Kort fråga

L

lenizen

Om vovven har dåliga höfter, kan detta ses på något annat sätt än på en röntgen? Syns det om det börjar utvecklas och hur?

//Lenizen som känner sig som en total nybörjare :o
 
Sv: Kort fråga

Om hunden har väldigt dåliga höfter kan det märkas på att den är slö, verkar allmänt ointresserad när det gäller att göra olika aktiviteter. Ibland ser man det på att de är dåligt musklade över rumpan....men inte alltid.
Oftast brukar det dock inte märkas, vad jag varit med om.
Vad är det för ras?? (nyfiken)
 
Sv: Kort fråga

Jag märkte det innan hunden var ett år på att hon började att "hoppa dubbelt" med bakbenen. Hennes steglängd bak minskades mycket och när hon hade lite mer bråttom så kunde hon inte ta ut stegen lika mycket som bak så då studsade hon alltid till ett par steg för att liksom hinna ikapp framkärran.
 
Sv: Kort fråga

På min Goldenvalp så märktes det på att hon var stel i baken när hon legat och sovit. Ibland kunde man känna att det knäppte till om man höll handen uppe på rumpan på henne. Hon blev också halt efter ansträngning. Däremot så var hon aldrig slö. Tvärtom väldigt aktiv.

Mia.
 
Sv: Kort fråga

Precis samma symtom som min svärmors pudel!
Men han är röntgad från topp till tå utan att dom kan hitta ett endaste fel!
Troligtvis är det en muskel inflammation på honom.
 
Sv: Kort fråga

Va skönt att det inte verkar värre än en muskelinflammation. På min valp var det E höfter så henne fick jag ta bort när hon var 10 månader.

Mia.
 
Sv: Kort fråga

Han är tre år, pappan är renrasig kelpie, mamman är en schäferblandning. Jag tycker att han har fått ett trippigare steg och att han är lite stelare än vanligt när han har legat ner. Aldrig sett hälta eller tempramentsskillnader. Sambon och andra som träffar honom tycker inte att dom ser det jag ser förutom syster som sa idag (därav mina funderingar) när vi promenerade.. "Vilka korta steg han tar". :crazy: Fast hon jämförde med sin hund. Hon träffar ju inte grabben så ofta, men det kanske är då man ser dom stora skillnaderna?
 
Sv: Kort fråga

Dubbelsidig hälta kan vara svår att se. Det ser man oftast på att båda stegen blir väldigt korta bak. Sånt går ju inte att bedöma om man inte sett hunden, dvs om det är en skillnad, och vad är kort resp. långt för just den hunden?

Ha lite koll på honom. Testa kanske att ge Glukosamin.

Börjar du uppleva att hunden påverkas av det så kontakta en veterinär!
 
Sv: Kort fråga

Självklart ska han få vet.besök om jag ser påverkningar. Just nu vet jag inte om det är så eller om det är noja Tycker att sambon borde notera skillnader också om det fanns några.
Han fastnade i våras med ett bakben, kanske kan det ha fått inverkan på höften? (Han var under vet.vård då och då såg dom inga skelett/muskelskador)
 
Sv: Kort fråga

Om man har en valp på 4-5 månader, hur kan man då märka det liksom för om dom e stela och så kan det kanske ha med växvärk att göra? Eller det visar sig inte på samma sätt? det har varit så mycket snack om det här med hd och ad på senaste runt omkring här så jag har blivit helnojjig. Det är ju ganska många månader kvar tills min lilla pojke ska röntgas. Det är väl bara att tänka på att inte överdriva med trning och motion tills man får sitt resultat. Det finns ju inte så mycket mer att göra?
 
Sv: Kort fråga

Vad jag hört så har just schäfer en tendens att få växtvärk. Det kanske är det.....den är ju långt ifrån färdigvuxen vid 4-5 månader.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 620
Senast: Mabuse
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp