Helt fantastiskt egentligen, men så oplanerat och så inte rätt i tiden. Ska försöka ta det hela från början.
Jag och min man har ett barn på 6 månader, det tog länge innan jag blev gravid den gången och vi trodde väl i vår enfald att det skulle var lika svårt om vi skulle försöka igen, men där hade vi fel. Vårt första barn var mycket efterlängtat och hela graviditeten var ganska rosaskimrande faktiskt (jag hade diverse krämpor, men inga stora sådana och glädjen över att vi lyckats bli gravida tog över), vi såg så mycket fram emot att bli föräldrar. Sedan föddes barnet och vi trivs väldigt bra som familj, naturligtvis kan man känna av sömnbrist emellanåt och sådana saker, men på det stora hela så är vårt barn ganska "enkel" om man får säga så.

I julas så slarvade vi med kondom en ynka gång och nu är jag alltså gravid. När vi fick reda på det reagerade både mannen och jag med att sitta och skratta i typ 10 minuter, vi kunde nog inte riktigt tro att det var sant. Sedan beslutade vi att "känna efter" någon dag och sedan prata om saken igen. Nu har vi båda fått lite kalla fötter, vi vet varken ut eller in. Vi hade absolut inte tänkt oss ett barn till så tätt inpå första barnet. Hen kommer ju bara vara 14 månader när syskonet föds. Det är detta som gör att vi tvekar. Orkar man verkligen med två barn så tätt?! Kommer första barnet må dåligt över att bli storasyskon så snart, och att då automatiskt få mindre av vår tid?
Någon därute med erfarenhet av att få två barn på relativt kort tid som vill berätta lite om sina erfarenheter?

Jag känner mig så himla dålig just nu. Jag känner att jag borde vara så glad och att jag inte förtjänar det här barnet när jag inte klarar att vara 100% glad över graviditeten. Jag jämför med hur glad jag var sist och att även ett litet syskon förtjänar att vi är lika glada åt hens ankomst som vi var åt storasyskonets. Jag tänker dessutom på att det nog inte blir fler barn än två, min man tycker att det räcker, och i så fall är detta alltså min sista chans att vara gravid och jag trivdes faktiskt väldigt bra med att vara det. Det känns lite synd att det kommer så tätt inpå och att jag inte hunnit få längta efter det igen. Det kan låta löjligt, det förstår jag, men jag känner verkligen så just nu.

En annan sak jag tänker lite på också är att min man, innan jag nu blev gravid igen, uttryckt att han kanske inte alls vill ha några fler barn, utan att han känner sig nöjd med att ha ett. Detta har varit jobbigt för mig då det är jätteviktigt för mig med fler barn, minst ett till men gärna två om jag skulle få bestämma. Nu känns det lite som att detta kanske är min chans till att ändå få fler barn.. På grund av risken att min man kanske aldrig vill försöka igen. Jag har givetvis frågat min man vad han vill att vi gör nu när situationen är som den är och han säger att eftersom att det är min kropp så ligger det slutgiltiga beslutet hos mig och att han kommer att stötta mig fullt ut hur jag än väljer att göra. Han säger att han självklart kommer att älska detta barn och att vi får göra det bästa av denna oplanerade situation. Han är en bra person och en bra pappa, så att det blir bra när barnet väl är här tvivlar jag inte på. Självklart skulle jag dock önska att vi båda kände oss jätteglada och att vi kunde få njuta av det hela och inte bara känna att vi får göra det bästa av det..

Sammanfattningsvis (det blev långt det här) så är jag egentligen mest orolig för att det kommer att bli övermäktigt med två småbarn. Vi har det ändå så bra som det är nu och jag är rädd att vi tar oss vatten över huvudet. Samtidigt vill jag absolut ha fler barn och jag är ändå glad över graviditeten ca 50% av tiden som det är nu. Jag tror att om min man hade blivit jätteglad så hade det sista av mina reservationer försvunnit, så det är klart att lite av osäkerheten sitter i att jag ju vet att han inte hade valt detta om han fått välja.

Är det någon som vill ge mig tips, råd, en tankeställning, ja vad som helst - så tar jag tacksamt emot det! Jag behöver verkligen få ventilera och diskutera detta, vända ut och in på det kanske. Tacksam för svar!

Hej!
Du lever i en stabil relation och familjebild och ni är mitt i småbarnsperioden.
Då gör det väl inget att det blir en till?

Jag har inga barn men har erfarenhet ändå... min syster är 14 månader äldre än jag. Det har vi haft mycket glädje av.
Antagligen rätt jobbigt för föräldrarna eftersom syrran var en sådan där "tidig" unge som sprang och klättrade på allting fort, så hon krävde viss passning.
Å andra sidan var jag en lite "trögre" unge och tog inte ett steg förrän jag var 1½ så det kanske kompenserades.
 
Tusen tack för er input! Det känns skönt för mig att läsa att man kan få det att funka. Eller, det förstår jag ju att man kan, men jag vill ju inte bara överleva kommande år, jag vill ju leva också. Jag förstår att det blir tufft emellanåt, tänker ställa in mig på det direkt, men förhoppningsvis blir det ändå väldigt bra. Vårt första barn är en väldigt "lätt" bebis, så att säga. Han sover hela nätter och är i allmänhet nöjd och glad. Visst har han ju naturligtvis sina sämre dagar, men jag hoppas ändå att det bådar gott för framtiden, även om jag förstår att sånt kan ändras fort.
Min man fick lite kalla fötter igår när vi pratade, vilket ju gör att jag blir jätteosäker igen, men han vill ändå att vi kör på och han tror att det kommer att bli bra. Jag blir ledsen när han blir sådär osäker, men samtidigt måste ju han också få uttrycka sina känslor. Jag har ju dem också.

VILL ni ha fler barn, kör på. Att det känns läskigt och stundtals övermäktigt är nog ganska naturligt.

Vill ni inte ha fler barn? Då är abort ett bra alternativ.

Men pratas behövs det ju. Nu.
 
VILL ni ha fler barn, kör på. Att det känns läskigt och stundtals övermäktigt är nog ganska naturligt.

Vill ni inte ha fler barn? Då är abort ett bra alternativ.

Men pratas behövs det ju. Nu.

Vi vill ha fler barn, det är den lilla åldersskillnaden som vi inte hade räknat med.

Givetvis pratar vi, det är dock inte så lätt för det. Vi hade bestämt oss för att köra på, men nu har sambon som sagt fått kalla fötter. Han är sådan som behöver få lite tid att fundera på egen hand, det tycker jag är ok, men i detta fall blir det ju lite jobbigt för mig.

Jag har också funderat mer och en av de saker jag verkligen känner mig säker på är att jag skulle ha oerhört svårt att genomgå en abort. Inte så konstigt kanske med tanke på omständigheterna.
 
Jag har 19 månader mellan mina. Det var många som reagerade även då "hur ska du orka två blöjbarn?". Jag tyckte aldrig att det var några problem. Jag var lite orolig över sömnen. Att nätta 2 små och dessutom när det skulle sövas middag - tänk om den ena inte somnar? Den äldsta var dessutom en sån unge som man fick bära på. Hon somnade absolut inte själv och roade sig inte själv heller. Men det gick otroligt bra! Att få syskon i den åldern var nog absolut inget hon kände negativt inför, det var för tidigt för att hon skulle känna rivalitet om oss föräldrar. Hon var så liten så det blev ju naturligt att vara 2 rätt fort. Hon reflekterade nog inte över skillnaden och minns inte idag tiden före lillebror.

Jag tyckte det mesta blev lättare med 2. Vi åkte till öppna förskolan mycket, vi hade en som var väldigt lugn och rymlig. Där kunde vi leka ihop och lillebror var väldigt tillfreds i den miljön också med saker som hände runtomkring. Blöjor bytte man ju på rutin. Inget som var betungande för mig. Sen blev dottern blöjfri rätt tidigt iof. De hade nytta av varann och lärde sig fort att ta hänsyn. Och idag har de sån glädje av varann! Dessutom kunde jag ha dottern hemma till 3.5 års ålder innan det blev dags för dagis, så det gav mig extra tid med henne då jag kunde ta ut föräldraledighet för sonen när hennes dagar var slut.

Jag säger inte att du ska behålla barnet om ni är tveksamma. Jag ville bara säga att det kan gå jättebra. Jag skulle aldrig vilja ha längre tid mellan barnen än 2 år.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 305
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
781
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp