Köra islandshäst

Myzacs matte

Trådstartare
Undrar om det är någon som har kört in sin islandshäst? Vad finns det för för/nackdelar med detta? Vid vilken ålder är det lämpligt att sätta för vagn?

Sv: Köra islandshäst

Jag skulle inte köra in hästen förrän den är inriden, men det är jag det. Varför? Jo därför att hästen arbetar helt olika vid ridning och körning, när vi rider hästen ber vi dem om att förlägga vikten på bakbenen. När hästen körs arbetar den uteslutande bara med påskjut från bakbenen, vill man då ha en ridhäst i första hand så är det nog det som bör tränas först. Är det däremot så att hästen ska användas för körning så spelar det nog ingen roll, du kan jämföra med att omskola en travare som inte är en enkel procedur.

Jag tycker tvärtmot vad Boj tycker hrä..
Jag har bara bra erfarenheter av att köra in unghästar inna man sedan rider in dom..
Man kan via körningen bygga upp bra muskler på ryggen så hästen är välmusklad sedan och bär då upp en ryttare mkt bra.

Skulle ha kört in Jorunn inna jag red in henne om hon inte hade haft föl.. Är sugen på att köra in henne när jag får hem henne igen.. tycker det är roligt att köra fast jag kör ju inge seriöst inge tävla eller så utan mest som variation till ridning.
Jag är inge ridfanatiker utan kan likaväl köra, gå, jogga, longera, tömköra, löshoppa träna NH osv...

Min kompis har kört in sin islänning, han är helmysig att köra. Ang det boj sa tycker jag själv att kör man in dem innan inridning så får dem muskler tills man ska rida in dem.

Hur bra det går att köra en islänning beror lite på gångarterna, hur välseparerade de är. Går den inte rent i gångarterna så är det bättre att rida in först. Men för vissa kan det fungera jättebra att köra in först. Jag tycker du kan börja med att tömköra hästen i skritt och trav, om detta går bra och den rör sig bra kan det vara en idé att koppla på vagn. Om den grisepassar och spänner sig; släpp idén med inkörning tills vidare och vänta tills den är inriden.
Det viktigaste att tänka på om man kör mycket är väl att de bygger muskler annorlunda när man kör, det kan göra vissa saker mer problematiska i ridningen.

Det är oerhört beroende av hur gångartsanlaget är.
På en häst som har lösa gångarter och svårt att hålla traven så kan körning vara mycket bra.
Då det är lättare att trava utan vikt på ryggen.
Men på en 4-gångare där tölten kan sitta litet svåråtkomlig så kan man tappa bort tölten totalt.
Och då göra sig en 3-gångare som aldrig kommer att tölta genom att köra in den innan man rider in den.

Om man inte säkert vet hur gångartsanlaget sitter på sin unga häst, det är mycket svårt innan man ridit den, så bör man nog strunta i att köra in den innan den kan tölta korrekt.
Annars så står man kanske där med en körponny i stället för en Islandshäst.

Då var det inte riktigt som jag trodde alltså. Jag har två islandshästar. Den ena föredrar helt klart tölten medans den andra bara travar och travar. Min första tanke var att köra in hästen som inte visat tölt än, då jag troligtvis iallfall kommer att få jobba en del med att plocka fram den sen när hon ska ridas på?!

jag har kört in en av min islandshästar, hon tycker det är jätte kul :laugh: Jag kör henne inte alls ofta men i bland så.
Hon var tio år när jag körde in henne, tycker inte att någon gångart blivit sämre utan tvärt om så har hon fått en stadigare trav.
Kan inte se någr särskillda nackdelar med att köra in en häst mer än det Inte_Ung skriver, om hästen redan har svårt för tölten så kan den "försvinna" helt.

Jag körde in min när den var 2 år med en lätt travvagn. Körde henne i en månad och sen bete igen. Hon var därmed ruksigt snäll att rida in sen. Det är väl den största fördelen. De lär sig att gå framåt utan människa vid sidan, de blir säkra i sig själv.

Håller tyvärr inte med dig här Boj...

Man brukar oftast köra in hästar innan de rids in eftersom hästen får en massa saker "gratis" då inför inridningen. Den lär sig bettets inverkan, den lär sig massa nyttiga röstkommandon, den muskar upp bakdelen o ryggen o ja hela kroppen ordentligt så den dagen man ska börja rida den kan den redan det mesta o är stark i kroppen. En körd häst är sällan svår att rida in, en riden häst däremot är aldrig en garanti för en lättinkörd häst.

Körning beroende tyngd kan man redan pyssla med väldigt tidigt. Körningen belastar inte ryggen så som ridning gör o lämpar sig därför väldigt väl till unga hästar.

skrev inte jag ett inlägg här? varför försvann det? om det togs bort så lägg tillbaka det och ta i så fall bort det som orsakade borttaget!!!!

Nu har väl du ingen gångartshäst om jag förstått rätt, det är en vida skillnad huruvida man bör köra in före inridning eller efter.
De instruktörer vi har haft på besök har väl varit enhälliga i frågan, befäst gångarterna först kör in sen. Har man en häst med svårigheter för traven, kan körning vara ett alternativ för att hitta rätt. Men de har varit samstämmiga i sin åsikt, vill man ha en ridhäst så rid in hästen först av allt eftersom rid och körhästar arbetar helt olika i kroppen under sitt utövande.

Jag får helt enkelt skriva om allt igen då.

Jag körde in min islandshäst när han var 5år, han blev inriden som 4åring.
men jag har inget emot att man kör in unghästarna innan man rider in dem heller men tycker dock att man tidigast skall köra in dem som 3,5åringar det är endå ganska påfrestande att bli körda och unga hästar ska ju inte utsättas för allt för mkt hård arbete som ni vet.
Men det är som sagt mkt bra att man får upp lite muskler och kondis på hästen innan den rids in och framförallt hästen kan vara normal i hullet och ej för tjock eftersom det inte alls är bra för benen att rida in en för fet häst.

Jag håller med om att en 4gångare med mkt stark trav skall nog inte köras allt för mkt men en 5gångare som min häst är perfekt.

jag kör min häst i alla gångarter(förutom pass), alltså skritt, trav, tölt och galopp, funkar kanon.
han får riktigt läckra rygg och rumpmuskler mkt bra varierande träning.

det är underbart att köra en töltande islandshäst:love:
Min hästs pappa, Hrimnir från Ödmården är med inkörd om någon minns när han töltade med Denni i sulkyn:)
head08.jpg

Här är jag och min Islandhäst son till ovanstående.
20285594.jpg

Jag har en specialtillverkad vagn(vågar inte skriva vilket märke kanske var det därför mitt inlägg togs bort:confused:)
som är gjort precis efter min hästs mankhöjd osv.
mkt rejäl och bra, med fjädring, baksele fästen, svängel osv.

selen har jag kombinerat själv för att jag ville ha en loksele så att han kan dra tyngre + att han skulle strypas med en bröstsele eftersom den sitter rakt på halsen på honom eftersom han och många islandshästar har ganska lågt ansatta halsar.
det är draglinor som jag fixat till seleln, högt skakelfäste så han kan röra sig obihindrat, dubbla gjordar, baksele givetvis osv.
är riktigt nöjd med det hela.

Ser väldigt mysigt ut. Kan absolut tänka mig att köra in hästarna. Ambitionen är inte större med dessa hästar än att dom ska användas till mysig skogsridning och kansek en och annan lektion. Men givetvis så vill jag att tölten ska finnas där. Men att dömma av tidigare inlägg så verkar inte tölten försvinna av att hästen sätts för vagn. Tack för att ni delar med er!

Jag funderar på att köra in Snudda. Min bror vill gärna bli hämtad med häst och vagn när han tar studenten, och det skulle jag också vilja när det blir min tur ;) Inga raggarbilar här inte!
Men tror ni att det kan vara "skadligt" för ridningen på något sätt?

/Anna

Inte om hästen travar eller töltar för vagnen, eller låter bli att ligga väldigt hårt på bettet.

Jag har kört in Snuddas mamma men avstått från att köra henne mer än "på kul" för hon väljer klockren grisepass framför vagnen. Hon ÄLSKAR att dra och tar i för kung och fosterland - men bara i pass :p Där kan man ju inte komma åt och böja henne runt skänkeln vilket är töltnyckeln..

Okej, vad bra :) Jag skulle gissa att hon väljer traven framför vagnen (även om tölten har blivit betydligt starkare nu så tror jag att hon väljer trav, det ligger liksom mest naturligt för henne).
Jag har tömkört henne ganska mycket och får nog fortsätta med det lite mer innan jag testar att ha någon form av vagn bakom. Det gäller ju att hon förstår precis vad jag menar när jag sitter i vagnen. Annars har jag inte mycket att säga till om :angel:

/Anna

roligt att du funderar på att köra in snudda, men sätta för vagnen kan du inte bara testa sådär du måste köra in hästen nog och med hjälp av någon kunnig om du inte vet hur det går till själv.
inkörningen innehåller många olika moment som skall upprepas och tas om, om hästen ej förstår och ibland får man gå tillbaka några steg.
det är mkt farligare att köra än att rida då hästen är fastlåst i vagnen.

du måste träna hästen på ljudet av något som släpar/dras efter, skaklarna emot hästen, draglinorna som går emot hästen, hästen skall lära sig att lägga sig i selen och dra osv osv, mycket man måste lära dem, inte bara att haka på vagnen;)

Varför skall inte en 4 gångare med stark trav köras??

Jag måste väl säga att Jorunn är en sån häst även om hon inte har svårt för tölten så har hon mktstark och trevlig trav och väljer aldirg tölt i hagen.

Ser inge skillnad i att trava henne under ryttare som att köra henne i trav visst hon får mer rump och ryggmuskler med att köra=)

Om jag kör in jorunn så är det ju inte som så att jag skolar om henne till travare direkt;)
Men det är en riktigt bra komplement till vardagen.... ridning är inte allt för mig och jag vill ha en allsidig häst som möjligt som kan allt möjligt.

Kör jag in Jorunn så kanske man kör 2-4 ggr i månaden alltså är det rätt sällan jag kommer köra men just att variera sitt arbete med hästen är mkt viktigt.

Longera, tömköra, löshoppa rida, köra , leka lite NH osv...Det ger nog en mkt glad och en häst som inte tröttnar.

Sen är deju givetvis häst från häst.. har man en 5 gångare som är extrem passaktig kasnke man inte skall köra förrens man fårt bort detta problem??
Men som Jorunn som inte har några problemmed sina gångarter att hon blandar ihop eller inte går att ria i typ trav så är nog körningen inga problem=)

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Edla
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
908
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
940
Senast: Velig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S