Kort eller lång

Niela

Trådstartare
Ja det pratas ju en hel del om att för lång sadel inte är bra.. men hur är de med för kort sadel då??

En häst med lång rygg som vi säger har en kort(42cm) anläggningsyte sadel..

Är detta lika illa??

Sv: Kort eller lång

Ju större yta som ryttarens vikt fördelas på destor bättre, det blir ju mindre tryck på ett och samma ställe om belastningsytan är större än om den är mindre. Jämför en stiletklack med en bred klack, det gör ondast att bli trampad "av" stilettklacken.

Å andra sidan är det inte bra för ryttaren ifall sitsen är för stor för då halkar hon/han runt och det gör att ryttaren får svårare att själv sitta bra och på så sätt få hästen i en bra och balanserad form.

Nej det tycker jag inte, en sadel kan inte vara för kort. Men just som sweet_knorven säger är det ju bättre desto större yta man fördelar trycket på.

det kan vara svårare att få sadeln att ligga still samt att ytan för viktfördelning blir mindre.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31