kopparsulfat mot strålröta

misan

Trådstartare
Hur blandar man till det? Alltså inte koppalsulfatet :), det har jag köpt, men lösningen som man ska ha i hoven.
 
du behöver inte göra i ordning någon lösning. vitsen med kopparsulfatet är att det torkar ur hoven.
börja med att göra ordentligt rent. pudra sedan på ordentligt med kopparsulfat och avsluta med att trycka in så mycket tjärdrev som du bara kan, i hoven.
det brukar sitta ganska bra. tror jag. har inte gjort det själv någon gång förutom en gång för länge, länge sedan när jag gick en kurs. det var en veterinärassistent som lärde ut detta. så jag hoppas att det fortfarande fungerar :)
 
Jag brukar blanda med vaselin för att det ska bli kletigt och fästa i hoven. Sen tjärpasta/liknande över så att det inte kan komma in smuts.
 
Skippa tjäran, varför dubbelbehandla???
Gör ordentligt rent även med borste.
Spraya lite vatten ner i fårorna, gärna med en sprayflaska, strö över med sulfatet. Klart!
 
Behöver ju inte vara just tjärpasta men nu när lerperioden är här är det ju rätt bra att ha nåt skydd så att det inte kommer in massa smuts och vatten.

Ett tips är att ha en spruta utan kanyl så man får ner det ordentligt i strålen. :)
 
Vi spolar ur hovarna först så det ska bli riktigt rent, men frågan gällde hur man blandar lösningen, eller spelar det ingen roll? Jag har hört att man burkar ha vaselin att blanda med kopparsulfatet, precis som nån skrev, men hur mycket av varje tar du?
RÄcker det att strö över det? Jag tycker det verkar lättare med lösning ändå...
 
Det är inte jättenoga hur mycket vaselin du använder, det är ju mest för att få en "lagom gegga" att trycka ner i strålen.
 
Min erfarenhet är att det blir bättre utan vaselin.
Alltså att bara strö över när det är rent o lite fuktigt.
Skall du blanda med något så blanda i så fall med något som är vattenlösligt.
 
10 % pulver i 1 liter vatten. Så gjorde jag med min pålle, o så sköljde jag hovarna varje dag i ca 1-2 veckor o sen någn gång i veckan. Han blev jättefin o är det fortfarande .
Vi hade jätteproblem med strålröta i höstas o försökte tjära varje dag utan framgång.
Detta funkade jättebra.
lycka till!! :banana:
 
Som vanligt säger alla olika :smirk: blanda med vaselin/vatten/ingenting, och själv har jag ingen erfarenhet av det alls. Nu har vi provat att "dutta i" pulvret som det är efter att ha spolat hovarna, men kommer man verkligen åt överallt då? Det känns lite som att det borde rinna in och fastna bättre med tex vaselin... :confused: jaja, får väl prova såhär ett tag och hoppas att det blir bättre, tycker bara jag kanske sölar lite onödigt mycket kopparsulfat. Hur mycket, ungefär, ska man ha i om man blandar med vaselinet då, ingen fara att det blir för starkt, eller svagt så det inte får nån verkan?
 
Klart att du får olika svar, alla gör ju olika. ;)

JAG tycker att det fungerar bäst blandat med vaselin efter som jag kan ha det i en spruta utan kanyl och på så sätt få det ganska djupt ner i strålen och komma åt överallt.
 
Såklart är det så... :) Men återigen, hur blandar DU, eller nån annan, så det inte blir för mycket/lite medel i?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 385
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 075
Senast: Andromedae
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
787
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp