Korta ner sporrar - hur?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 158
D

Doneloge

Undrar hur ni som har slipat/kortat ner era sporar har gjort? Hur mycket har ni kortat de och vad har ni använt er av för att göra det? :)

Sv: Korta ner sporrar - hur?

Har aldrig slipat ner sporrar, det verkar onödigt mycket jobb med det och dessutom risk att de blir vassa. Köpa ett par i den längden man vill ha verkar mycket klokare.

Jag har aldrig gjort det. Tycker det verkar onödigt, finns ju snälla 15 mm sporrar med kula att köpa. Annars så behöver man ju inte rida med sporrar alls om man nu inte vill.

Jo, om man ska tävla i dressyr måste man ha sporrar. Jag har hört om många som har slipat ner sporrar, för att de var för långa. Vet bara inte hur de gjorde. Tror inte att det är nån fara med det, sålänge man kollar att de är rundade i kanterna...

Den tanken slog mej faktiskt häromdagen då vi köpte ett par begagnade mässings sporrar som är 20 mm och in dotter får ju bara tävla med 15mm.

Tävlar du lokal nivå så kan du skippa sporrarna! Annars så finns det ju sporrar som är i princip "ingenting", i TR står det ingen minimilängd.

I england kan man köpa sånna som bara går runt skon och sen är lite "hackiga" i ena sidan. Men här i sverige har jag inte sett speciellt många som är väldigt små. Kanske finns på special butiker eller nåt. Tycker utvalet här är lite smått när jag tänker på det man kan köpa i utlandet.

Jag ska kolla med den kompis hur de gjorde med hennes sporrar, för jag har nämligen ett paar sporrar hemma som är för långa och som jag vil kapa av. Tror bara att det blir svårt. Kanske får leta efter ett paar färdiga bekväma sporrar istället...

De finns att köpa i Sverige också, en i stallet hade sådana till sin unghäst. Tror att de är köpta i någon välsorterad affär i Sthlm.

okej, det låter intressant. Har varit i de flesta hästbutikerna inne i stan. Kommer du inte ihåg vilken butik det var?

Men... :smirk: Sporrar kostar ju bara en hundring eller så, köp nya i den längd du vill ha! Säkert mkt lättare än att "göra egna"! :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 027
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka