snigelfarmor

Trådstartare
Har lite frågor till mer kunnigt folk om bett.

Liverpoolstång med fasta sidor- vad innebär det? för hästen, för mig

Liverpoolstång med bygel- vad innebär det, bättre, sämre än vanligt utförande?

Ungerskt körbett- när är det bra och varför?

Och den ständiga frågan om ribborna på betten, upp, ner, varför? Jag har inte märkt nån skillnad på min häst, men hon är väldigt schysst i munnen och protesterar sällan mot nåt.

/jenny

Sv: Körbett

Har du inga bilder att visa? Hur ser tex ett ungerskt kör bett ut? Menar du det med dubbla ringar?

åke skrev:
Har du inga bilder att visa? Hur ser tex ett ungerskt kör bett ut? Menar du det med dubbla ringar?

Orkade inte fixa med bilder. Kolla på Equilex "Körbett" Det är dörifrån jag har tagit formuleringarna.

Ungerskt är sånt med två ringar ja. Flyinge är flitiga användare av dem till skolkörningen vet jag.

Det jag vet om det Ungerska är att man ofta ser att dom andvänder det vid parkörning i Ungern. Hur det funkar rent praktiskt vet jag faktiskt inte. Har själv funderat lite på det då jag har ett sådant hemma.

Om det ungeerska är det jag tror att det är blir väl hävstången lite skarpare och påverkar inte sidostyckena?

Vet inte vad du menar med liverpoolstång med bygel...

Det räfflade sägs vara lite skarpare, ojämnare tryck. Men ofta vrids bettet ändå i munnen när man tar i tömmarna så det blir ändå plant mot tungen. Kanske pga att kedjan sitter löst?

Jaa...bara tankar, inte fakta!

Nora skrev:
Om det ungeerska är det jag tror att det är blir väl hävstången lite skarpare och påverkar inte sidostyckena?

Vet inte vad du menar med liverpoolstång med bygel...

Det räfflade sägs vara lite skarpare, ojämnare tryck. Men ofta vrids bettet ändå i munnen när man tar i tömmarna så det blir ändå plant mot tungen. Kanske pga att kedjan sitter löst?

Jaa...bara tankar, inte fakta!

Ungerska bett ser ut som tränsbett fast med en ring för sidostycket och en ring för tömmen=dubbla ringar. Ingen hävstång väl?

/jenny

Okej...jag tänkte på det med typ liverpoolstång och som en ring innanför som man fäster sidostyckena i... De lite överpeppade travarna här uppe har sånna;)

Ursäkta att jag svarar - då är inte nån expert på bett!

Fasta sidor - nyper inte hästen.

Ribbor??!
Du menar kanske räfflor? Vad jag hört heter det så.
Vad jag vet så innebär räfflorna på körbettet att det är skarpare. Vid tömtag vrids stången runt och den räfflade sidan kommer upp i hästens gom eller nuddar tungan kommer inte ihåg vilket! :carzy: Nu när jag vet detta kommer dock jag aldrig att köpa något liknande åt min häst i första taget! :eek:
Postkandar, räfflat

Ang. bygeln vet jag inte vad den har för fuktion men det kan ha att göra med parkörning? Har sett sådana då några gånger iaf.
Liverpoolstång, bygel

Vad gäller det ungerska bettet undrar jag oxå vad som är så speciellt med det o vad har eg dom extra ringarna för nytta?
Ungerskt bett

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Vad gäller det ungerska bettet undrar jag oxå vad som är så speciellt med det o vad har eg dom extra ringarna för nytta?
Ungerskt bett

Mvh Lisa

Kan det inte vara samma sak...att man fäster sidostyckena i de inre ringarna så när du tar i tömmen påverkas inte huvudlaget och bettet av varandra?

Den där bygeln tror jag är för att hästen inte ska fastna med stången, oftast på par eller fyrspann...

De där räfflorna är pyttesmå, skulle hellre ha ett sånt än ett tvådelat faktiskt. Snacka om räfflor!

Nora, jag tror det är precis så man ska använda det ungerska bettet. Ibland skulle jag vilja ha ett sånt då stångbettet påverkar skygglapparnas position. Men jag skulle fortfarande vilja ha stångbettet ändå.

/jenny

Turre och Frej har den varianten men med liverpoolstång och sen en ring innanför. Då får du stånginverkan men stilla sidostycke. Fast det blir lite skarpare då har jag en känsla av...

Nora skrev:
Kan det inte vara samma sak...att man fäster sidostyckena i de inre ringarna så när du tar i tömmen påverkas inte huvudlaget och bettet av varandra?

Så har jag också uppfattat det + att när du tar i höger töm blir det ett litet tryck på vänstersidans inre ring, vilket gör att hästen lättare svängs (eftersom den vill bort från trycket)

Helt rätt Nora det blir oerhört skarpt bett när stången hänger i en lös ring. Många använder sig av detta för att få hästarna att ge efter i nacken. Jag tycker att det är helt fel metod och man får en häst som släpper bettet och inte tar stöd. Men den ser ju fin ut???
Varför inte utbilda hästen och ta loss den så den fungerar på mildare bett.
Vad det gäller ungerskt tränsbett så inverkar det bettet som ett tränsbett, Sidstyckena fästes i den lösa ringen. bettet används ofta i maraton då de inte går att dra igenom hästens mun. Om man har en häst som fibblar med tungan så är detta bett inte att rekomendera då det inte är stilla i hästens mun.
/M

Finns det några bilder på såna bett, för jag förstår inte riktigt..

stången, alltså mundelen, hänger i en lös ring?

Eller rita i paint! Alltid kul att se folks kreationer.

/jenny

Jo det blir väldigt skarpt kan jag tänka mig... De jag vet använder det har mkt starka hästar i maraton men dom använder ju dock samma bett i dressyren :smirk: Nä ska man måste ta till det är det nog dressyrträning som behövs!! Men det ungerska tränsbettet... varför inte bara sätta på bettplattor? :idea:

Jenny; det är en liverpoolstång och bettringar på insidan (som det du visade fast tränsbett). Du färster sidostycket i ringarna på insidan. På så sätt ligger liverpoolstångens hävstångsverkan fri och blir därmed skarpare... Hittar verkligen ingen bild!! :devil:

Finns inga bilder, då det är en extra konstruktion ala Fredrik P. Finns ett engelskt bett som i tysklad kallas för Bowman Gebiss, detta bett är likvärdig effekt men skänkeln är annorlunda.
Tycker som du Nora att dessa hästar bör dressyrarbetas och bli lydigare, följsammare . Måste vara hemskt att köra maraton på detta bett då det blir stopp svängar när man vänder med så skarp bettsling.
/M

Med dom hästarna tar det inte stopp i första taget...:D
Men jag har ju bilder på ekipagen men tydligen inget där de har det bettet eller där det syns! Vet en som körde med westernbett till slut för att han inte klarade av att hålla hästen... den hästen används inte längre till körning!

Nej det blir nog inte stopp, men undrar hur dessa hästar ser ut i munnen. Troligen ingen rolig syn:smirk:

Jo, jag förstår hur du mener. Jag va för månge år sedan och titt på ena häst. Dette var innan jag hade Kotte. Vi provkör ena runde. Den stackern blödde ur munn när vi kom hem. Då skall ni vete att jag int är elak eller dum. Han såg ut i mun som on han hade äte ena motorsåg stackern.

Nej, och hästarna behöver ju inte ens blöda för att se hemska ut i munnen. Många tror att om hästen aktar sig för bettet så har den ont men oftast så är det tvärt om. En häst som är stark och hänger på bettet har ofta ont i munnen. Där finns inget annat att göra än att dressera den så den börjar lyssna på röst och mildare bett som passar bra i munnen.
/M

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 201
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 258
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III