Kortare fårskinnstunnel?

Pancakes

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns korta fårskinnstunnlar? Till sadelgjorden då såklart. Jag har hittat massor "normallånga" men ingen som är kort nog att passa till dressyrgjorden. Törs man köpa en lång och klippa i den eller går den sönder helt då?

Sv: Kortare fårskinnstunnel?

Inga problem att klippa, man kan behöva förstärka stygnen lite där man har klippt av sömmen, men det är inte svårt. Tänk bara på att dressyrgjordar ofta är bredare än hoppgjordar, så att du får tag i en tunnel som är tillräckligt bred. Har själv en bred dressyrgjord och det är rejält trångt att få på fårskinnstunneln trots att jag tyckte jag köpte en bred tunnel.

Inga problem att klippa, man kan behöva förstärka stygnen lite där man har klippt av sömmen, men det är inte svårt. Tänk bara på att dressyrgjordar ofta är bredare än hoppgjordar, så att du får tag i en tunnel som är tillräckligt bred. Har själv en bred dressyrgjord och det är rejält trångt att få på fårskinnstunneln trots att jag tyckte jag köpte en bred tunnel.

Vad har du för tunnel och hur bred är gjorden?

Jag har en från Ullared, billig men den är jättefin i kvaliten :)

Minns faktiskt inte vad det är för märke på min tunnel, kanske en mattes? Var så länge sedan jag köpte den nu. Gjorden jag har är lite svängd, kan nog vara upp emot en 10 cm på vissa ställen men jag har inte mätt. Den är i alla fall inte ovanligt bred för att vara dressyr, även om jag vet att det finns smalare modeller också.

Okej :) Jag letar lite halvt efter en som kan passa min megabreda a la tryckfördelargjord, därav frågan. Är inte i så stort behov att jag har lust att specialbeställa så hade ju vart najs att hitta en :)

Jag köpte en på Hööks, som jag tycker är alldeles för bred för min vanliga gjord. Men den är kanske inte MEGAbred

Denna kanske?

Gjordskydd i fårskinn Genuine Sherpa
Artikelnr. 330086
249 Kr
Kardborrefästen. Hjälper till att fördela tryck och motverkar skav. 82 x 15 cm.

Tror min gjord är uppåt 20 cm dock men tål att mätas igen. Jjust det måttet fastnar inte i huvudet trots min normalt sett konstiga sifferminne :p Tack för tipset iaf :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: sweep
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: warg
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 284
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023