Korta travsteg.... kan man jobba så att gången blir bättre?

M

Marlenè

Undrar hur mkt man kan utveckla en hästs gångarter ?
Om hästen har kort steg i traven både fram och bak.
Rörelsen är med mkt aktion, men för mkt "uppåt" och utan någon direkt längning framåt i steget.
Går det att jobba fram en bra gång hos hästen :confused:
Några tips på hur man i sådana fall går tillväga mottages tacksamt :bow:
 
Hitta takten så man ej rider för fort brukar få de flesta hästar att vila mer på steget och på så vis få det längre. Sen kan man ju rida över bommar en del och på så vis länga ut steget.
 
Tack för ditt svar!
Är det inte någon mer som har lust att tillägga något :)
Vill veta allt om att förbättra hästens gångarter!
 
Lägg handen på magen nedanför naveln. Den delen av magen måste kunna följa hästens rörelser framåt tillsammans med höfter och bäcken. Tänk att din hjälm sitter fast i taket med ett rep och du måste sträcka på dig för att huvudet ska passa i hjälmen. Lyft blicken, släpp ner låren, håll mjukt om hästen med överskänkel och be hästen om längning, samtidigt som du lyfter båda händerna tydligt framåt, det gör inget om du tappar kontakten med hästens mun, det viktiga är att den reagerar framåt på drivningen. Genom att överdriva underlättar du för hästen att förstå att den ska sträcka halsen framåt och bli längre genom hela kroppen. Du visar också hästen att den kan lita på att inget händer om den länger, så om den lägger iväg för mycket får du inte snabbt ta tillbaka den, utan mjukt återta kontakten och balansera upp den. Första gångerna är det inte säkert att du får något resultat förutom förvirring från hästen, men redan 3:e, 4:e gången bör du kunna få den att reagera rätt om du har en någorlunda uppmärksam häst och verkligen låter bli att sända motstridiga signaler. Tänk också på att inte kräva längning perfekt utan bara längning. Perfekt kommer senare. / Å
 
Tack för ditt tips som var mkt bra beskrivet
ska testa detta nästa gång jag ska rida :)
Tar fortfarande tacksamt emot fler tips från fler personer! :bump:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp