Kortaste sadlarna?

Sv: Kortaste sadlarna?

Svårt att säga när bomvidden är för smal. Har haft en M&N men den var ännu större (längre) än Caprillin.
Är väldigt intresserad av Globus Dressyr CliC, hörde att min granne hade skaffat sig en sådan så jag ska prova den.
Färgen, ganska ljust gulbrun mest gul, stämmer på islandshästen och hon är 137 cm och nä jag hittar inte dig där. Ett mysterium :confused: :cool:

Men... det måste ju vara dig ju.. ;)

De nya M&N är längre än de gamla, var det en sån du hade?

Du kan ju prova en Globus, men risken finns ju att den inte passar om han är så överbyggd.

Den M&N jag hade köpte jag 2002 men fick sälja omgående. Min lilla tunna är inte SÅ mycket överbyggd utan det är precis så man ser det. När jag köpte henne hade de haft en sadel som tryckte väldigt mycket i bakvalvet för hon hade två ganska djupa gropar där bakvalvet slutade :cry: . Jag kunde inte sadla henne lös då men kan göra det idag (om jag hade haft en sadel)och hon står stilla :D
Tack så jätte mycket för dina svar (igen då :rofl: )

De gam,la M&N är ju ungefär 5 cm kortare så de kanske kan passa... Jag provade en gammal M&N men sen såg jag de nya M&N irl (de som kom 2002-2003 tror jag, de med gelsits) och de var ju mkt mindre i sätet och mkt större kilbossor. Men hoppsadlarna är fortfarande korta...

Om hon abra är lite överbyggd så kan Globus passa då ju...
Anars kan FB också avra nåt. Reflex eller Capriole (Elegancen är så liten i sätet, och desto mindre storlek du kan ha desto bättre, Reflex och Capriole är mer öppna i sätet och känns inte så trånga) passar lite överbyggd häst, passar allt från ingen manke alls till ganska hög (dock inte gigantisk manke) och de är korta. Min häst hade kunnat ha en 17,5-18" (har bara provat 17,5 har inte provat 18" så jag vet inte exakt hur stor den blir, men om den hade blivit för lång hade det bara varit snack om 3-8 mm) och hans rygg är 44,5 cm lång...
FB finns att köpa billig från England, där kostar de runt 13 istället för 22 som de kostar här... http://www.redrae.co.uk/frank_baines_collection.htm

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
207
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka