Bukefalos 28 år!

Korrigera en Free Form

Gwaeron

Trådstartare
Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början var vi nöjda med det och tänkte inte närmre på hur den låg direkt men nu har jag börjat tycka att sadeln ligger nog lite i framvikt. Hästen är överbyggd och har fortfarande inte speciellt mkt ryggmuskler så det är inte konstigt om den gör det. Men hur löser man det? Hon har dessutom breddat sig ordentligt i manken så jag ska försöka vidga koppjärnet en bit.

Som det ser ut nu med padden är det överst närmast sadeln ett lager liggunderlag som är klippt precis lika stort som orginalinlägget i padden (grandeur). Under det är originalinläggen och underst tjock filtad ull. Ullen var från början inte delad över ryggraden men det har jag fixat nu så det är en rejäl kanal för ryggraden.

Det jag känner att jag är missnöjd med är att den ligger väldigt nära manken trots att koppjärnet har hunnit bli lite väl smalt så jag funderade först på om man kan klippa till liggunderlag som en liten trekant och lägga in extra längst fram för att få upp framvalvet lite. Hur skulle det fungera? Sen började jag fundera på om man kanske ska tunna ut den sista 1½ decimetern på liggunderlaget som sitter i nu så sadeln kommer ner lite lite till i bakändan och inte blir så svängd. När hon går normalt är det inga problem men om hon blir stressad och sänker ryggen ordentligt en längre stund så har det blivit lite lite ruggat i pälsen under lägsta punkten.

Jag vet inte om det är hästen eller sadeln eller båda men både jag och ägaren har haft känslan av att vi blir tippade framåt. Hittils har vi skyllt det på oss själva men i helgen red jag en annan häst med en likadan sadel och då var det en helt annan känsla. Så nu funderar jag då på om man kan räta upp sadeln lite.


Alla svar, åsikter och idéer är välkomna. Ju fler och förr desto bättre, helst skulle jag vilja fixa det här imorn när jag åker ut.

Tack! :)
 
Sv: Korrigera en Free Form

Kan du lägga in en bild på hur sadeln ligger?

När jag hade en FF hade jag också problem med mankfriheten. Jag hade en 2-2,5 cm tjock Skitopad. Om jag minns rätt fick jag ha koppjärnet rätt så smalt, ca 90 grader till min häst som då var runt 110 grader och det funkade bra under den korta perioden som jag hade sadeln (hade den i 1 månad eller nåt tror jag, lämnade tillbaka den till ÅF pga att den var snedsydd)

Du kan ju prova med att lägga i lite extra ilägg framme vid manken. Om det inte funkar hade jag provat att rida med en pad som var tunnare baktill (men den får ju inte vara för tunn).
Tror det går att beställa Skitopaddar som är tjockare eler smalare precis där man vill ha det. Länken kommer jag inte ihåg, men det finns säkert någon som svarar i tråden som vet vilken hemsida jag menar..
 
Sv: Korrigera en Free Form

Visste väl att det var nåt jag glömt :o Jag hade sadlat lite knasigt, i vanliga fall ligger sadeln lite längre bak.


7497618.jpg


Så du tror att man utan fara kan lägga till o fram och kapa lite bak? Det vore ju jättetrevligt i såna fall :D
 
Sv: Korrigera en Free Form

Klart du kan lägga till lite vid manken om det behövs. Dock ska du se till att hela paden iaf är 1 cm tjock tycker jag och helst tjockare...
Tycker inte att din sadel ligger konstigt? Min låg väl precis likadant..

Min såg ut såhär:

7.jpg


På bilden ser det ut som att den ligger i bakvikt, men sätet var svårt att "böja ut" så att det låg kant i kant med koppjärnet. När man satt i sadeln kändes det inte som att man satt i bakvikt eller liknande. Hästen jobbade på bra, mkt bättre än han gjort i tidigare bomsadlar.
 
Sv: Korrigera en Free Form

Jag har shims just för att lyfta den från manken. Har en skitopadd, med shims vid manken, shims är typ 'minipaddar', just för att lyfta extra där det behövs.

Koppjärnet har jag plockat ut åt unghästen faktiskt, det är ett ganska smalt för att få upp den ordentligt över manken på valacken, skulle banka ut det åt lilldamen (som är bred, men har ordentlig manke), men provade rida helt utan sålänge, vilket faktiskt gick alldeles prima (antagligen just tack vare shimsen).

När jag inte sitter i sadeln ser den ut att ligga ordentligt i bakvikt, men den sjunker såpass mkt fram när jag sätter mig iom det utplockade järnet, så slutresultatet med matte i blir utmärkt.

https://lagring.storegate.se/user/P...d-44d4-96ba-a946c510ef85&Image=1049691&Size=1

(Jag har gjort egna paddöverdrag och satt padden på en Polypad, därav det oortodoxa utseendet).

Här syns shimsen: http://hem.passagen.se/visenz/padd005.jpg

Så bygg upp den vis dian av manken du, men hellre med ordentliga grejer (dvs äkta padd) än liggunderlag tycker ju jag, men det är ju bara prova och se, fungerar det med liggunderlag är det ju bra.
 
Sv: Korrigera en Free Form

Din sadel ligger inte alls lika mkt i framvikt som den som jag rider i. Hela padden är nu dryga 2,5 cm tjock så nån fara för att den ska bli för tunn tror jag inte det blir ;)


Alexandra_W:

Tror nog vi vill ha koppjärnet i om det går. Vi lånade en FF utan koppjärn att prova med och den satt inte alls lika bra som den här gör.

Såhär ser hon ut i ryggen när hon står stilla. En ganska ordentlig grop innan manken dvs...Förstå vad som händer när hästen sänker ryggen :crazy:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/07490000-07499999/640x480/7497622.jpg

Jag tror faktiskt vi kan fortsätta med liggunderlag, jag ska prova i alla fall. Det funkar förvånansvärt bra som uppaddande material! Framförallt håller det formen även om det blir varmt. Men jag vet inte om det enbart har fungerat för vår del eftersom vi har originalpaddarna och tjock ull mellan liggunderlaget och hästen... Hur som helst blev vi positivt överaskade av den praktiska billiga lösningen.

Tror du jag vågar tunna ut lite i bakändan för att få ner den bak? Jag vill helst inte att sadeln ska bli mer bananformad, det känns som att risken är att det börjar trycka på ryggen då.
 
Sv: Korrigera en Free Form

Ah, du har orginalpadd i botten, missade det, sorry.

Jag vet inte om jag skulle våga tunna ut bak faktiskt.. Men jag förstår ditt problem, samtidigt om du så att säga bygger uppförsbacke, och får en ojämn tryckfördelning mot hästen sen blir det ju inte bra.. Såna här lägen man vill ha en tryckmätarvojlock =)

Skjut mig inte nu, men jag tror de bästa skulle vara en annan, kortare bomlös faktiskt, för att slippa upp och nervänd bananform. FF.en är ju ganska lång, och det ökar ju på problemet (sitter aningens i samma båt på överbyggda unghästen, hon på bilden, en kortare sadel skulle bli mycket bättre, även fast hon trivs prima med FF.en i övrigt..)
 
Sv: Korrigera en Free Form

De där shimsen har jag funderat på till min bomfria också (iofs inte nån FF, men ändå), var kan man köpa dem? Hur stora är de, alltså hur långt in under sadeln når de? Kommer du ihåg vad de kostade på ett ungefär..?


passar på att slänga in en bild på min överbyggda, kortryggade travare med FF och tillhörande skitopad också. Jag plockade ut koppjärnet och fick ändå en god marginal till manken och hästen verkade trivas. Jag köpte aldrig FF:en eftersom jag själv inte trivdes i den, och så störde jag mig på att den såg för lång ut och att jag fick sadla på bogbladen för att undvika tryck efter sista revbenet.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/01440000-01449999/640x480/1448628.jpg
 
Sv: Korrigera en Free Form

Måste mäta, har så kasst ögon mått så kan inte säga på rak arm hur stora de är, men om du ändå ska ha en ögonmåttsuppskattning ur minnet så 1 *2 dm kanske?

Finns att köpa via bland annat Stall Vrå www.stallvra.com, enligt deras sida kostar 'korta shims' 150 kr. Jag fick dem med när jag köpte FF:en (begagnad).
 
Sv: Korrigera en Free Form

Jag tycker inte din sadel heller ligger i framvikt..

Jag kom att tänka på en sak.. Nu har jag bara ridit i FF på min rakryggade häst så det kanske inte alls stämmer. Men om det känns som att du sitter i nerförsbacke på din häst men inte på den andra hästen du red, hade den andra hästen en rakare rygg? För jag undrar om det inte är så att på din häst så känns sätet djupare, och iom att sätet redan är djupt att du då känner att du sitter lite konstigt. Kanske skulle prova att lägga en shim mitt under sadeln?
 
Sv: Korrigera en Free Form

Jo jag tänker skjuta dig :devil: Hur kan förressten en banan vara upp och ner vänd :p Men jag förstår vad du menar. Ekonomin för att prova sadlar fram och tillbaka finns tyvär inte så sålänge hästen fortsätter muskla på sig och må bra så får vi leva med den här. Möjligen sen när hon byggt på sig rejält i sadelläget att vi skaffar nåt åt trekker master hållet. Men tillsvidare får det här fungera...
 
Sv: Korrigera en Free Form

Den andra hästens rygg ser ut såhär... Inte så väldigt stor skillnad egentligen förutom att den vita inte är överbyggd och har lite mindre manke. De är lika höga.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783756.jpg

Jag kan ju faktiskt skära till ett inlägg som är normaltjockt längst fram, och efter nån decimeter tunnas ut och slutar innan de andra två gör :idea: Jag var så inne på att höja fram och sänka bak att jag inte tänkte på att man faktiskt kan höja Nästan hela vägen bak :)

Kan tillägga att känslan är inte så mkt sitta i nedförsbacke som att bli tippad framåt. På den vita hästen låg sadeln som den gjorde på din häst ungefär och det var hur lätt som helst att sitta upprätt. Kändes det som i alla fall, jag red tre timmar och fick rejält med träningsvärk i magen sen :angel:
 
Sv: Korrigera en Free Form

Ang att tippa framåt - flytta stiglädrena innan du mixtrar padd!

Märkt det där mer än en gång, att på olika hästar gör det väldigt stor skillnad var stiglädrena sitter. Har jag dem på samma ställe på stoet och valacken så tippar jag ofelbart framåt (viker mig i höften) på stoet. Flyttar jag dem lite längre fram på stoet sitter jag rakt hur lätt och stadigt som helst.
 
Sv: Korrigera en Free Form

Mixtra med padden måste jag nog göra ändå, den ligger aldeles för nära manken för att jag ska vara nöjd (kinkig :angel:) plus att koppjärnet är lite för smalt längst ner.

Men flytta stiglädrena framåt ska jag definitift prova :idea: Nu sitter de nog rätt långt bak för det fanns en sån lämplig skarv att mäta på där ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 441
Senast: Fiorano
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Emiro
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 246
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp