Kornings fundering

Swat

Trådstartare
Jag var på Korning i helgen.
Allt var väldigt trevligt, välplanerat med dubbla "team" av figgar, testledare osv så det inte blev någon "dö-tid" alls.
En jättegullig "tant" var exteriörbeskrivare och solen sken och alla deltagare (som jag träffade) var glada och positiva. :laugh:

Men... En av testerna bröts då hunden inte riktigt "fungerade"...och sedan förstod jag att denna tik var dräktig!

Att Kora en dräktig tik finns liksom inte i min värld... Jag vet att man FÅR göra det, men varför skulle man?!
Någon som gjort detta och i så fall "Varför"?

Visst finns det tikar som inte är särskilt påverkade, men varför "chansa"?

/Swat
 
Sv: Kornings fundering

Dom kanske trodde det skulle bli lättare att sälja valparna om tiken var Korad...? Inte så schysst i vilket fall som helst...
 
Sv: Kornings fundering

Kan vara att tiken blir för gammal för att genomgå Korningen om dom väntar tills hon valpat och får deltaga igen.

Kopierat från SBKs hemsida Bestämmelser vid Korning

"Rätt att delta i mentaltest har registrerade hundar av ras för vilken SBK har avelsansvar och som senast dagen före provets början har uppnått 18 månaders ålder men inte fyllt 48 månader."

"Dräktig tik får inte delta senare än 30 dagar före valpning, beräknat från 63 dagar efter första parningen, samt får inte heller deltagande ske förrän 75 dagar efter valpning oavsett resultatet av valpningen."
 
Sv: Kornings fundering

Visst måste man göra sin korning innan 48 månader, men...

Mina tikar har varit väldigt "oberörda" under sina dräktigheter, men jag hade ju ALDRIG utsatt dem för en Korning/L-test för den skull när de har konstaterade valpar i magen!
Det är trots allt en massa hormoner som snurrar runt i kroppen på dem som kan påverka både det ena och andra.

Denna tik var dessutom bara runt 2,5 år eller så...

/Swat
 
Sv: Kornings fundering

Då är det ju av en annan anledning dom valde att gå med henne.

Skulle heller aldrig välja att genomföra ett MT med dräktig tik (om jag någon gång kommer hamna i den situationen, har bara en hane) även om hon riskerade att bli för "gammal", då får hon hellre förbli otestat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp