Korsförlaming

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare foxtrot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 357
F

foxtrot

I privatstellet på ridskolan har några av hästarna drabbats av korsförlaming, vad beror det på? Hästarna som drabbats har alla olika hö o olika foder . Vad kan mn göra för att förebygga det och hur vet man att en hästa har drabbats?

Sv: Korsförlaming

"medicinen" för korsförlamning är B-vitamin.
när jag jobbade hos beridare fick hästarna en spruta b-vitamin i förebyggande om dom fått gå ett pass som va tufft(tillridningshästar som skulle korrigeras för olika problem)
annars finns det massa saker som kan ge korsförlamning
överansträngning
kyla
felfodrat o.s.v

foxtrot skrev:
I privatstellet på ridskolan har några av hästarna drabbats av korsförlaming, vad beror det på? Hästarna som drabbats har alla olika hö o olika foder . Vad kan mn göra för att förebygga det och hur vet man att en hästa har drabbats?

Den vanligaste orsaken till Xförlamning är att en stärkelserik fodergiva inte dras ner fast hästen blir stående en dag. Då går de sprängfyllda muskeltrådarna sönder när hästen ska komma igång igen och den kan inte röra sig ffa i bakdelen och får ont. Svåra salt och vissa mineralrubbningar och en del infektioner kan också ge det. Dessutom finns vissa ärftliga Xförlamningssjukdomar men det lär det väl inte röra sig om i detta fall.HH

hillevie skrev:
"medicinen" för korsförlamning är B-vitamin.
när jag jobbade hos beridare fick hästarna en spruta b-vitamin i förebyggande om dom fått gå ett pass som va tufft(tillridningshästar som skulle korrigeras för olika problem)
annars finns det massa saker som kan ge korsförlamning
överansträngning
kyla
felfodrat o.s.v

Men kan man inte blanda B-vitamin i fodret lika gärna? Det har jag sett att många gör fast jag trodde att det var typ för att dom skulle få glinsigare päls elr nåt sånt:S .

det flytande går nog bra i förebyggande :crazy:
har man häst med korsförlamning, så ger vet. B-sprutor eftersom det går ut i kroppen direkt.(man kan ge det själv oxå, om vet. anser det o.k)
på den tiden jag jobbade där, va det så man gav B-vitamin, tror knappt det fanns annat till häst då :angel:

B-vitamin är ju bra för mycket, och det hästen inte behöver "kissar" den ut....

hillevie skrev:
det flytande går nog bra i förebyggande :crazy:
har man häst med korsförlamning, så ger vet. B-sprutor eftersom det går ut i kroppen direkt.(man kan ge det själv oxå, om vet. anser det o.k)
på den tiden jag jobbade där, va det så man gav B-vitamin, tror knappt det fanns annat till häst då :angel:

B-vitamin är ju bra för mycket, och det hästen inte behöver "kissar" den ut....

Tack så mycket då vet jag att jag ska köpa mej lita B vitamin nästa gång jag åker till ridshopen:bow:

Förresten , om man ska tillsätta B vitamin , ska man ta det försiktigt när man tillsätter som med annat foder eller är de ok att bara lägga i en viss mängd? förresten vad är normalt med B vitamin till en D ponny?

nej det är inte farligt att börja ge rek/dos. med en gång.

det kan variera MYCKET vad som är rek/dos från preparat till preparat, rent ekonomisk så är det ide´att räkna på hur många doser det blir på en förp. för det är stor prisskillnad oxå ;)

om du söker på korsförlamning här på buke får du upp många bra svar.:)
ha varit upp många ggr!

B-vitamin har veterligen inget med korsförlamning att göra. Däremot kan brist på selen och eller vitamin E spela roll.

Till trådskaparen – det viktigaste för att förebygga Xförlamning är att försöka klura ut varför det uppkom. HH

varför behandlar då vet. med B-vitamin vid akut korsförlamning?????
hände i grannstallet senast. det är ganska exakt 1 år sedan..
har varit med om det i stall jag jobbat i flera gånger.

Min tant fick korsförlamning i samband med operation där hon legat för länge i narkosen (nånting med förändrad enzymhalt i musklerna...). Hon behandlades endast med hippotrim i fem dagar för det... Kan tillägga att hon blev helt återställd.

Kan hästen få korsförlamning om den står i hagen utan täcke?
Om hästen inte har något täcke och fryser, gör den sig varm själv då..tex. att springa eller kan den då få korsförlamning?

Har din häst vinterpäls o inte är klippt så fukar d utmärkt utan täcke, annars så på med det;)

hillevie skrev:
nej det är inte farligt att börja ge rek/dos. med en gång.

det kan variera MYCKET vad som är rek/dos från preparat till preparat, rent ekonomisk så är det ide´att räkna på hur många doser det blir på en förp. för det är stor prisskillnad oxå ;)

Vad för B vitamin rekomenderar du? Är alla lika bra eller är d skillnad på ´vilken jag köper?

hillevie skrev:
varför behandlar då vet. med B-vitamin vid akut korsförlamning?????
hände i grannstallet senast. det är ganska exakt 1 år sedan..
har varit med om det i stall jag jobbat i flera gånger.

Det finns nog en tradition bland både läkare och veterinärer att behandla oklara muskelsvagheter och förlamningar med B-vitamin därför att vissa sådana tillstånd kan ha med B-vitaminbrist eller ökat B-vitaminbehov att göra. Då tar man det säkra för det osäkra och ger patienten det.

Men det finns inget stöd i någon undersökning för att B-vit skulle spela någon roll vid hästars korsförlamning. Däremot mycket stöd i litteraturen för att problem i omsättningen av kolhydrater, ffa stärkelse, och rubbningar i salt och mineralbalansen har betydelse. Om någon vitamin skulle spela roll så är det vitamin E. HH

Man behandlar inte längre med B-vitamin vid korsförlaming. Det har nämnligen ingen effekt. Anfallet lägger sig i vilket fall som helst inom 5 timmar och det äringen skillnad i skadeeffekten efteråt om man gett B-vitamin eller inte...
Man brukade ge B-vitamin förr mest för att man som veterinär behövde göra något för att lugna hästägaren. Hästägare kan bli väldigt frustrerade om veterinären säger att det inet är nått man kan göra.
B-vitamin är oskadligt att ge så då fick det bli det....

vi brukar ge muskel avslappnande och b-vit i.m. vid akut korsf. vet ordination...

det har säkert ingen större skillnad, bortsett från priset :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka