Körning som distansträning?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Chivita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 478
C

Chivita

Undrar om det är något som hör till vanligheterna?
Ni som gör det, blir det som träning eller mer som omväxling?

Sv: Körning som distansträning?

Det finns en del distansryttare som träningskör sina hästar.

Själv körde jag in min häst och körde tidvis mycket. Fast mest för att jag gillar körning som tävlingsform och även tävlade körning med henne.

Jag tycker det var suveränt i och med att hästen får röra sig och ta i med bakkärran utan att ha ryttare på ryggen, så jag tror att körningen tillför en hel del till muskelträningen och är mer än bara en mental omväxling. Ofta tycker hästar att det är riktigt kul att dra vagn.

Jag kan inte se någon nackdel med körning som del av träning för en distanshäst.

Hej!
Har en arab som nu är 16-år (e. Jalaam ue. Pargos) honom körde vi in som 2-åring, både efter landsväg, i skogen och framför lättare jordbruksredskap. Jag tror att det stärker leder, skelett. När vi började rida honom som 3-åring så var han väl förberedd för det. När han var 4,5 år så bar han sig så bra att han piafferade när vi tränade hinderkörning!! Nu har vi aldrig hållit på med distans, men jag tror att det kan vara en jättebra träningsform även för distanshästar. /Stina

Jag kör mina hästar ganska mycke.

För mej är det ett sätt att spara tid och spara på min egna kropp.
Jag har lite problem med ett knä och periodvis rider jag inte utan kör enbart.

Jag ska köra in min 2 åring nu, som jag senare (förhoppningsvis) ska tävla distans på!

en sak som jag tycker är bra med körningen är att man kan ta med sig en/flera kompisar trots att man bara har en häst, jag har många hästintresserade kompisar, men hur kul är det att stå brevid eller springa efter?

Jag tror också att körning är ett jättebra komplement till den vanliga distanträningen. Både mentalt och fysiskt.

På Ekenäsritten blir det en körklass i år, 20 km PP distanskörning :banana:

Liknande trådar

Fordon Hej! Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 580
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 673
Senast: Edla
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
949
Senast: Velig
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 428
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V