T

tenfore

Någon som vet något om ifall det ska bli nya regler för körkort till att köra släp med? En bekant nämnde något om att det snart inte ska behövas BE kort för att köra med större ekipage, utan att det skulle vara lagligt med ett vanligt B kort.

Stämmer detta? Hur lyder i så fall den nya regeln?

Kan ju vara bra att veta så man inte tar BE kort "i onödan" :angel:

Sv: Körkort

Förslaget ligger flera år i framtiden och om jag kommer ihåg rätt så kommer det då att krävas ngn form av utbildning för att få framföra släp.

Om du söker på gamla trådar så ser du att det varken är dyrt eller särskilt svårt att ta *B**E. Många ridklubbar anordnar även kurser.

Jag pratade faktiskt med en körlärare om detta i veckan och han sa att E-kortet nog inte kommer att tas bort, men att man ska höja viktgränserna.
Ett tips är att kontakta Vägverket, dom bör veta.

Tidigast 2012 kommer de att ändra reglerna för hur mkt man får dra med B-kort.

Lagen träder in i år, men man kan gå en kurs antingen blir de med bara uppkörning lr teori bara.
Men sen måste ju bilen få dra de oxå, och man måste ha ett släp som får lasta två pollar, mycke som ska spela in.
Ska man ha boggie så väger den mer då måste man ha en bil som över huvud taget får dra den oxå.

Någon som vet något om ifall det ska bli nya regler för körkort till att köra släp med? En bekant nämnde något om att det snart inte ska behövas BE kort för att köra med större ekipage, utan att det skulle vara lagligt med ett vanligt B kort.

...glömde...
Man höjer den högsta tillåtna totalvikten på dragbil+släpvagn till 4250 kg. Så ett BE-kort kommer inte vara onödigt i framtiden även om reglerna ändras.

Eee det är aldrig onödigt att ta ett e-kort. Bara oansvarigt att skriva så...
För vår andras säkerhet (som kanske möter dej..) din häst och även för dej själv är det bra att ta ett e-kort. Det är faktiskt inte bara en bokstav på ditt körkort utan innebär även en del trafikvett/kunskap som det vore bra om fler som vimsar runt med häst i släp på vägarna kunda lära sej.
Det är faktiskt så illa att det finns människor som inte ens kan backa med sitt släp! Helt otoligt att man då överhuvudtaget ger sej ut i trafiken.

Jag kommer att satsa på ett E-kort vad det lider...som någon annan skrev så är det bra att ha en grund att stå på..där man har testast så att man klarar av att framföra ett så tungt ekipage.

Så tänker jag också, det är värt pengarna att veta att någon kunnig har kollat så att jag tänker på allt.

Kör upp för B-kortet den 1/2, och E senare under våren förhoppningsvis.:d

:bow: Tack för alla svar :bow:

Nu vet jag hur det ligger till... Ska fixa E behörighet nu i vår :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 514
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
519
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18