kopplet runt buken

Som korrigeringsverktyg så ska det användas ett fåtal gånger, inte som permanent lösning.

Har man hand om någon annans hund ser jag inte varför man skulle behöva slå kopplet runt magen. Den korta tid som man går med den hunden kan man gott stå ut med att den drar.

Vad menar du med en permanent lösning? Deey finns ju tillfällen då man helt enkelt måste komma på nått,och då kanske detta är ett sätt för vederbörande att kunna hjälpa till,som i mitt fall,jag har en mamma med reumatisk värk som går ut med min tik då och då.Vad har jag för alternativ? Ej låta hunden gå ut under mina numera långa arbetsdagar,dvs jag är hemifrån ca 11-12 timmar alternativt avliva en fullt frisk,kry och pigg 13-åring? För i denna ålder är det inte på tal om en omplacering och eftersom kvällarna ändå uppfylls med mkt annat så ser jag inget problem med detta arrangemang.
Nu har vi visserligen rätt stor tomt,så för det mesta så är tiken ändå lös,men det händer faktiskt att mammsen vill gå en promenad och då ser jag inte detta som ett problem.


Däremot så är jag också emot att den egna ägaren slår ett varv runt magen just för att de inte har tagit hjälp och tränat hunden.Många ser det som en enkel lösning,likväl som grimmorna (som kan orsaka stora skador de med).
 
jag gillar inte alls den metoden, jag har en annan metod istället :)
man håller i öglan på kopplet och tar tag i mitten ungefär på kopplet och lägger det precis ovan för frambenen (öglorna kan liknas vid en kasse :p) det är inte smärtsamt för hunden och den drar inte.
detta är en tillfällig lösning tills man löser det med typ en tränares hjälp :)
det vart lite rörigt, hoppas ni fattar :p
 
Tiken är tävlad i lydnad (för typ 100 år sen ;)) och lyder mig perfekt är i princip alltid lös,jagar aldrig,är med på ridturer osv,men dessvärre inte med mammsen.Hon lyder hyfsat och kan ha henne lös i skogen,det är de korta bitarna på vägen som är ett problem.För OM det skulle komma nått annat lockande så är mammsen inte ett dugg auktoritär gentemot tiken.Och som jag skrev tidigare så har mammsen reumatisk värk och om tiken rycker till så har mammsen ej styrka att hålla i henne på normalt sätt..
Så är det tyvärr och kommer att vara tills vidare..
Och å andra sidan,så är det inget större problem numera då vi bor med stooor tomt,men ändock.Jag ser inte problemet som ni ser,jag har hellre en glad hund som gillar "mormor" och får följa med på promenader än en hund som får sitta hemma själv.

En fråga,lyder era hundar era vänner och bekanta perfekt?
 
Att din sjuka mamma måste ha kopplet på det viset förstår jag till viss del och jag ser det inte heller som något permanent om det inte är så att din mamma har hunden varje dag och då promenerar med den på det viset varje dag. Om hon har hunden varje dag är det inte stört omöjligt att få hunden att lyssna på henne också, men faller lusten för promenader på rätt sällan så känns ju det som lite överkurs.
 
Nej, min lyder bara mig för tillfället men det skulle gå fort för en hundvakt att få henne nästan lika lydig. Det gäller bara att hundvakten är rätt typ av person.

Mina vänner skulle lätt kunna få min hund att lyda om det behövdes. De flesta är hundidioter precis som jag och min hund vill vara alla till lags.
 
Här nere hos oss kallar vi det för vhorstekoppel, för det änvändes förr mkt av jägarna med större hundar (mestadels vhorste).

Personligen är det inget jag gärna vill se, då lägger jag hellre kopplet runt bringan som i en ögla (som någon beskrev). Men jag ser det ibland på olika ställen, på jakt kan jag förstå då hundarna är otroligt laddade och jag vill inte ha något stort över mig, men kan tycka att om man behöver ha det i stan eftersom hunden gör utfall eller liknande då vill jag inte möta den hunden...

Det är som med det mesta annat, om det görs kontrollerat och sällan så är det inte farligt, så är det med droger med men vi vet ju vad vi tycker om det. Det mesta kan accepteras. Personligen tar jag inte hand om en hund som inte kan gå så pass vettigt i koppel så att man behöver ta till sådana åtgärder. Om jag nu använder koppel...

//E
 
En fråga,lyder era hundar era vänner och bekanta perfekt?

Min tik lyder nästintill vem som helst perfekt inom vardagslydnaden. Men tävlingslydnad är det i stort sett bara mig. Jag kan skicka med min hund lös till vem som helst med lite allmänt hundvett och hon kommer att lyda. På gott och ont. :crazy:
 
ska kanske tillägga att jag inte har några hundvana vänner, de är i princip bara vana vid mina hundar och är inte intresserade (fast de gillar mina). men de som är hundvakter klarar av dom ganska bra, innan de lyder någorlunda får de gå med dom en och en.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 128
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 901
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 445
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp