Köra in 16-åring?

Smurfoff

Trådstartare
Är det försent att köra in en 16 årig islandshäst? Hur ska man lägga upp träningen? Börja med tömkörning och skaklar osv.. Han är inte ett dugg bakskygg men han är ganska pigg.

Sv: Köra in 16-åring?

Tror jag inte. Tänk på typ dressyrhästar på hög nivå, de utbildas ju under många år. Är det en cool häst på det stora hela så lär det vara lugnt.

No problems! Kör på bara :) Lägg upp träningen precis som med unghästen, men på en äldre häst som är riden behöver man ju oftast inte lära in tömhjälperna osv. Den kanske redan är tömkörd också.

Åldern spelar inte så stor roll. Jag hjälpte till att köra in en 10-årig islandshäst i vintras och det har gått finfint. Hon gör tävlingsdebut nästa helg :laugh:

Är det försent att köra in en 16 årig islandshäst?
Jag körde in min 25-åring; inga problem. Den bakrädde, nervige som vänder-på-en-femöring står nu lugnt och väntar om något trasslar in sig eller något prasslar bakom och väntar på att jag ska ta hand om problemet. Stolt som en tupp drar han sin vagn förbi de andra i hagen, så glad över att ha ett uppdrag och få vara i centrum.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
802
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka