Kort- eller långsiktiga mål? Vilken typ är du?

Hur korta/långa mål har du?


  • Antal omröstningsdeltagare
    38

JohannaB

Trådstartare
Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål?

Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så här kommer en liten omröstning som i sig inte säger något vettigt alls utan det vill nog till att man skriver lite om hur man tänker eller resonerar för att tråden ska kunna bli rolig 😎

Men här kommer en bunt frågor, man behöver ju inte engagera sig i att svara på alla utan det är mest för att få igång något slags diskussion om det här med mål (och jag försöker febrilt att inte skriva vad JAG tycker här i inledningen utan försöker ha den öppen och utan att styra in en på något spår alls, men jag ska också skriva lite om vad jag tycker sen förstås). Och jag tror man kan vara väldigt olika med detta, finns nog inte en sak som är mer rätt än en annan även om det säkert snart dyker upp någon röd person som vet att SMARTa mål för allt är det enda rätta ;)

Har du något mål överhuvudtaget med hästarna?
Är det jobbigt eller roligt att ha mål?
SMARTa mål eller känslomässiga ”flummiga” mål?
Hur mycket mål ska man ha?
Bör man dela målen med andra eller är det okej att de är hemliga?
 
Röstade innan jag såg att det låg under dressyr. ;)

Men jag har iaf ett mål med varje ridpass, samt en plan för exakt vad vi ska göra det passet. Annars vimsar jag bara runt i en öppen form där hästen får gå och såsa och jag är såååå nöjd fast vi inte kommit nån vart. Såklart är planen flexibel mot verkligheten, så om vi tex ska jobba med förvänd galopp och hästen är en zombie redan i stallet, så skippar vi planen och skrittar ut standardrundan på en halvtimme (med ganska brant klättring, så nån slags träning blir det iaf).

Sen har jag inget mer mål som är tidsbaserat, utan jag har en övning jag gör varje gång jag rider dressyr, tills det känns okomplicerat och lätt, då byter jag övning (likadant med markarbete och hoppning). Hästen blir mycket mer avslappnad när hon vet vad som förväntas av henne, hon är trygg i att känna igen sig.

Nuvarande dressyrövning är "Övergångar och tempoväxlingar. Skritt-trav, trav-galopp, så småningom skritt-galopp. På fyrkantsspåret."

Innan nån blir jätteupprörd så rids hästen tre gånger/vecka totalt, så vi rider vanligtvis dressyr max en gång/vecka.

Det stora, långsiktiga målet är en hållbar, frisk häst som ska bli så gammal som möjligt. Kanske slår vi mormors mors rekord på 33 år. ;)
 
Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål?

Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så här kommer en liten omröstning som i sig inte säger något vettigt alls utan det vill nog till att man skriver lite om hur man tänker eller resonerar för att tråden ska kunna bli rolig 😎

Men här kommer en bunt frågor, man behöver ju inte engagera sig i att svara på alla utan det är mest för att få igång något slags diskussion om det här med mål (och jag försöker febrilt att inte skriva vad JAG tycker här i inledningen utan försöker ha den öppen och utan att styra in en på något spår alls, men jag ska också skriva lite om vad jag tycker sen förstås). Och jag tror man kan vara väldigt olika med detta, finns nog inte en sak som är mer rätt än en annan även om det säkert snart dyker upp någon röd person som vet att SMARTa mål för allt är det enda rätta ;)

Har du något mål överhuvudtaget med hästarna?
Är det jobbigt eller roligt att ha mål?
SMARTa mål eller känslomässiga ”flummiga” mål?
Hur mycket mål ska man ha?
Bör man dela målen med andra eller är det okej att de är hemliga?
Jag har långsiktiga och kortsiktiga mål.
Dels vet jag ju vad jag vill lära mig och häst. Jag vill komma så långt vi kan inom dressyren och har satt rimliga långsiktiga mål. Och jag har långsiktiga mål i lite trick, frihetsdressyr etc.
Målen är satta ihop med tränare.
Kortsiktiga mål är väl både att jag bestämt mig för vad jag ska göra under ridpasset och att jag ju vet vilka steg vi måste jobba med löpande för att nå de långsiktiga målen.
Alltså har jag mål både för dagens pass, nära framtiden, året och ännu mer långsiktigt.
Jag tycker om att ha mål. Just för att jag vill lära mig, utvecklas och utmanas. Jag tycker det är skitkul! Sen jobbar jag ju som tränare och känner att jag bör samla på mig kunskap. Det tycker jag tydliga mål ger mig under vägen dit.
Numer vet jag ju vad som är rimliga mål och sätter sådana.
Man får väl ha hur mycket eller lite mål man vill. Jag är en kunskaps-knarkare som vill ha mer, mer, mer och IOM sätter jag höga mål.
Självklart får man hålla mål hemliga om man vill. Kan väl dock vara klokt att lyfta med sin tränare för att få hjälp dit.
 
Jag svarade att jag både har terminsmål och att vägen är allt.
Rider på ridskola, och vi rider i princip bara dressyr.

Jag lägger upp mål terminvis, det är ju lite extra logiskt när man rider på ridskola. Älskar mål! Jag har börjat med mål för ca 3 år sedan och gör gigantiska kliv framåt jämfört med innan då jag tyckte att det räckte att åka dit och rida så skulle jag bli bättre, typ.

Målen kan handla både om mig själv och om hästen jag rider, om det är så att jag märker att jag får en häst väldigt ofta.
De kan både vara "flummiga" och vara mer SMARTa. Till exempel kan ett mål vara att "den här terminen tar jag tag i att min dumma högerhand inte ska lägga sig stup i kvarten", eller mer flummiga av typen "när jag rider den här hästen upplever jag att vi inte synkar/kommunicerar, jag vill förbättra det".

Iom att jag rider på ridskola och inte alltid får rida samma häst hela tiden, och det i bland kan bli så att man upptäcker nya problem under lektionen som man behöver fokusera på i stället för målet (tex om hästen är känslig, rund som en tunna och har en glidig padd, och vägrar gå öht för att jag sitter vingligt eller ojämnt. Då måste jag fokusera på att skärpa mig och sitta ordentligt, i stället för att min hand har lagt sig. Samt så klart då göra en notis om att jag behöver träna mer på att sitta rakt uppepå hästen och lägga till den i mål-listan). Går det inte att ha för många mål.
Jag brukar ta ungefär 3-4 mål per termin, en får gärna vara lite svårare, och en får gärna vara lätt - för moralens skull.

Jag delar mer än gärna med mig kring mål. Dels blir det kul diskussioner där man kan få jättebra tips, dels upplever jag att det är lättare att hålla sig till sina mål om man berättar om dem.

Samtidigt, även om målen är viktiga för mig, så håller jag på med hästar för att det gör mig så gott. Jag vill bara ha en trevlig stund medan jag gör min favorithobby. Jag vill ibland bara sitta på hästen och njuta av en snabb galopp på ängen och just exakt då behöver jag inte tänka på omkullfallna händer eller något utan bara vara. Det gör även att jag har en ganska avslappnad inställning till mina mål.
 
Jag har aldrig en aning om vad jag ska göra på dagens ridpass förrän jag sitter i sadeln, och även då byter jag lätt uppgift till något annat ;)

Jag tror att det är tur att jag är intresserad av att tävla, annars skulle det finnas risk för att jag bara gled runt och gjorde egenpåhittade rörelser och moment :D men jag gillar att ha tävlingar som utbildningskontroller så jag har ett mål flera år bort och sen en realistisk plan för ”nästa säsong”.

I den planen (och målet) är jag däremot ganska investerad så det är svårt få mig att ändra siktet avseende dem. Var planen LB:2 och LA:3 på årets tävlingar så kan nästan inget på själva tävlingarna ändra min inställning till vilka klasser jag ska rida kommande tävling. Däremot kan jag avstå att tävla, både för att det gått för dåligt (träna vidare) eller att jag känner mig klar (träna mot nästa nivå).
Men det gör mig rätt oflexibel, att erbjudas rida i lag eller rida ett DM eller liknande kan vara en stor uppoffring för mig om det inte stämmer med den plan jag redan hade lagt :D Likaså är det jobbigt med nya tränare och ny input och sånt :p Jag är fast på mitt tågspår (och det ska sägas att det nog är ett barntåg för det går inte vidare fort framåt heller).
 
Jag har ett jättelångsiktigt mål.

Sen har jag delmål

Och sedan mål för ridpasset.

Så om delmålet är att kunna göra öppna. Så kan ett ridpassmål vara att svara sidledes för skänkeln i skritt (märks det att man rider unghäst eller?). Passet läggs upp för att målet skall gå att nå, och avslutas ofta när målet är nått.

Vissa delmål kan kräva andra sorters ridpassmål. Tex kan ridpassmål vara att stärka hästen (rida ut i backar/cavaletti/travbommar/galoppfattningar). Ett ridpassmål behöver inte vara en specifik rörelse utan kan vara ett steg i att nå ett steg för att nå en rörelse.
 
Jag har jättesvårt för SMARTa mål! Jag tycker ofta kravet på mätbarhet gör att målen inte blir riktiga mål, utan det blir något som går att mäta. Jag mäter gärna det mesta, men jag är samtidigt väldigt klar över att det jag mäter kanske inte leder till målet. Samtidigt kan det vara jätteskönt att ett enskilt pass bestämma "jag ska gör 20 övergångar mellan skritt och trav i varje varv" eftersom det är ett sätt att släppa på prestationsångest. Ett kvantitativt mål är lättare att checka av än ett kvalitativt mål, och det är mycket lättare att döma sig själv när man hela tiden gör kvalitativa bedömningar av det man gör. Samtidigt är ju målen kvalitativa - vi ska höja kvaliteten. Kvantiteten kan vara en metod att nå målet. Samtidigt är det ju så komplext att det inte alls behöver vara det. Att göra 10 dåliga slutor gör inte att jag är närmare målet att göra bra slutor. Tvärt om kan det ha gjort mig bättre på att göra dåliga slutor...
Min filosofi är att ha ett långsiktigt mål för mitt samarbete med min häst - jag har en bild av vad jag vill uppnå. Någon gång. Sen bryter jag ner det i ett rimligt delmål för ett kalenderår, men stirrar mig inte helt blind på det. Jag har mer fokus på att hålla rätt riktning och inte dra iväg åt fel håll än med vilket tempo jag följer riktningen mot målet. Jag försöker också ha ett objektivt och ickedömande förhållningssätt till min ridning - vilket inte alltid är det lättaste.
 
Jag har ett mål som jag vill uppnå. Sen är själva vägen dit viktigare än målet. Jag kan absolut nöja mej med att inte ta mej ända fram om vägen dit har gett mej mycket och jag är bara en liten bit ifrån. Annars är det min tränare som har planer och mål för mej.
Jag har oftast inga planer när jag rider. Inte mer än idag rider jag ut, idag rider dressyr på banan eller på uteritten, eller så hoppar jag.
 
Jag har aldrig en aning om vad jag ska göra på dagens ridpass förrän jag sitter i sadeln, och även då byter jag lätt uppgift till något annat ;)

Jag tror att det är tur att jag är intresserad av att tävla, annars skulle det finnas risk för att jag bara gled runt och gjorde egenpåhittade rörelser och moment :D men jag gillar att ha tävlingar som utbildningskontroller så jag har ett mål flera år bort och sen en realistisk plan för ”nästa säsong”.

I den planen (och målet) är jag däremot ganska investerad så det är svårt få mig att ändra siktet avseende dem. Var planen LB:2 och LA:3 på årets tävlingar så kan nästan inget på själva tävlingarna ändra min inställning till vilka klasser jag ska rida kommande tävling. Däremot kan jag avstå att tävla, både för att det gått för dåligt (träna vidare) eller att jag känner mig klar (träna mot nästa nivå).
Men det gör mig rätt oflexibel, att erbjudas rida i lag eller rida ett DM eller liknande kan vara en stor uppoffring för mig om det inte stämmer med den plan jag redan hade lagt :D Likaså är det jobbigt med nya tränare och ny input och sånt :p Jag är fast på mitt tågspår (och det ska sägas att det nog är ett barntåg för det går inte vidare fort framåt heller).

Jag är precis som du för varje pass. Har ingen direkt plan utan den anpassas utifrån hur hästen känns. Tex igår så började jag rida och häst känns väldigt följsam. Då kan jag gå vidare med att rida ett program och där få svar på var saker brister. Då jobbar jag på de momenten.

Mål har jag självklart men jag har blivit mycket mer flytande med dom också. Det största och viktigaste målet är hela tiden att mina hästar ska vara behagliga att rida. Det ska kännas enkelt att rida. Sen har jag tävlingsmål men de får inte överskugga att det är roligt för både mig och hästarna att jobba.

Även utan specifika mål så blir det en utveckling framåt iom att vi alltid bygger styrka och ridbarhet vid varje pass. Men det är bra att ha tävlingar som checkpunkter för att verkligen få till den där sista finridningen. Att rida program är en konst i sig!
 
Det är lite blandat, jag har ett "stor-mål", eller drömmål som ligger långt fram i tiden - och kanske aldrig kommer nås. Sedan har jag kortare mål också, tidigare när hästen var yngre kunde det vara mål av typen "Jag vill att det ska gå att rida ut utan sällskap" eller "jag vill kunna lasta själv" och så arbetade jag mot detta.
Nu är målen mer av tävlings- och träningskaraktär. Jag sätter tävlingsmål för året och utifrån tävlingsmålet sätts kortare träningsmål som behöver uppnås för att tävlingsmålet ska bli aktuellt.
Och tävlingar på vägen mot det större tävlingsmålet för året är checkpoints för hur min ubildning av hästen går :p

Jag har oftast inte mål för dagens ridpass, eller knappt en plan innan (mer än om jag ska rida ut eller på bana) - dagens ridpass läggs upp beroende på vad som gjordes dagen innan och vad ska ske kommande dagar (är det tävling denna veckan eller bara en vanlig vecka?) och revideras efter hur det känns "vad behöver vi göra idag?".
 
Jag är precis som du för varje pass. Har ingen direkt plan utan den anpassas utifrån hur hästen känns. Tex igår så började jag rida och häst känns väldigt följsam. Då kan jag gå vidare med att rida ett program och där få svar på var saker brister. Då jobbar jag på de momenten.

Mål har jag självklart men jag har blivit mycket mer flytande med dom också. Det största och viktigaste målet är hela tiden att mina hästar ska vara behagliga att rida. Det ska kännas enkelt att rida. Sen har jag tävlingsmål men de får inte överskugga att det är roligt för både mig och hästarna att jobba.

Även utan specifika mål så blir det en utveckling framåt iom att vi alltid bygger styrka och ridbarhet vid varje pass. Men det är bra att ha tävlingar som checkpunkter för att verkligen få till den där sista finridningen. Att rida program är en konst i sig!
Det där med att det ska vara roligt att rida, att hästarna ska vara behagliga och att även de gillar träningen är jätteviktigt tycker jag!
 
Jag har aldrig en aning om vad jag ska göra på dagens ridpass förrän jag sitter i sadeln, och även då byter jag lätt uppgift till något annat ;)

Jag tror att det är tur att jag är intresserad av att tävla, annars skulle det finnas risk för att jag bara gled runt och gjorde egenpåhittade rörelser och moment :D men jag gillar att ha tävlingar som utbildningskontroller så jag har ett mål flera år bort och sen en realistisk plan för ”nästa säsong”.

I den planen (och målet) är jag däremot ganska investerad så det är svårt få mig att ändra siktet avseende dem. Var planen LB:2 och LA:3 på årets tävlingar så kan nästan inget på själva tävlingarna ändra min inställning till vilka klasser jag ska rida kommande tävling. Däremot kan jag avstå att tävla, både för att det gått för dåligt (träna vidare) eller att jag känner mig klar (träna mot nästa nivå).
Men det gör mig rätt oflexibel, att erbjudas rida i lag eller rida ett DM eller liknande kan vara en stor uppoffring för mig om det inte stämmer med den plan jag redan hade lagt :D Likaså är det jobbigt med nya tränare och ny input och sånt :p Jag är fast på mitt tågspår (och det ska sägas att det nog är ett barntåg för det går inte vidare fort framåt heller).
Men ger inte din tränare dig "hemläxor" mellan träningarna? Och pratar ni inte utbildningstrappa och mål etc?

Självklart är det ju så att man får känna in hästen när man börjar träna. Och kan inse att "aha, idag får vi nog ta tag i det här".
Jag brukar ge elever ca 3 saker att träna på till nästa pass. Och har själv fått liknande uppgifter. Då vet eleven mer vad den ska göra för att inte bara hamna i att planlöst åka runt och inte riktigt veta vad de ska göra och varför. Plus att man utvecklas snabbare så. Om man då vill det så klart.
3 nya saker brukar vara lagom för folk att kunna hålla koll på och klara av att lära sig/lära om. Det behöver inte vara 3 övningar. Det kan lika gärna vara hjälpgivning, sits etc.
Just det där att inte ha en plan och sedan byta kan i vissa fal göra att det inte blir varken hackat eller malet. Just för att man byter i stället för att jobba igenom saker ordentligt. Det brukar ge bättre utveckling att fokusera på någon/några saker och beta av dem i stället för att byta och få lite mellanmjölksresultat på allt.

När jag sätter mål är det ju inte skrivet i sten att om exakt den tiden ska hästen/jag och hästen klara ditt och datt. Men jag vet ungefär hur lång tid det borde ta att utbilda dit och kan satsa på en viss tid. Ibland går det snabbare och ibland kanske det går saktare. Mycket kan ju hända med både häst och en själv som påverkar resultatet.
Men att följa utbildningstrappa och göra lagom många saker per gång för att beta av dem brukar ge rimliga mål oavsett vad man har att jobba med så att säga.

Att man utbildar dem så att de tycker jobbet är kul, de förstår vad som förväntas och kan vara trygga i det ser jag som en självklarhet.
 
Svår fråga nu när jag bara har tävlat sporadiskt. Jag har ju alltid satt målen utefter tävlingarna tidigare. Nu är det mer att det ska kännas enkelt på den nivån vi är och känns det inte enkelt så jobbar jag lite till på lösgjordheten, gymnastiseringen och samlingen till det känns enkelt.
 
Men ger inte din tränare dig "hemläxor" mellan träningarna? Och pratar ni inte utbildningstrappa och mål etc?

Självklart är det ju så att man får känna in hästen när man börjar träna. Och kan inse att "aha, idag får vi nog ta tag i det här".
Jag brukar ge elever ca 3 saker att träna på till nästa pass. Och har själv fått liknande uppgifter. Då vet eleven mer vad den ska göra för att inte bara hamna i att planlöst åka runt och inte riktigt veta vad de ska göra och varför. Plus att man utvecklas snabbare så. Om man då vill det så klart.
3 nya saker brukar vara lagom för folk att kunna hålla koll på och klara av att lära sig/lära om. Det behöver inte vara 3 övningar. Det kan lika gärna vara hjälpgivning, sits etc.
Just det där att inte ha en plan och sedan byta kan i vissa fal göra att det inte blir varken hackat eller malet. Just för att man byter i stället för att jobba igenom saker ordentligt. Det brukar ge bättre utveckling att fokusera på någon/några saker och beta av dem i stället för att byta och få lite mellanmjölksresultat på allt.

När jag sätter mål är det ju inte skrivet i sten att om exakt den tiden ska hästen/jag och hästen klara ditt och datt. Men jag vet ungefär hur lång tid det borde ta att utbilda dit och kan satsa på en viss tid. Ibland går det snabbare och ibland kanske det går saktare. Mycket kan ju hända med både häst och en själv som påverkar resultatet.
Men att följa utbildningstrappa och göra lagom många saker per gång för att beta av dem brukar ge rimliga mål oavsett vad man har att jobba med så att säga.

Att man utbildar dem så att de tycker jobbet är kul, de förstår vad som förväntas och kan vara trygga i det ser jag som en självklarhet.

Ska såklart försöka besvara frågorna du ställer men det blir nog mest flum svar ;) och det du redogör för är exakt vad jag (också) lärt mig att man ska göra.
Men för att följa upp hur du gör, vilka tre saker har du läxa på att träna just nu? Och vilka var de tre föregående? Vad blev resultatet av föregående tre saker ni hade i läxa?
 
Jag har långsiktiga förhoppningar, men vet inte om jag vill kalla det mål. Mer en önskan om att lära sig rida så bra som möjligt och att utbilda hästen så bra och långt jag kan.

Kortsiktigt har jag definitivt saker vi tränar för att klara av, men jag planerar liksom inte passen i detalj. Mer att jag har som rutin att jag mellan våra träningar fortsätter öva på det vi gjorde på senaste lektionen. Man kan väl egentligen säga att det är min tränare som planerar och jag jobbar på med det hon satt oss i arbete kring. Vi rider tex alltid mycket olika linjer och programdelar på träning så då fortsätter jag att träna samma linjer eller övningar tills det känns lättare och då har tränaren förmodligen hittat på något nytt åt oss😅

Jag kan vara väldigt målmedveten på så sätt, men jag har inga mål som handlar om att rida en viss klass eller uppnå ngt visst resultat. Men det kommer säkert sen när vi kommit lite längre.
 
Jag har ett långsiktigt drömmål som vi jobbar mot (starta GP)
Sedan har jag unghäst så jag har haft ett mål för varje år (kvala breeders för varje årsklass)
Utifrån det har jag i början av året lagt upp en årsplan för när vi ska kunna debutera årets nya klass och hur vi ska ta oss dit.
Jag planerar månadsvis utifrån ev träningar/tävlingar och har så mkt i livet att jag måste göra en veckoplan för vilka dagar jag ska rida och om det är inne/skogen/tömkörning etc. Då gör jag också en plan för vad vi ska jobba med på varje pass, typ lösgörande/samling/övergångar. sedan kan ju den planen alltid revideras beroende på hur han känns för dagen. Är planen att jobba med piruetterna men han inte riktigt vill släppa igenom och låta mig placera benen där jag vill ha dem så jobbar vi ju med det istället.
 
Eftersom det alltid händer saker som sätter käppar i hjulet nöjer jag mig med kortsiktig planering.

Min häst ligger efter i utbildningen, för antingen har det hänt något med henne eller så är det jag som råkat ut för något. Det senaste var att jag planerat att köra in henne med släpa och vagn i år eftersom jag behövde hitta fler sätt att motionera henne på då min rygg är krånglar ibland.
I mitten av januari blev hon sparkad av en annan häst i hagen, nästan två veckor på klinik, senskada som läker oändligt långsamt. Så gick det med den planeringen.

Nu hade jag lagt upp ett rehabprogram för henne men på grund av olika omständigheter gick det inte alls att följa.
 
Plus att man utvecklas snabbare så. Om man då vill det så klart
DET är just det jag tänker på, jag ska liksom ingenstans så det gör ingenting om det inte utvecklas fort!
Jag älskar att rida, jag älskar dressyr men framförallt älskar jag mina hästar och det är viktigast för mig. Visar det sig att någon av dem absolut inte vill göra skänkelvikning till vänster och jag inte kan lösa det (veterinär, betingning, träning etc) så kommer jag strunta i den övningen och inte kunna rida LA på tävling. Det är helt okej och inget jag skulle förlora sömn över liksom :) (sen kan man lägga in valfri rörelse/övning i samma resonemang)

För mig är det viktigt att kunna göra saker BRA däremot. Så jag utvecklas inte särskilt fort. Och inte mina hästar heller 😅 för jag kan vara kvar hur länge som helst på grejer som redan är ganska bra eller till och med bra för att det är där jag gillar att vara. Sen kan man omskriva det i mer positiva uttryck som att jag gillar att jobba med grunderna ;) eller att det är viktigt att rida hästvänligt för mig (eftersom att pressa en häst också går emot alla mina principer) men det är bara omskrivningar för samma sak i mitt fall 😁
 
Ska såklart försöka besvara frågorna du ställer men det blir nog mest flum svar ;) och det du redogör för är exakt vad jag (också) lärt mig att man ska göra.
Men för att följa upp hur du gör, vilka tre saker har du läxa på att träna just nu? Och vilka var de tre föregående? Vad blev resultatet av föregående tre saker ni hade i läxa?
Oj, det minns jag inte. Sista 3 sakerna.
Det var rätt länge sedan jag hann träna nu. Och det har inte varit för den som gett 3 tydliga läxor. När jag senast tränade för den hade jag tränat enligt systemet i ca 20 år och ridit lektion ofta 3-7 ggr v och skuggat tränarna många timmar/v. Plus bott och jobbat där. Så jag ansågs klara annan typ av undervisning och fick inte 3 saker längre.
Ska jag välja 3 från sista träningen med annan tränare så var det att ha hästen lite rakare i levadjobb. Resultatet av det blev så klart bättre balans för hästen och enklare för honom att sitta. Att börja lägga i lite luft i övergång från piaff till trav. Resultatet blev att börja plocka fram passage. Och att fortsätta vara noga med att hästen ska kunna ha en av- och på-knapp liksom och kunna både tagga upp och tagga ner. Resultatet är en häst som ska hållas lagom tempererad IOM att den hästen har mycket energi som inte får bli stress.
 
DET är just det jag tänker på, jag ska liksom ingenstans så det gör ingenting om det inte utvecklas fort!
Jag älskar att rida, jag älskar dressyr men framförallt älskar jag mina hästar och det är viktigast för mig. Visar det sig att någon av dem absolut inte vill göra skänkelvikning till vänster och jag inte kan lösa det (veterinär, betingning, träning etc) så kommer jag strunta i den övningen och inte kunna rida LA på tävling. Det är helt okej och inget jag skulle förlora sömn över liksom :) (sen kan man lägga in valfri rörelse/övning i samma resonemang)

För mig är det viktigt att kunna göra saker BRA däremot. Så jag utvecklas inte särskilt fort. Och inte mina hästar heller 😅 för jag kan vara kvar hur länge som helst på grejer som redan är ganska bra eller till och med bra för att det är där jag gillar att vara. Sen kan man omskriva det i mer positiva uttryck som att jag gillar att jobba med grunderna ;) eller att det är viktigt att rida hästvänligt för mig (eftersom att pressa en häst också går emot alla mina principer) men det är bara omskrivningar för samma sak i mitt fall 😁
När jag säger utvecklas snabbare tänker inte jag just rida tex MSV B snabbare.
Utan att man lär sig förstå sin häst, hitta ett gemensamt språk, lära sig sitta och inverka på ett för hästen och ryttaren trevligt sätt, lära sig vilken ridning som är sund för hästen och nå dit där man inte sliter på hästen via ridningen. Så man hittar balans, lösgjordhet, små hjälper och en sits som inte stör. Och kan hjälpa hästen med ev psykiska grejer också.
Och att nå dit är verkligen inte helt enkelt och går sällan fort. Men man kan snabba på processen.
För som du säger vill man ju göra det bra. Och det kan ta tid när man är noggrann. Vilket jag tycker är bra om man är! Jag är detaljnörd IOM att jag upplever att man måste vara det om man vill bli bra. Och då inte bara bra som rida GP. Utan bra som lyhörd, inte rida i spänning/obalans etc.
För har du ingen stadig och bra grund kommer du iaf få backa bandet sen när du plötsligt inser att du inte får till skolor, byten etc. Det beror oftast på att du missat något i grunderna.

Jag upplever att hästarna tycker jobbet är kul så länge de förstår och förmår det man ber om. Det måste vara tydligt. Och att se till att de är i balans och att man rider i lösgjordhet så brukar det också ge fin arbetsvilja.
Jag vet ingen frisk häst som rids enligt ovan som är helt ovillig till tex skänkelvikning eller någon annan rörelse.

Och givetvis kan jag också fräsa runt i full galopp på en äng eller hoppa stockar i skogen bara för att det är kul. Allt är inte bara för att snabbast möjligt utvecklas inom whatever. 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 956
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp