Tips vid boxvila

Meglio

Trådstartare
Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen inte ska bli deprimerad? Han ska få promenera 15 min varje dag och har sällskap från 16-ish till 7 på morgonen.

Det jag har tänkt på är:
Köpt in extra strö
Köpt hönät till frukost och lunch
Beställt en slickboll med äppelsmak att hänga upp
Ska hänga in en till vattenhink
Mocka morgon och eftermiddag + nytt vatten
Inget kraft (mash, hackad lusern, salt och olja kommer han få som en härlig gröt två ggr per dag)

…. Är det något jag glömt?
 
Du kan blanda gör med halm och sedan stoppa i hönätet.
Pinnar
Ock inte att förglömma, ryckt och kärlek
 
Gos och kärlek tror jag gör mer än man tror! Beroende på hur han är kanske plegicil? Min ena tog boxvila ganska bra, förutom när de andra blev utsläppta och inte hon. Då var det jätteskönt att kunna plegga en stund innan, så att hon inte höll på att riva boxen vid just utsläpp
 
Gos och kärlek tror jag gör mer än man tror! Beroende på hur han är kanske plegicil? Min ena tog boxvila ganska bra, förutom när de andra blev utsläppta och inte hon. Då var det jätteskönt att kunna plegga en stund innan, så att hon inte höll på att riva boxen vid just utsläpp
Nu är vi inne på dag tre på boxvila och första dagen tog han det ganska bra men för varje dag har han bara stressat upp sig mer och mer vid utsläpp. Så nu blir det plegacil imorgon också får vi se hur han reagerar. Du gav bara en halv dos till din?
 
Nu är vi inne på dag tre på boxvila och första dagen tog han det ganska bra men för varje dag har han bara stressat upp sig mer och mer vid utsläpp. Så nu blir det plegacil imorgon också får vi se hur han reagerar. Du gav bara en halv dos till din?
För vissa hästar funkar det att dom får lämna boxen när övriga går ut. Tex att man leder den ur boxen, ställer på gången och sen in igen. Eller ut ur boxen och går en kort sväng i stallet och in igen.
 
Nu är vi inne på dag tre på boxvila och första dagen tog han det ganska bra men för varje dag har han bara stressat upp sig mer och mer vid utsläpp. Så nu blir det plegacil imorgon också får vi se hur han reagerar. Du gav bara en halv dos till din?
Hon väger 500 kg och gav 2-3 ml har jag för mig, följde doseringen som angavs iaf ☺️ Viktiga är att komma ihåg att det måste få en stund på sig att verka
 
Hon väger 500 kg och gav 2-3 ml har jag för mig, följde doseringen som angavs iaf ☺️ Viktiga är att komma ihåg att det måste få en stund på sig att verka
Gav i samråd med vet 2 istället för 2,5 (500 kg) för att se hur han reagerar första dagen, väntade en timme med släckta lampor innan utsläpp…. Kan inte säga att jag tyckte att han var särskilt mycket lugnare. Får testa 2,5 imorgon. Vid det här laget är både jag och hästen väldigt stressade :crazy:
 
Gav i samråd med vet 2 istället för 2,5 (500 kg) för att se hur han reagerar första dagen, väntade en timme med släckta lampor innan utsläpp…. Kan inte säga att jag tyckte att han var särskilt mycket lugnare. Får testa 2,5 imorgon. Vid det här laget är både jag och hästen väldigt stressade :crazy:
Alla hästar reagerar ju olika, min är optimalt ”lugn” efter 30 min. Sen är den ju inte så att de blir trötta på samma sätt som domesedan utan mer att de inte går upp i varv lika lätt så det kan ju vara svårt att bedöma när de är som mest påverkade (och hur påverkade de faktiskt blir)
 
Gav i samråd med vet 2 istället för 2,5 (500 kg) för att se hur han reagerar första dagen, väntade en timme med släckta lampor innan utsläpp…. Kan inte säga att jag tyckte att han var särskilt mycket lugnare. Får testa 2,5 imorgon. Vid det här laget är både jag och hästen väldigt stressade :crazy:
Testa att ge en halvtimma innan uttag, min häst hade var som lugnast efter den tiden. Kom ihåg att dom inte blir drogade av det utan att dom faktiskt ska vara såpass pigga att dom är vakna och alerta. Det tar bara udden av stressen.
 
Som jag fått till mig av veterinärerna så kan hästarna reagera väldigt olika på plegacil, vissa blir jättetrötta och andra påverkas mer mentalt. Min rackare verkar inte påverkar nämnvärt tyvärr, skulle nog börjar med att plegacil dag 1 innan han börjat förstå att han blir lämnad inne. Hoppas att han ska kunna komma ut i sjukhage till helgen :) efter vårt återbesök.

Något som gör mig lite hjärtekrossad och som jag inte tycker att så många pratar om är hur relationen till hästen påverkas vid boxvila och sjukdom. Har märkt att han inte är så glad vid mig längre och att jag har ”kränkt” hans integritet när jag givit honom Domesedan inför gipsbyte, tvingat in honom i stallet efter promenad osv. (Nu blir det bara promenad när de andra hästarna är inne). Men det måste göras eftersom jag vill att han ska bli frisk. Någon som upplevt samma och hur har det gått efteråt?
 
Som jag fått till mig av veterinärerna så kan hästarna reagera väldigt olika på plegacil, vissa blir jättetrötta och andra påverkas mer mentalt. Min rackare verkar inte påverkar nämnvärt tyvärr, skulle nog börjar med att plegacil dag 1 innan han börjat förstå att han blir lämnad inne. Hoppas att han ska kunna komma ut i sjukhage till helgen :) efter vårt återbesök.

Något som gör mig lite hjärtekrossad och som jag inte tycker att så många pratar om är hur relationen till hästen påverkas vid boxvila och sjukdom. Har märkt att han inte är så glad vid mig längre och att jag har ”kränkt” hans integritet när jag givit honom Domesedan inför gipsbyte, tvingat in honom i stallet efter promenad osv. (Nu blir det bara promenad när de andra hästarna är inne). Men det måste göras eftersom jag vill att han ska bli frisk. Någon som upplevt samma och hur har det gått efteråt?

Del av svaret är att hitta sådant som funkar för hästen. Min förra rehabbades i ett halvår. Hon HATADE att promenera. Värsta hon visste. Så jag lånade kompisens 5 åriga dotter och satte henne på hästen. Då var det inte längre promenad utan ridtur! Mycket bättre! Då fick man ju vara riktig häst!

Promenerade ibland med sadel (precis som när man 'värmer upp', eller satt upp och 'skrittade av' vid hand. Då satt jag på hästen i några sekunder medan den stod still. Och tömkörning.

Sådana lösningar minskar frustrationen som både ägare och häst känner och gör det hela mer överkomligt. Andra lösningar (som jag naturligtis ok-ade med veterinären) var tex slalomhage istf liten sjukhage och längre 'promenader' än vad som först föreslogs.
 
Del av svaret är att hitta sådant som funkar för hästen. Min förra rehabbades i ett halvår. Hon HATADE att promenera. Värsta hon visste. Så jag lånade kompisens 5 åriga dotter och satte henne på hästen. Då var det inte längre promenad utan ridtur! Mycket bättre! Då fick man ju vara riktig häst!

Promenerade ibland med sadel (precis som när man 'värmer upp', eller satt upp och 'skrittade av' vid hand. Då satt jag på hästen i några sekunder medan den stod still. Och tömkörning.

Sådana lösningar minskar frustrationen som både ägare och häst känner och gör det hela mer överkomligt. Andra lösningar (som jag naturligtis ok-ade med veterinären) var tex slalomhage istf liten sjukhage och längre 'promenader' än vad som först föreslogs.
Det stämmer, dom flesta hästarna jag känt som varit på boxvila och krävt promenader har fungerat perfekt i tömkörningen, då har hästarna hållit sig på marken och gått så fint. Tror det är mycket för att hästen får en uppgift. Att bara promenera kan nog ofta ge hästen höga förväntningar på att man är påväg någonstans vilket ju oftast är fallet när man leder dom.
 
Något som gör mig lite hjärtekrossad och som jag inte tycker att så många pratar om är hur relationen till hästen påverkas vid boxvila och sjukdom. Har märkt att han inte är så glad vid mig längre och att jag har ”kränkt” hans integritet när jag givit honom Domesedan inför gipsbyte, tvingat in honom i stallet efter promenad osv. (Nu blir det bara promenad när de andra hästarna är inne). Men det måste göras eftersom jag vill att han ska bli frisk. Någon som upplevt samma och hur har det gått efteråt?
Det är fruktansvärt jobbigt, många hästar blir förändrade och det är ju så med alla djur när man måste göra saker dom inte tycker om att dom blir besvikna på en.

Min häst blev sig själv dagen efter han kom ut i stor hage igen. Då hade han ändå stått på boxvila och liten hage i 4 månaders tid. Så dom kommer snabbt in i vanliga rutiner igen och går snabbt vidare om vi gör det.
 
Tack för alla tips! :heart

Tömkörning tror jag han skulle älska men känner då att vi behöver ridbanan som just nu är mer av en isbana.

Men som det är nu uppskattar han verkligen promenaderna, det är att gå in i det tomma stallet igen som inte funkat därför har jag fått tänka om och går med honom på kvällen istället.

Något vi gör en stund vid varje promenad är att vi gör ”skrittintervaller” som en kontaktövning. Det är faktiskt jättekul för oss båda, jag ändrar takt och steglängd och han ska hänga på. Brukar alltid träna på att han ska va med mig och stanna/rygga så de va lite av en slump jag märkte att han justerade sitt tempo till mig också. Tips om någon annan är i samma sits!
 
Bara vara - umgås. Behöver inte vara en massa fix och trix. Ta en bok med och sitt och läs. Blev sittande många timmmar på en höbal inne i boxen, men jag vaknade när där inte var så mycket bal kvar att sitta på.
 
Jag håller med ptr att bara umgås är bra. Då kan du påminna hästen om att du inte bara gör trista saker.

Har man möjlighet upplevde jag att byta box under dagen var en positiv grej. Typ om de andra hästarna gick ut, då fick hon gå över gången och stå en stund i en av de andra boxarna. Då kunde jag mocka och hästen fick "göra något".

Gå ut och beta lite för hand var också uppskattat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
3 832
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår...
2
Svar
38
· Visningar
3 118
Senast: Sofiiiia
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 143
Senast: Messy
·
Foder & Strö Hästen har varit på gränsen till för tunn hela hösten men har hållt sig på rätt sida "gränsen" hela tiden. Nu har hon dock blivit FÖR...
2
Svar
24
· Visningar
4 220
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp