Bukefalos 28 år!

Koppelundran

Lindon

Trådstartare
Vuxen omplacering som bott hos oss sig sen maj. Inte blivit lärd att gå i koppel, stressade fram som ett ånglok i början med nosen klistrad i backen. Flög bokstavligen framåt. Nu har han efter mycket jobb äntligen lugnat ner sig och börjat lyssna😍

Har honom i lina på ca 4m. Han får springa och nosa, hoppa i och ur diken, vilket han gör. Då jag säger fot kmr han (oftast självmant men har börjat kräva) in till sidan, går jämsides med med blicken på mig, får då belöning. Vid varsågod får han igen nosa fritt. Tränar detta i olika svårighetsgrader med störningar och nya platser.

Nu till 'problemet' som eg inte är ett problem men jag behöver råd. Han går fot i mitt tycke för mycket under en promenad. Förr belönade jag minsta lilla kontakt, sen krävde jag längre koncentration för belöning. Han kan ju inte gå fot hela tiden. Ska jag endast belöna när jag begärt fot och han går fint för att inte belöna de ggr han kommer självmant? Han har mycket will to please och de senaste veckorna verkar det ha klickat nånstans i hjärnan att - jaa matte hon löns att jobba med😊Skulle vilja ha ett mellanläge mellan längst fram i linan eller fotläge klistrad vid min sida. Ska jag vara neutral då han går i mitt tycke bra men inte fot?

Älskar att nosa och spåra så jag tränar olika sök med honom samt blodspår.
 
Jag kör med "gå med matte" - det betyder att hålla sig inom 3-4 meter. Motsatsen är upp till 50-100 m. Aldrig fot, vill inte snubbla på jycken.
 
Jag har "gå fint" när hon ska gå nära (inom ca 1 m från mig) med slakt koppel men inte behöver gå fot. T ex vid hundmöten eller när det är halt. Hon får då stanna och nosa eller kissa vilket hon inte får vid fot.
Hon är inte jätteduktig på att komma ihåg det längre stunder och behöver påminnas men hon vet vad det betyder.
 
Jag skulle tacka och ta emot! :rofl:
Jo jag vet😊 som man har dragits fram av denna jycke alltså. Konstigt att inget har gått av. Men tänker mest att jag vill ha ett mellanläge som man kan anv längre stunder. I jmf med 'fotgående' där vi tränar kontakt, följsamhet m.m.

Ska försöka träna in ett nytt friare kommando😀
 
Jag kör med "gå med matte" - det betyder att hålla sig inom 3-4 meter. Motsatsen är upp till 50-100 m. Aldrig fot, vill inte snubbla på jycken.
Min måste gå i koppel eller så jagar an rätt på närmaste vilt😂 men ja ibland snubblar man väl
 
Min kompis har en pibullmix som gick på koppelkurs hos mig. Förutom "gå fint" kommandon med förarkontakt så tänker jag att hunden ska få vara på promenad för sin egen skull. Lukta, titta och spana. Ju mer respekt hunden har för att jag håller i kopplet, ju mer respekterar jag att hunden vill göra hundsaker. Två saker hände beroende på hur mycket hon drog. Antingen seriös marshtakt tills kopplet började slaka. Eller så stod jag still tills kopplet slaknade. Det tog en sommar ca med dagliga väldigt udda promenader. Men än idag så går hon så fint att jag råkat ta med henne in på Lidl för jag glömde att hon var med. Länge sen jag skämdes så mycket.

Liten anekdot om gå fint förresten: En unghundsjämte jag hade på "koppelkurs" missförstod mig från början och var helt övertygad att ju finare man gick i kopplet ju långsammare skulle man gå. Så innan han fattade vinken så smöööög han i slovmotion i en vecka och tindrande med ögonen mot mig. Jag visste inte riktigt hur jag skulle korrigera heller eftersom han rent tekniskt sett gjorde rätt. Men det släppte av sig själv om jag kommer ihåg rätt.
 
Jag har ett "nära" kommando, han ska hålla sig i närheten men jag har inget krav på ögonkontakt.

Vi har ju gått samma kurs och jag tycker det är ett bra sätt att få dem att gå "vardagsfot". Min hund är ju född in i att gå vardagsfot, har aldrig behövt träna. Men jag har alltid sedan hon kom hem till mig, belöna att hon självmant söker sig till min sida. Det har jag igen. Hon får belöning både när hon gör det på eget initiativ och när hon gör det på kommando. Sen har jag även ett frikommando så hon ska förstå att det är tillåtet att gå iväg, detta använder jag då jag själv kallat in henne till sidan. När hon kommer dit självmant får hon beröm så länge hon stannar. Den skillnaden gör jag. Kan ju vara en ide för dig TS att ha ett frikommando så hunden kan välja själv...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 493
Senast: Milosari
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 669
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 477
Senast: zabby
·
K
Hundträning Förra nyår, vårt första nyår ihop med vår hund, var ett h*vete rent ut sagt. Min hund var knäckt i 2-3 veckor efteråt. Gick klistrad vid...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp