Kopparsulfat - hur blanda till?

Liten

Trådstartare
I höstas pratade jag och hovis om röta och liknande, och då rekommenderade han kopparsulfat (vilket även andra rekommenderat). Nu har min häst dragit på sig lite strålröta, och jag har lyckats få tag i kopparsulfat. Men hur ska den blandas för användning?

Sv: Kopparsulfat - hur blanda till?

Jag tvättade hoven, pudrade i kopparsulfat och täppte sen till med bomull ytterst. Blandade alltså inte utan använde det som det var.

Ja det är sant, det gjorde hovslagaren här innan jag började behandla.

Naturligtvis ska strålarna (3 av 4... :() rensas, men jag vill ju ändå veta hur kopparsulfatet används ;)
Hovis kommer dock inte förrän den 18/2.

Jag blandade i en sprayflaska 1/10. En del sulfat till 10 delar vatten.
Att jag inte provat det tidigare, utmärkt mot strålröta.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 796
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
895
Senast: Oknytt
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 135
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka