Slutspurta i livskrisen

TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom

Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och det har hjälpt mig att plötsligt komma på lösningen på ett problem eller ta tag i att göra något som jag har skjutit på, så nu vill jag se om jag kan massproducera den effekten med hjälp av en dagbokstråd. Det känns rimligt att det skulle kunna fungera - det hjälper att läsa mina egna ord som om någon annan hade skrivit dem och så känner jag mig redovisningsskyldig inför verkliga och inbillade läsare. Helt utöver att jag skulle kunna få smarta tips.

Bakgrund:
De senaste två åren har jag bytt jobb från ett som höll på att bränna ut mig, skilt mig, renoverat/låtit renovera delar av lägenheten, hjälpt en förälder med ett större projekt i hemmet och säkert något mer som jag inte kommer ihåg nu. Fyllde jämnt också och det sätter jag stort symbolvärde på. Födelsedagar påminner mig om att livet inte varar för evigt och sådana påminnelser krävs för att jag inte bara ska skjuta upp allt i evigheter.

Nuläge resp. mål:
Jag är nästan klar med livskrisen som kan få samlingsnamnet "förbättra typ allt", men utvecklingen har avstannat. Innan jag känner att jag har kommit ut på andra sidan vill jag
- Styra upp mina vanor/rutiner inklusive träning
Jag trivs bäst när livet går till ca 80% på rutin så att saker blir gjorda men jag slipper tänka på det och istället kan fundera på annat. Så har det ... inte varit under den här perioden.
- Styra upp ekonomin
Det är ingen risk för Lyxfällan men jag har börjat slentrianspendera mer än vad jag är bekväm med.
- Piffa klart lägenheten
T ex färdigställa väggarna i vardagsrummet och sen möblera det, hänga upp lite fler tavlor här och var, röja ut mer av saker som jag inte längre behöver ...
- Piffa till mig själv samt inse att jag redan är ganska snygg
D.v.s. dels praktiskt engagera mig i några lågt hängande utseendemässiga frukter, dels jobba på min inställning.
- Gå ner 20 extrakilon
De har smugit sig på och jag trivs inte med att vara så här stor/tung, ens utan utseendeeffekten. Orkar mindre och hade behövt byta ut mer än halva garderoben till större storlekar.
- Komma igång med att dejta igen
Det känns deppigt och orättvist att vänta med det tills allt ovanstående är klart, så tidigare än så i alla fall. Men kanske inte genast.

Förutsättningar:
Egentligen riktigt bra när jag tänker på det! Jag har ordentligt med fritid, ekonomiska marginaler, har pluggat konsumentbeteende(/-påverkan) och ledarskap, följer smarta motiverande konton på både Facebook och Instagram... men jag brukar glömma kurslitteraturen och ta skärmdumpar av mina favorittips på nätet och sen aldrig titta på dem igen. Ett bra första steg kan ju vara att samla några favoriter i en mapp så att jag kan skriva här om vad jag (inte) gör, leta upp ett applicerbart tips i mappen och sen testa.

Två utmaningar är att jag lätt blir överväldigad av hur mycket jag "borde" eller skulle kunna göra, samt slås av perfektionism. Jag kan inte göra allt och jag kan inte göra det perfekt så då gör jag inget alls istället. Det är precis så knäppt som jag inser när jag skriver ut det så här, så nu har jag valt dagens pepp.

Perfectionism is the voice of the oppressor.png


Så, jag har ingen detaljerad och färdig plan. Att försöka skapa en sådan vore ett hinder i sig. Jag har några preliminära tankar och ett antal mer eller mindre relevanta frågeställningar att utgå ifrån, så får jag utvärdera längs vägen.

PAQ (potentially asked questions):
Q: Allt du har tänkt göra (renovering, vikt/träning, dejting, röja, vanor...) finns i olika befintliga trådar. Varför inte skriva i dem istället?
A: För att jag vill skriva oftare och mer än vad någon skulle vara intresserad av att läsa i de trådarna. Dessutom vill jag behålla helheten på ett och samma ställe. De olika delarna kommer helt säkert att påverka varandra och då vill jag kunna skriva om det utan att det blir OT.

Q: Du har ju gjort ganska mycket redan, om du känner ett motstånd nu så kanske det är för att du behöver en paus?
A: Det har hunnit gå rätt lång tid sedan jag hade utbrändhetskänningar. Mitt "nya" jobb är inte nytt längre och arbetsbelastningen är väldigt rimlig. Sedan början av sommaren är jag oförskämt utvilad, och under genomsnittsdygnet har jag många timmar av Netflix/slösurfande att ta av.
 

Självpiff/-pepp. Det är dåligt med uppdateringar här. Jag har skrivit i dejtingtråden och berättat att jag har skaffat konto på HappyPancake igen. Det hör hemma under dejtingrubriken, men faktum är att jag behöver ta upp det under den här också för att understryka värdet av bekräftelse från utomstående, för mig. Lade upp en fördelaktig men rättvisande bild och får överraskande många klick. (Inkluderade en avskräckande och rättvisande presentation för att sålla men det är ett annat tema.) @Tonto hade en jättebra poäng - man vet aldrig vilka som kommer att gilla en. Lika bra att testa.

Glömde bild!

Screenshot_20231017-104720.png
 
Senast ändrad:
Mellaninlägg: Jag är inte nöjd med den här glesare uppdateringsfrekvensen. Har tillåtit mig att ha hyperfokus på jobbet ett tag men deadline passerades och det är slut nu. Då är den här tråden och områdena som kommer upp i den precis det som jag ska prioritera. Läste tråden från start till slut nyss för att repetera och bara det hjälpte. :)
 
Viktminskning. 7 kg ned sedan jag började för snart två månader sedan, så preliminärt 13 kvar. Jag är supernöjd med det av två anledningar:
  • Jag jobbade i princip all vaken tid i några veckor, men jag skippade aldrig ett gympass och det var extremt få tillfällen då jag åt något utanför Slow Carb Diet-ramarna. Den är väldigt enkel att följa jämfört med många andra, och de insatser som ändå krävs prioriterade jag nästan alltid att göra.

  • Enligt den motståndsmätande vågen på gymmet har jag knappt tappat någon fettfri massa. Helt okej att det går i lagom takt så länge det är rätt delar av mig som försvinner. Så småningom vill jag ju helst ha mer muskelmassa än nu, så jättebra om jag inte råkar backa för mycket på den punkten.
Vad jag egentligen äter:
  • Proteinkälla: Till frukost är det oftast 2 stekta ägg för att det går snabbt. Till lunch/middag är det oftast 1-2 kycklingdrumsticks som jag har kört en säck av i ugnen eller något kött som jag har köpt i klump på extrapris, skivat och fryst i mindre omgångar, tinat och sen stekt.

  • Bönor: Det här framgick inte riktigt i sammanfattningen av SCD som jag lade in förut, men man förväntas äta lite bönor vid varje måltid. Av de jag har testat är det mungbönor som accepteras problemfritt av magen, så nu äter jag i princip bara det. En påse på något kilo torkade blötlägges över natten, kokas, får svalna och fryses in i påsar vars innehåll räcker i några dagar. Sen är det bara att lägga några skedar i varje tallrik.

  • Grönsaker: I princip extraprisstyrt, även om jag också gillar färsk spenat i påse som aldrig är på extrapris. Häromdagen köpte jag t.ex. en massa paprikor, skar upp dem och tillagade och nu finns de i en låda i kylen så att jag kan ta lite till nästan varje måltid. Samma med zucchini. Andra gånger har det varit purjolök, aubergine ... säkert mer saker som jag inte minns nu.

  • Sås: Man ska undvika mejeriprodukter så jag har växlat mellan majonnäsbaserade färdigsåser och ajvar relish.
Sen är det inget mer. Det känns extremt lätt att upprätthålla över tid, i alla fall tills man utsätts för något sammanhang med t.ex. standardfrukost som utgörs av bröd, ost/smör/mjölk och fruktjuice, men då får jag väl försöka lägga det till någon "lördag".

Är så väldigt glad över att jag inte har släppt det här under jobbhetsen.

starting again is harder than not giving up.jpg
 
Senast ändrad:
Dejting. Happy Pancake i 21 dagar idag, såg jag. Jag hatar det här så mycket. I alla fall då och då, inklusive just nu.

Jag gillar inte att behöva sitta och bedöma och rata folk på löpande band. De som tar kontakt med mig vill i regel ha samma sak som jag, d.v.s. något långsiktigt. Har därför lätt att sympatisera med dem och föreställer mig att genomsnittspersonen har varit aktiv längre än jag. Ingen vill vara ensam, de vill kanske vara med mig. Jag måste för det allra mesta tacka nej. Jag brukar i alla fall se till att skriva något kortfattat men trevligt när jag gör det, förutsatt att de överhuvudtaget har ansträngt sig.

Jag gillar inte att bli utvärderad och vald eller bortvald. Det är mer än okej när det sker på bild/presentationstext - det är därför jag har dem - eller tidigt i chattandet. Hur det känns att bli bortvald på en dejt vet jag inte exakt ännu eftersom jag bara har varit på en, och där verkade personen fortsatt intresserad. (Det var dock inte jag. Nu tycker jag synd om honom för det.) Jag tycker att det är rätt så jobbigt att ha en längre konversation med någon där jag tycker att vi verkar matcha ganska bra, bara för att plötsligt bli avpolletterad.

Mer specifikt har jag nu hamnat i en situation där jag har chattat med en specifik person alldeles för länge och för mycket. Vi började prata om att ses ganska tidigt men de första dagarna var jag upptagen hela tiden, och lagom till att det upphörde så fick han förhinder. Vi har fortsatt hålla kontakten ganska intensivt. Det är lite oklart exakt när hans förhinder löser sig. Kanske imorgon, kanske till nästa vecka.

Kanske - och här kommer vi in på det extra obehagliga - är det bara ett påhitt. Han kanske aldrig hade för avsikt att träffas IRL. Jag kanske bara är en av 3-4 chattkompisar som han roterar mellan och över tid byter ut. Kanske för att han redan har en partner? Eller så är jag en B-plan som är pausad tills han har hunnit träffa någon han är mer intresserad av. Kanske ... Jag tänker inte ens lista alla exempel på idéer. "The crazy" har uppenbarligen kickat in hos mig, big time. Jag vet att det ligger hos mig och jag borde tagga ner och prata med andra och göra andra saker än att hänga på sidan, och det gör jag också. När jag kommer på mig med att göra onödiga spekulationer så försöker jag betrakta den tanken utifrån och tänka om den att "Ja, kanske det. Eller kanske inte. Det visar sig." och så klart tar jag inte upp något av det här med honom, för det vore "double crazy" utan självinsikt. Vi har inte lovat varandra någonting och jag har ingen rätt att förvänta mig något. Jag gnäller här istället.

Idag hann jag prata en liten stund med någon som också är lite gullig, fast på ett annat sätt. Det vore kul att fortsätta. Det är bara att han ligger 10-15 timmar efter i aktiv chattid. :(

Hahaha glömde peppbild så skulle gå in och hitta en nu. J-la anka.

1698269731318.png
 
Dejting, förlängning efter att ha sovit och läst tillbaka.

Mitt i allt: :rofl: Det här var visst en månad sedan. :D Kortade citatet.
Dejting. Jag nämnde att det fanns en person i verkligheten ... skickade SMS ... Skrev typ "Nu behöver vi ju aldrig ses mer men om du vill så kan vi göra det ändå, jag tycker att du är supergullig".
Det tyckte han hade varit kul
... om han hade varit singel
... som en fotbollsstor sten i magen - en sten som håller minusgrader och gör att man nästan får kväljningar efter att ha ätit en halv portion av maten som man inte alls ville ha till att börja med ... stresspulsen
...
Det blir ingen jävla peppbild idag. Det blir den här.

Visa bifogad fil 128926

"Kärleken är beständig men föremålen växlar", som min mormor brukade säga. :D

Så här skrev jag också då, så lite koll hade jag ju. Med huvudet i alla fall. :angel:

"Jag är i alla fall inte tonåring, så jag inbillar mig inte att den här hemska känslan är evig. Jag har varit med om betydligt värre saker och tagit mig ut på andra sidan. Så i huvudet förstår jag att det kommer att gå över, men det innebär inte att det känns bättre."

Då tog det alltså några veckor att komma upp ur hålet efter att ha haft en crush i 8-9 månader. Så okej, får vara förberedd på ett varv till bara då. Förhoppningsvis kortare. :D Jag har annars en bild av mig själv som en ganska odramatisk person. :cool:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 566
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: Nox
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 994
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp