Koppla in tvättmaskin

Smokey

Trådstartare
Har köpt en ny tvättmaskin och skulle försöka koppla in den, men tyvärr är det inte samma färg på maskinens "eltrådar" som husets. En av trådarna vet jag ska sitta på en separat skruv (jorden ?) men sen de andra två ska kopplas till husets el. Jag vet bara inte hur och vilka, så snälla, hjälp mig para ihop rätt färger:

Maskinens färger är:
1. Gul-grön
2. Blå
3. Brun

Huset har, från vänster till höger:
1. Grå
(mellanrum)
2. Grön
3. Svart

Finns även en röd eltråd, som inte är fäst någonstans:crazy:

Till höger om dessa sitter även två skruvar, han för mig att en av tvättmaskinens eltrådar ska till den lägst sittande skruven. Därför har jag för mig att endast två av maskinens eltrådar ska kopplas mot husets, men vilka och hur får de kombineras?

Mycket korkat att koppla bort den gamla maskinen förra veckan, och inte memorera vad som var vilket.. :eek::angel:

Sv: Koppla in tvättmaskin

Har du jordfelsbrytare? Annars är det dummare än vanligt att installera maskiner om man inte vet vad man gör, och jag tycker absolut att du ska kontakta en elektriker (det är dumt även med jordfelsbrytare, men risken att någon dör är mindre).

Maskin: gul-grön är jord, blå är nolla och brun är fas.

Gällande kablarna från huset är det enda rätta att faktiskt mäta. Jag skulle gissa att den gamla maskinen gick på trefas och att grå och svart är faser och grön jord, men den svarta skulle kunna vara en nolla. Eller också stämmer ingenting alls för att någon (liksom du nu) drog kabeln utan att veta något om normerna. Mät först och koppla sen, är alltså mitt tips. Och ta det jäkligt försiktigt, ström är farligt.

Sv: Koppla in tvättmaskin

Det ska det. Man får installera stickpropp, skarvuttag, lamppropp, lamphållare och sladdströmbrytare själv, och i den fasta installationen byta proppsäkringar, strömbrytare, vägguttag och lamputtag. That's it.

Förutom risken att råka koppla fel och potentiellt få strömförande maskiner, fel spänning i vägguttagen osv så brukar inte försäkringsbolagen gilla att man gör sådana olagliga saker. Men som sagt, att man råkar ha ihjäl någon av misstag med sin hemmakoppling är alltid den största risken och något man alltid ska tänka på innan man börjar skruva kablar.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 583
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande... 2 3
Svar
41
· Visningar
12 818
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos... 2
Svar
30
· Visningar
6 338
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 975
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka