Korrekta hjälper för sluta?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Glad67
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 082
G

Glad67

Är det någon vänlig själ som lättfattat kan förklara hur hjälperna för sluta skall göras.

När jag rider öppna får jag till det och min tränare tycker det ser jättebra ut.
Men jag får helt enkelt inte till det när det är dags för slutaövningar.

Min tränare har förklarat och visat, men när jag tränar hemma så jag är rädd att jag gör fel iallafall :confused:

Sv: Korrekta hjälper för sluta?

Sök på lite gamla trådar om sluta, både här och på barockforumet. Det har varit jättemga bra trådar om det som du säkert kan ha nytta av... :)

Konstigt, de flesta gör fel i öppnan men fattar slutan.
Samma hjälper i både rörelser, bara dina höfter och hästens rörelseriktning som ändras.
Finns mycket skrivet om detta!

snälla skriv hur man ska göra! Jag har sökt på "sluta" i forumet utan att hitta. Hur flyttar man hjälperna.? I öppna behöver man ju bara flytta axlarna men hur gör man i sluta???

ridtravare skrev:
snälla skriv hur man ska göra! Jag har sökt på "sluta" i forumet utan att hitta. Hur flyttar man hjälperna.? I öppna behöver man ju bara flytta axlarna men hur gör man i sluta???

Ja om du bara behöver flytta axlarna i öppnan så flytta dom i slutan oxå då fast åt andra hållet dvs bak med yttre.

fio. skrev:
Ja om du bara behöver flytta axlarna i öppnan så flytta dom i slutan oxå då fast åt andra hållet dvs bak med yttre.

Själv sitter jag rakt över hästen, med axlarna "rätt upp och ner", dvs rakt fram, eftersom jag vill att mina axlar ska visa var jag vill ha hästens bogar. Sedan flyttar jag bak min yttre höft (bara höften alltså, inte benet) någon centimeter - och vips har jag en sluta. :)

Immer

Ja så gör jag oxå och även i öppnan men trådskaparen använder sig tydigen enbart av axlarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 430
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 700
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka