Kortbetalning felade?

Fibusen

Trådstartare
Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen när jag loggade in på banken hade jag mer pengar på kontot än vad jag hade sist, och inser att det där skyddade beloppet inte blivit draget, utan pengarna har gått tillbaka till mig!

Jag har självklart mejlat företaget, men vad gör jag om jag inte får kontakt med dom?! Jag mejlade in en fråga innan jag beställde, men hittade sen svar på den via ett forum så beställde endå, men har fortfarande inte fått svar från dom om det!

Jag vill ju inte att dom plötsligt kommer på om 4 månader att dom inte tagit emot mina pengar och sen lägger på förseningsavgift osv, eller i värsta fall skickar inkassokrav/kronofogden. Dom använder sig av qliro om man tar på faktura, och där har jag också loggat in för att se om jag har någon faktura från dom, men det är helt tomt där, och jag betalade som sagt direkt från kortet då jag inte ville ha några betalningar liggandes....

Pengarna har som sagt legat som skyddat belopp sen 29/2, alltså 10 dagar, utan att dom gått vidare, och nu ligger dom på mitt konto igen. Varan fick jag i princip direkt så den har jag ju redan...

Har orderbekräftelsen kvar, men där står det inget om att jag betalat med kort, utan mest tack för din order, och att jag registrerat mig för nyhetsbrev.

Vad mer kan jag göra nu? Beviset från mitt konto är ju borta iom att betalningen gått tillbaka...
 
Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen när jag loggade in på banken hade jag mer pengar på kontot än vad jag hade sist, och inser att det där skyddade beloppet inte blivit draget, utan pengarna har gått tillbaka till mig!

Jag har självklart mejlat företaget, men vad gör jag om jag inte får kontakt med dom?! Jag mejlade in en fråga innan jag beställde, men hittade sen svar på den via ett forum så beställde endå, men har fortfarande inte fått svar från dom om det!

Jag vill ju inte att dom plötsligt kommer på om 4 månader att dom inte tagit emot mina pengar och sen lägger på förseningsavgift osv, eller i värsta fall skickar inkassokrav/kronofogden. Dom använder sig av qliro om man tar på faktura, och där har jag också loggat in för att se om jag har någon faktura från dom, men det är helt tomt där, och jag betalade som sagt direkt från kortet då jag inte ville ha några betalningar liggandes....

Pengarna har som sagt legat som skyddat belopp sen 29/2, alltså 10 dagar, utan att dom gått vidare, och nu ligger dom på mitt konto igen. Varan fick jag i princip direkt så den har jag ju redan...

Har orderbekräftelsen kvar, men där står det inget om att jag betalat med kort, utan mest tack för din order, och att jag registrerat mig för nyhetsbrev.

Vad mer kan jag göra nu? Beviset från mitt konto är ju borta iom att betalningen gått tillbaka...
Du kan nog inte göra så mycket mer än att ställa frågan till dem. Svårt att se att du skulle få påminnelseavgifter osv i det här läget.
 
För mig blir det alltid så med ett visst företag. Beloppet reserveras och ligger sedan reserverat i en vecka eller mer. Sen försvinner reserveringen och pengarna finns fria på mitt konto. Sedan ett antal dagar efter det så drar de pengarna på riktigt. Jättestörande för då måste jag minnas hur mycket "extra" jag måste ha på kontot, men det är verkligen så varje varje gång.
 
Ett företag har två år på sig att dra pengarna från kontot om man använder kortet. Hade samma problem en gång och frågade här på buke. Helt sjukt att dom kan få vänta så länge och att det blir kunderna som måste se till att ha dom pengarna på kontot.
 
För mig blir det alltid så med ett visst företag. Beloppet reserveras och ligger sedan reserverat i en vecka eller mer. Sen försvinner reserveringen och pengarna finns fria på mitt konto. Sedan ett antal dagar efter det så drar de pengarna på riktigt. Jättestörande för då måste jag minnas hur mycket "extra" jag måste ha på kontot, men det är verkligen så varje varje gång.

Då hoppas jag att dom drar det framöver då utan strul. Men drygt som sagt att det ska ta sån tid. Betalde med kortet just för att det skulle bli betalt direkt så jag inte behövde tänka mer på det!
 
Ett företag har två år på sig att dra pengarna från kontot om man använder kortet. Hade samma problem en gång och frågade här på buke. Helt sjukt att dom kan få vänta så länge och att det blir kunderna som måste se till att ha dom pengarna på kontot.

Men va?! Suck!!! Här betalade man med kortet just för att det skulle bli betalt direkt och inte ha någon faktura som låg och väntade!
 
Det känns ju som om du har gjort vad du kunnat om du mailat dem. Om det skulle bli tjafs i framtiden så kan du alltid visa upp ditt mail som bevis på att du försökt få ordning på detta. Jag skulle inte vara orolig alls. :)
 
Det känns ju som om du har gjort vad du kunnat om du mailat dem. Om det skulle bli tjafs i framtiden så kan du alltid visa upp ditt mail som bevis på att du försökt få ordning på detta. Jag skulle inte vara orolig alls. :)

Ja, det är ju tur att jag ens upptäckte det! Jag har ju aldrig så mycket pengar på kortet, utan för alltid över från ett annat konto om jag ska tex storhandla. Brukar försöka ligga på lite över 500kr på kortet, därav jag reagerade att det var närmare 1000kr nu. Är ingen stor summa (runt 350) så hade jag haft flera tusen och inte hade sån jättekoll som jag har så hade jag inte ens reagerat att det kommit tillbaka.

Får tacka mitt köpstopp för den hårda kollen!:angel::p
 
Ett företag har två år på sig att dra pengarna från kontot om man använder kortet. Hade samma problem en gång och frågade här på buke. Helt sjukt att dom kan få vänta så länge och att det blir kunderna som måste se till att ha dom pengarna på kontot.

Jag kan hålla med om att det är märkligt med en så lång tidsgräns vid korttransaktioner. Om inte annat så för att kortet mycket väl kan upphöra att finnas på den tiden.
Fast det är ju samma tidsram som vid fakturering, såvitt jag minns: företag kan fakturera i upp till två år efter köpet och kunden är då skyldig att betala den (oavsett när den kommer). Tanken är inte att företaget ska vänta så länge med att fakturera - det är ju också vansinnigt ur ett företagsekonomiskt perspektiv om en skulle ha det i system - men om det av någon anledning missas tex så finns fortfarande möjligheten att skicka fakturan och ha rätt till betalning.
 
Nu är det äntligen draget iallafall, så då kan jag släppa det! :up:

Helt galet att dom kan få ha hela 2 år på sig! Ekonomin kan ju ändras drastiskt. Tänker att man köper något för en större summa, sen blir man tex sjukskriven eller liknande så det knappt går runt, sen plötsligt dras det en summa som motsvarar hyran/månadens mat eller liknande. Värdelöst ju!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 709
Utrustning Jag beställde ett par specialdesignade och måttbeställda dressyrstövlar i somras/höstas men nu när stövlarna levererades till...
Svar
7
· Visningar
1 642
Juridik & Ekonomi Naturligtvis så kom jag på denna fråga 5 min efter att kontoret stängt... Hur som helst, jag ska byta fönster på mitt hus. Var hit en...
Svar
8
· Visningar
2 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp