kopplet runt buken

lizan

Trådstartare
Moderator
ber om ursäkt om detta varit uppe massor. :o

letade några sidor bak iaf och kunde inte hitta något där, så jag hoppas det inte är ett uttjatat ämne. :crazy:


har på senare tid sett massor med folk som har kopplet gåendes från halsbandet och bak till buken där det är virat ett varv runt buken.

oftast stora hundar som jag antar är starka.

har inte sett det innan men nu ser man det överallt tycker jag. är det en ny innegrej för att ha bättre "pli" på hunden?

vad tycker ni om det?
borde det inte vara otroligt obehagligt för hunden, vilket säkert är poängen?

eller? :confused:


//lizan som inte kan så mycket när det gäller hundar
 
Ingen aning..men det är jäkligt effektivt på hundar som drar o är starka. Jag fick tipset av en hundtränare men andvänder mig av det endast ibland..
 
Som du själv skrev,verkar det vara mode på det,däremot så har "metoden" funnits i många många år,jag kommer ihåg att min papps lärde mig det redan när jag var typ 8-9 år om jag nångång skulle behöva gå ut med schäferhanen vi hade då.Och det är mer än 20 år sen jag var i den åldern.. :o ;)

Och nu,om jag måste be min mamms med reumatisk värk gå ut med min tik om det hänt nått,ja då får hon göra så,trots att tiken är mkt lydig,men hon gillar inte andra hundar alls och lyssnar minimalt på mamsen och jag äger inget stryphalsband.Det är ett obehag för hunden,men jag har aldrig upplevt att de tycker att det gör ont,visst,jag har egentligen ingen referensram,då jag själv knappt kan minnas att jag nyttjat det själv och eftersom tiken i rpincip alltid går lös med mig,är endast kopplad i områden och då på normalt sätt..
 
jag har använt mig av det då jag varit hundvakt, Det är ingen höjdare att väga 55kg och va ute och gå med två bångstyriga ettåriga hundar på vardera 30 kg som tycker att det roligaste som finns är att busa och bråka... Sen att det rört sig om två pitbullterriers gör att allmänheten absolut inte accepterar att hunden går som den vill... Då måste man få dem att lyda.

Annars tycker jag absolut inte det är ngt man ska använade sig av på sin egen hund, när man själv håller i kopplet! då borde man kunna ha koll på hunden på annat sätt!
 
det finns en liten risk med den här metoden att man råkar skada sin hund. skulle aldrig våga göra så om jag inte fått det visat av någon duktig. nu har jag det, men tänker inte lära ut i 2:a hand.
 
Jag använder den metoden när jag inte har tid att lära vovvan att inte dra på "det riktiga" sättet. Det lär inte hunden att gå fint i koppel men är en bra hjälp för ex. barn
 
Jag kan göra så nån gång då och då på min vovve,
då han IBLAND drar jätte mycket, och ibland inte.
När jag har kopplet så kan jag hålla i med lillfingret,
han drar inget alls, han har ju läsrt sig att det är obehagligt då. Men skulle jag ha en hund som fortfarande
drog efter man satt kopplet så skulle jag inte göra så.
 
Jo, det är obehagligt för hunden och de som går med kopplet så dag ut och dag in har inte fattat poängen. Som korrigeringsverktyg så ska det användas ett fåtal gånger, inte som permanent lösning.

Har man hand om någon annans hund ser jag inte varför man skulle behöva slå kopplet runt magen. Den korta tid som man går med den hunden kan man gott stå ut med att den drar. Jag skulle bli förbannad om någon gav sig själv rätten att sätta på halti, slå koppel runt magen eller använda gå-fint-sele på min hund. Barn ska inte gå ut med hund själv så där behöver man inte heller använda metoden.
 
Håller med dig till fullo!

Jag har också fattat metoden som en korrigering,
alltså en sak man gör ett fåtal ggr för att ta bort ett
oönskat betende..inget man gör dagligen, då fattar
jag inte poängen med det hela :confused:
 
jag ahde varit rädd för att skada innhälorvna på hunden om den skulel rycka till kraftigt....En del man ser har ju verkligen snört åt midjan så att de ser ut som getingar

Har använt halti på min förra hund, som ett träningredskap - det LÖSER inte problemet, utan är en hjälp på vägen.
 
Om man tar hand om någon annans hund varför skulle man då inte vara ute med den? du menar att den korta studen så ska man orka med en hund som konstant hänger i kopplet och flåsar - nej tack säger jag!

när jag tog hand om kompisarnas hund från tors-sön så är man just hundvakt. Inte lämnar jag hunden inne när jag går ut med min. Den hunden fick också följa med, men ja hade inte en chans att orka hålla båda hundarna några längre stunder. Hundägarna är väl medvetna om att hunden varken lyder eller ens lyssnar när man pratar med den. Och de metoder de tar till för att få den att lyda är verkligen inget jag skulle ta efter! De kan själva välja att ta hand om sin egen hund eller lämna den till mig och måste jag då ha den flera dagar tar jag mig rätten att göra tiden så trevlig som möjligt. Inte tänker jag försöka uppfostra den att lyda och gå fot, utan det får tyvärr då bli mer drastiska metoder tills de lärt den lyda.

Nu skulle jag inte använda "kopplet runt magen" metoden på en hund som drar även då, men om hunden slutar dra så ser jag inte varför man inte kan göra det. Då är det mer psykiskt än fysiskt iom att hunden inte drar alls.

jaja, svammel svammel känns det som... :p så nu ska ja ja gå o vika lite kläder o göra lite nytta på jobbet, innan chefen kommer ;)
 
Kan du inte hålla båda får du gå med en i taget eller tacka nej till att vara hundvakt. Jag rastade min och daghunden var för sig i början. Visst, merjobb för mig men bättre för hundarna.

Som hundvakt behöver man inte heller vara ute med hunden i samma ofattning som ägaren är. Jag rastar då jag är hundvakt, men träning och längre promenader överlåter jag till ägaren.

Vad gällerna ägarnas metoder så är det skillnad då det är deras hund och de kan välja. Jag kan ta till obehagliga saker med min hund också, men då är det jag som gör det och jag vet vad som sker. Alla korrigeringar på min hund ska göras av mig då det är jag som känner min hund bäst. Skulle någon få för sig att på eget bevåg korrigera min hund med smärta skulle denne person snart själv få känna på smärta.
 
Vi fick använda det en kort period när vi tränade eftersök, då han hade för bråttom, men det var under överinsikt från tränaren, och samtidigt lärde vi in komandot sakta, vilket vi lärde in viskande för att man ska kunna använda det i ett skarpt läge då djuret kanske inte är dött och blir uppskrämt om det går för fort.
Att använda sig av det dagligdax, nej aldrig då har man missat något i grundträningen.
 
Gillar inte metoden och tror att det är väldigt få som kan konsten att korrigera hunden rätt med denna metod.
 
just därför är det inget man ska experimentera med själv, man måste guidas av någon som verkligen kan. kan ju erkänna, när det ändå är uppe, att det var denna metod jag använde på min tik när jag skulle bryta hennes utfall. det fungerar så pass bra nu att om jag har det så gör hon inget utfall = bra att ta till i trängda situationer. normalt sett tränar vi med klicker och avledning.
 
Det man ska veta innan man får för sig att pröva en sådan metod som kopplet runt buken är att det med fel timing och kunskap kan göra problemet extremt mycket värre.

Man kan istället förstärka felbeteendet som man egentligen vill ta bort. Genom att tillsätta hunden smärta vid t.ex ett hundmöte så kan hunden ta det som att "när jag träffar en hund gör det ont".
 
Visst kan det bli så, men då har man som sagt haft fel timing. Det är inte alldeles enkelt att använda sig av denna metod.
 
Och det är därför jag hoppas att okunnigt folk låter bli. :)

Absolut inte menat till Cillamuffins som jag delade lite tankar med.
 
o ja! det är som sagt väldigt viktigt att man har en duktig tränare som är van vid att korrigera hundar med den typen av beteende. och det är viktigt att man inte tror att det löser alla problem. t o m den trögaste hund inser ganska fort att inte göra utfall när kopplet sitter runt magen och om man inte jobbar vidare kan man hamna i en situation där man alltid får gå så, och då är allt arbete förstört.

timing är viktig i all hundträning, men om möjligt ännu viktigare när det handlar om såna här grova metoder. det går lika snabbt att förstöra ännu mer som det går att hjälpa.
 
tack för alla svar! :bow:

rent instinktivt kände jag ungefär som jadzia och cillamuffins (bland andra) beskrev. har sett så otroligt många med det nu därför jag reagerade. en var en liten tjej med en stor pitbulliknande hund (kan inte skillnaden mellan de olika), kraftig och mycket massa. hon var vid en större buss/spårvagnsterminal och skulle in mot stan. sommar och MYCKET folk överallt. varför låter man en sån liten tjej åka in till stan med en såpass kraftig hund? eftersom hon hade kopplet så så antar jag ju att hon inte hade helt pli på hunden. :confused: :crazy:


nåja.
jag får vara glad att jag numera mest gillar små hundar!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 912
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 445
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp