Korrigera för takformade bossor...

frittan

Trådstartare
Jag har en fundering… Min häst har en väldigt knepig rygg och ett knepigt sadelläge…
Har hittat en sadel som följer ryggen bra och ligger bra på hästen.

Dock kanske bossorna kommer bli för takformade så småningom. Finns det något sätt man kan åtgärda det?
Någon speciell padd? Kan man bygga om en bossa? Gissar att det blir dyrt dock…

Det vill säga; vill kunna behålla sadeln även om bossorna skulle bli för takformade… Tips?

:bump: :bump:

Sv: Korrigera för takformade bossor...

Såtillvida det är en ullstoppad sadel tar du kontakt med en sadelmakare när/om det blir så. Om sadeln fortfarande passar i övrigt går det säkert att justera med stoppningen. Man kan sy om bossor men det är är sällan det behövs.

Såtillvida det är en ullstoppad sadel tar du kontakt med en sadelmakare när/om det blir så. Om sadeln fortfarande passar i övrigt går det säkert att justera med stoppningen. Man kan sy om bossor men det är är sällan det behövs.

Sadeln är dock bara delvis omstoppningsbar, har paneler...
Är en syntetsadel. Så kanske är att sy om bossorna som gäller då.

Någon som har en aning om vad det kan röra sig om i pris? Alltså handlar det om 500 eller 15 000 liksom :p

och några specialpaddar finns inte som kan åtgärda sådant? tänker på såna här med ilägg etc...

Det låter konstigt att den skulle bli för takformad så småningom - det brukar vara tvärtom i så fall. Dessutom är det så att när man provar sadeln under ryttare så försvinner ofta "takformigheten".

Vad är det för sadel?

Det låter konstigt att den skulle bli för takformad så småningom - det brukar vara tvärtom i så fall. Dessutom är det så att när man provar sadeln under ryttare så försvinner ofta "takformigheten".

Vad är det för sadel?

huh? alltså... sadeln kanske blir för takformad. inte hästen. om hästen bygger på sig med mer muskler så blir den kanske inte lika takformad tänkte jag...

är en tekna jag har!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst