Bukefalos 28 år!

Korsning med border collie

Bubbla

Trådstartare
Har märkt på senare tid att korsningar med border collie är väldigt vanliga. Vad det än är för andra raser i så nog sjutton är det en liten border collie bit i också. Vad beror detta på, någon som har en teori?
Har dessutom fått för mig att det är en väldigt dum hundras att korsa in då de väl i regel är ganska aktivitetskrävande, medan de flesta korsningshundar mest går som sällskap?
mvh Maria
 
Jag har en bc blandning som är 75 % bc o 25 flat coated retriever så det är alltså en livlig dam.
Jag vet inte varför det har blivit eller är så poppis, men det är en himla trevlig ras att ha o göra med.
Jag vet inte om de flesta som har blandisar bara har dem som sällskap, min är i alla fall inte en ren sällskapshund. Jag tränar lite lydnad med henne samt funderar på att gå en vallningskurs med henne. Funderar i o för sig på att skaffa en renrasig bc oxå nu så jag kanske inte är som alla andra "blandismänniskor" :-)
BC är i alla fall den trevligast rasen jag har mött, glada trevliga positiva hundar med underbar fart i. De är alltid med på noterna när det ska hända något. Men visst det krävs ju att man är medveten om att det är en aktiv hund med krav på livet..
 
har också märkt det.
Hon som har nordsien jag ska köpa :love: har en (eller hennes föräldrar har) schäfer/border collie. Ursöt och jättesnäll!!
 
Jag har en blandning 50% schäfer 50% border collie.
Han ser ut som en Schäfer (de flesta tror han är renrasig) men beter sig helt som en border collie och är väldigt vallig (vallar gärna hästarna :)) och älskar att springa fort och mkt och jobbar gärna.
Mkt snygg och trevlig hund men han blir väldigt jobbig och olydig om han fått för dåligt med motion någongång, kräver ganska mkt.
Border collie är nog ingen hund man ska ha om man inte tänkt vara ganska aktiv med den, jobbas de inte verkar de bara bli "jobbiga" så det är konstigt att många blandar med den rasen då den verkar mkt dominerande (vet de som bara haft 10% i sig men beter sig helt som border ändå).
 
En av mina vänner har en korsning schäfer/border collie och det blev ungefär en schäfer med vallnings lust. Inte fullt så bra med tanke på att han inte aktiverar hunden alls.
Annars är det en mycket pigg och glad vovve. Tror jag aldrig har sett någon slags aggressivitet från honom under hans 4-åriga liv.

/Maria
 
Självklart beror det på efterfrågan...
Det har blivit omåttligt poppis med både oreggade BC och BC blandningar... tror främst det beror på att folk är ute efter en lättlärd hund eftersom dom tror att dom då är lättuppfostrade och dessutom har jag haft mina diskussioner med folk som helt enkelt trott att BC:n blir mer "utspädd" om den blandas, altså den blir lugnare och förlorar vallinstinkten :mad:

Dessutom finns det uppfödare av BC blandningar/oreggade som då påstår att dom avlat fram speciella "sällskaps border collies" :angel:
 
Jag har 2 st en 75 sch 25 bc, inget vall alls i , ser ut som en renras schäfer, otroligt lyhörd o lättlärd, det enda minus är att han är bolltokig..
tiken är sch/bc/collie, hon är ganska vek, inge vallinstinkter alls...otroligt lättlärd o lyhörd, inga olater alls
mina hundar är lösa hemma hela dagarna
 
jag måste hålla med dej i allt det du skriver.
Jag har själv blivit "utsatt" för människor som vill köpa en valp av mej bara för att dom VET att BC och BC blandisar är så lättlärda och lättuppfostrade.
Iofs visst är dom lättlärda, men dom lär sej både bra och dåliga saker väldigt fort. och har do,m väl lärt sej någon olat så är det väldigt svårt att få dom sluta med det. Dessutom så behöver en BC och BC-blandning aktiveras mkt för att inte få utlopp för sin energi hemma, eller börja jaga cyklister, bilar mm..
Har själv tre stycken BC blandisar som aldrig skulle klara vara enbart sällskapshundar.
Iofs så föder jag själv upp BC-blandisar, men jag vill ha bort stirrigheten och bevara vallinstinkten. Mina valpar säljs enbart till folk som har syftet att låta hunden valla, då allra helst till dom som har egna får/kossor.
Jag kan inte göra annat än att skaka på huvudet åt dom som föder upp "sällskaps border collier" en BC är avlad för och ska fortsätta avlas för att valla.
Jag hade kunnat skriva hur mkt som helst, men jag ska ut och hundträna mina nya får. Som e helt livrädda för hundar nu, men om det kunde ni läsa om i ett annat inlägg jag skrev
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 207
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp