Korsa sadelgjordsstropparna

iNHALE

Trådstartare
Sitter här och tittar lite på You*ube och kom över en video där en sk professionell dressyrryttare visar hur man korrekt provar ut en dressyrsadel. När hon satte på sadelgjorden, så korsade hon stropparna på sadelgjorden, så den bakre spändes i det främre spännet på gjorden och vice versa.

Bara jag som aldrig sett eller hört någon göra så innan? Någon som kan förklara varför man gör detta? Skulle sadeln på något sätt sitta stadigare eller blir det bekvämare tryck i gjorden för hästen?

Sv: Korsa sadelgjordsstropparna

Har svårt att tro att det ger bättre tryckfördelning eller för något annat positivt med sig, snarare att det skapar mer spänningar i bom och sadelstroppar...
Inget jag skulle ta efter med andra ord...

Tyckte också det verkar väldigt konstigt. Hon sadlade dessutom på bogbladen så tror inte de metoderna är något man ska ta efter.. Var iaf bara tvungen att fråga vad korsade stroppar skulle vara bra för.

Jag fick rådet en gång - av en sadelutprovare - att korsa stropparna för att inte sadeln skulle glida fram. Men det fungerade inte och kändes dessutom både bökigt och fel.

Används för att inte sadeln ska glida fram. Jag har gjort så med min dressyrsadel (långa stroppar) och det har fungerat bra.

Eller så kan man använda en sadelgjord som är konstruerad för att förhindra att sadeln glider fram, ex en H-gjord... Så slipper man riskera skador på bom/stroppar. Har man den främre stroppen fäst i ortspetsen minskar det också benägenheten att glida fram (istället för att båda stropparna är fästa mitt under sätet)

På min sadel var den främre stroppen fäst i ortspetsen, men sadeln låg i alla fall bättre om man korsade stropparna. Sedan tror jag inte det är någon fara för varken bom eller stroppar att göra så, en välkänd sadelutprovare/sadelmakare rekommenderar att göra så om sadeln glider fram, har varit artikel om detta i Ridsport t.o.m.

Varför är det mindre skadligt för sadeln att föra isär stropparna med hjälp av en H gjord än att föra ihop dem genom att korsa dem? Det är ju som någon redan skrivit ingen nyhet att korsa stropparna, det är 30 år sedan jag stötte på det första gången. Men jag har aldrig hört någon påstå att det skulle skada sadeln.

Korsar man stropparna går ju kraften bakåt/nedåt respektive framåt/nedåt. Bomkonstruktionen och stropparna är ju gjorda för att kraften ska gå lodrätt (m e m). Om dessutom främre stroppen är fäst i ortspetsen kan jag tänka mig att trycket för hästen blir markant obehagligt, och jag skulle inte prova detta.

En H-gjord förändrar ju inte tryckets riktning, det ser bara till att det blir fördelning.

Har också fått det rådet, fungearde ju underbart om man har rätt sadelgjord, med fel gjord fungerade det inte alls. Stor skillnad på hästen också när sadeln inte gled fram på bogbladen. Plötsligt tyckte hon inte heller att det var så illa att bli sadlad heller.

Korsar man stropparna går ju kraften bakåt/nedåt respektive framåt/nedåt. Bomkonstruktionen och stropparna är ju gjorda för att kraften ska gå lodrätt (m e m). Om dessutom främre stroppen är fäst i ortspetsen kan jag tänka mig att trycket för hästen blir markant obehagligt, och jag skulle inte prova detta.

En H-gjord förändrar ju inte tryckets riktning, det ser bara till att det blir fördelning.

Precis.
Man kan också vara säker på att garantin på bommen gäller inte om man gör på detta vis. För att det inte ska bli spänningar i bommen måste ju ortspetsen och den bakre stroppen vara vinklade, dvs anpassade för den typ av användning, och än så länge har jag inte träffat på detta hos något märke. Det säger ju en hel del, dvs det är knappast optimalt.

Precis.
Man kan också vara säker på att garantin på bommen gäller inte om man gör på detta vis. För att det inte ska bli spänningar i bommen måste ju ortspetsen och den bakre stroppen vara vinklade, dvs anpassade för den typ av användning, och än så länge har jag inte träffat på detta hos något märke. Det säger ju en hel del, dvs det är knappast optimalt.

Det är mkt möjligt att det inte är optimalt för sadeln, det måste jag erkänna att jag inte har koll på.
Fick också det rådet av en sadelutprovare, och för hästen gjorde det hela skillnaden. Från att hon var stark och låg på framåt i handen hela tiden, så lättade hon upp väldigt och bar glatt på sina bakben istället för att bara skjuta ifrån som hon gjorde tidigare. Och från att ha varit sur och grinig vid sadling så blev det problemfritt. Så min häst ansåg helt klart att det var optimalt för henne.

/Camilla

Kl

Var tvungen att testa idag. Slutade dock med att min sadel gled fram mer än vanligt.

Om stropparna är korsade hur spänner man då upp dem enkelt när man sitter i sadeln? Den yttre låser ju fast den undre? Känns inte helt optimalt för majoriteten. Men kan säkert passa vissa individer om man ser till helheten och inte bara för att man korsat stropparna...
*nyfiket undrande*

Om du använder en H gjord som kommer upp lodrätt mot sadelgjordsstropparna så har du gjort ett onödigt köp. H gjorden är konstruerad för att fungera som två gjordar, en längre fram under hästen och en längre bak. Det gör att spännena på gjorden kommmer upp mot stropparna i vinkel som är minst lika stor som vinkeln blir om du korsar två intilliggande sadelgjordstroppar. Jag tror att alla sadlar klarar den belastning som blir med H gjord eller korsade stroppar, den kan inte vara i närheten av den belastning som blir på sadel, stroppar och gjord i nerslaget efter ett högt hinder.

Nej, vinkeln mellan gjord och stroppar blir precis som den blir med alla andra sadelgjordar. Detta förutsatt att du har en stropp fäst i ortspetsen och en längre bak, dvs V-fäste eller liknande konstruktion. H-gjorden funkar inte om man har båda stropparna placerade mitt under sätet.

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag lite hjälp av kunniga människor! Köpte denna sadel förra veckan till foderhästen som jag nyligt skaffat. Hur fäster...
Svar
9
· Visningar
1 376
Dressyr I helgen var jag iväg och köpte mig en beg dressyrsadel till tanten (äntligen!). Nu kom nästa problem; Gjord! Eftersom tanten har...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: alice
·
S
Utrustning Min häst rids idag i en torsion standard och jag vill byta till en annan bomlös. Hästen är rund och bred över skuldrorna. Jag står och...
Svar
6
· Visningar
1 312
Senast: Sannesus
·
Utrustning Har hört mycket både bra och dåligt om svängda dressyrgjordar, men jag har tänkt mig att prova. Sadeln ligger jättebra och hästen älskar...
Svar
18
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka