Koriander - receptfråga

Yukionna

Trådstartare
Tänkte prova ett recept där det ska vara finhackad korianderrot, men vet inte om jag kan få tag på det idag. Är det någon som vet om det går att ersätta med torkad koriander eller bladkoriander eller så? Antar att det är olika mängder det handlar om beroende på vilken sort man använder?

Sv: Koriander - receptfråga

I butikens thaisortiment finns det ofta "färsk" koriander inlagd på burk. Det är nog ett bättre alternativ.

Min erfarenhet är att det inte är utbytbart. Rötter, blad och frön från koriander smakar olika. Jag skulle helt enkelt hoppa över den.

Tänkte prova ett recept där det ska vara finhackad korianderrot, men vet inte om jag kan få tag på det idag. Är det någon som vet om det går att ersätta med torkad koriander eller bladkoriander eller så? Antar att det är olika mängder det handlar om beroende på vilken sort man använder?

Jag hade ersatt med färsk koriander eftersom roten smakar liknande om än mer intensivt och mer parfymerat. I och för sig följer rötterna alltid med när man köper färsk koriander i de asiatiska butiker jag handlar, så hade jag haft det ena hade jag också haft det andra.:p

Tänk bara på att roten tål upphettning vilket den färska koriandern väl inte riktigt gör, så tillsätt baden på slutet även om roten enligt receptet skulle i tidigare.

Hann inte se ditt svar innan jag satte igång, men det köptes både färsk koriander och torkad och eftersom jag tyckte den färska luktade illa och den torkade gott så fick det bli den torkade:D. Och jo, det blev ätligt (det vet man aldrig om det blir när jag lagar något...).

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka