Sv: Köra islandshäst
Jag får helt enkelt skriva om allt igen då.
Jag körde in min islandshäst när han var 5år, han blev inriden som 4åring.
men jag har inget emot att man kör in unghästarna innan man rider in dem heller men tycker dock att man tidigast skall köra in dem som 3,5åringar det är endå ganska påfrestande att bli körda och unga hästar ska ju inte utsättas för allt för mkt hård arbete som ni vet.
Men det är som sagt mkt bra att man får upp lite muskler och kondis på hästen innan den rids in och framförallt hästen kan vara normal i hullet och ej för tjock eftersom det inte alls är bra för benen att rida in en för fet häst.
Jag håller med om att en 4gångare med mkt stark trav skall nog inte köras allt för mkt men en 5gångare som min häst är perfekt.
jag kör min häst i alla gångarter(förutom pass), alltså skritt, trav, tölt och galopp, funkar kanon.
han får riktigt läckra rygg och rumpmuskler mkt bra varierande träning.
det är underbart att köra en töltande islandshäst

Min hästs pappa, Hrimnir från Ödmården är med inkörd om någon minns när han töltade med Denni i sulkyn
Här är jag och min Islandhäst son till ovanstående.
Jag har en specialtillverkad vagn(vågar inte skriva vilket märke kanske var det därför mitt inlägg togs bort

)
som är gjort precis efter min hästs mankhöjd osv.
mkt rejäl och bra, med fjädring, baksele fästen, svängel osv.
selen har jag kombinerat själv för att jag ville ha en loksele så att han kan dra tyngre + att han skulle strypas med en bröstsele eftersom den sitter rakt på halsen på honom eftersom han och många islandshästar har ganska lågt ansatta halsar.
det är draglinor som jag fixat till seleln, högt skakelfäste så han kan röra sig obihindrat, dubbla gjordar, baksele givetvis osv.
är riktigt nöjd med det hela.