Körtel?? Anatomikunniga sökes

Asa_S

Trådstartare
För mer än en vecka sedan upptäckte jag att min häst fått en svullnad på bringan, precis på vänster sida av den punkt där luftstrupen "går in". Den var varm och verkade ömma, och eftersom hon inte är ensam i hagen var det första jag tänkte på att hon fått sig en spark av sin hagkompis, så att det blivit en blodsutgutning.
Hästen vilade i några dagar, varpå jag for ut och skrittade för att hjälpa till att cirkulera bort ev vätska. Det blev dock ingen skillnad och hästen har fått fortsätta vila medans jag väntat på att det ska lägga sig.

Så upptäckte jag idag att det går att komma "in" på sidan av knölen på den sida som vetter mot luftstrupen och flytta den i sidled. Det verkar mera som ett föremål som sitter där inne än en muskelblödning. En besökare (som dock är hästrädd och aldrig kände på knölen) föreslog att det kunde vara en körtel, men jag vet inte. Inga andra körtlar känns svullna, hästen har inte feber, ingen snuva, är inte halt och kan både trava och galoppera åt båda hållen, inga som helst skillnader har märkts på henne vare sig i rörelsestörning eller personlighet. Svullnaden är inte svampig utan fast, nästan hård, i konsistensen, rund och ca 7-10 cm i diameter. Hon har verkat ömma när jag försiktigt tryckt rakt framifrån, men flytta den sidledes fick jag göra utan att hon reagerade alls och sedan gick det att trycka på den också utan reaktion. Min första tanke idag var att det var spetsen på nyckelbenet eller något sådant men det kan det ju knappast vara när hon inte är påverkad.

Hade telefonkontakt med vet tidigare men tyckte också att spark var rimligt och nu är det ju helg, så i väntan på måndag tar jag gärna emot tips på vad detta kan vara för något? / Å

Jag tycker det verkar som att hon fått en fettknöl. De kan komma jättefort och jag vet av egen erfarenhet att de ömmar!
Jag har haft hundar som haft dem och har haft själv också, och de kan växa sig stora på en helg!
De bör tömmas av veterinär om de är stora och ömheten inte försvinner. Är det en fettknöl så ligger den under huden, och går att rucka på, den sitter alltså inte fast. Det är en sk inflammation i en hårsäck...(om det är vad jag tror, en lekmans åsikt eller tips).

Kan hästen ha fått in nån träflisa el dyl..såna saker kan ligga i månader, och även vandra för att tillslut bli en "böld" och spricka så småmingom..

Den typen av fettknöl du talar om,atherom, är en överfyllnad av en talgkörtel pga tät utförsgång ev med en sekundär infektion.
Motsvarande är inte vanligt på häst.
PL

Tror inte det är en fettknöl, detta känns mer "spolformigt" på något sätt och inte platt. Då det inte blev någon försämring vilade hästen, en kompis som är läkarstudent påpekade att den här knölens utseende stämde in på blodsutgjutning i muskeln, och då hade jag tre överensstämmande troliga diagnoser och bestämde mig för att avvakta. Motionerade hästen med "jogging" i ridhuset, och dagen efter var knölen större och ytligare på fm, dock ej em. Fortfarande ingen feber eller hälta. Läkarstudenten tyckte inte att detta stämde, så jag har fått tid hos vet nu efter helgen för att kolla vad det är. Har delat på hästarna eftersom de mest verkar sparka på varandra hur som helst, så nu är de hysteriska och springer i var sin hage och skriker, suck. Får se vad vet säger, förmodligen blodsutgjutelse efter spark... Men då får jag iallafall uteslutet inkapslat främmande föremål. / Å

Förvisso har de lymfkörtlar i det område som du beskriver men det är sällan bara en lymfkörtel svullnar upp. De svullnar vid infektion i kroppen och brukar då svullna jämnt, dvs båda boglymfknutorna, eller båda submandibular (sitter vid ganascherna). Det ska också vara en rejäl infektion med kraftigt sänkt allmänntillstånd för att man ska notera just boglymfknutorna.
Nyckelben har de inget så det kan du utesluta ligga bakom. :)

Någon form av yttre smäll låter mest rimligt på vad du beskriver. :)

Jag visste väl att det var något med nyckelbenet!!!! Fast jag hade för mig att det var att det inte var "fast anslutet" till bogbladet eller något sådant... :o Tack för påminnelsen / Å

Blä! Nu har det blivit värre, det är större och i två "våningar", och tittar man på bröstlinjen mellan frambenen, har det blivit ett litet mjukt "häng" på den sidan. Varmt och med tydlig puls runt hela området. Och då ringer vet och ställer in - med sambon. Ny tid på torsdag. Så nu sitter jag här och försöker få tag i distriktarn med transporten åkklar, men det är inget svar. Enda ljuspunkten är att det fortfarande inte är någon feber. Hästen äter och dricker normalt. Men lite mer än milt stressad är man fy f-n! / Å

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Senast: ainasoja
·
Kropp & Själ Jag har gått och skaffat mig en irriterande knöl på en sena. Den sitter bakom fotleden i höjd med knölarna på var sida om foten och är...
Svar
16
· Visningar
2 027
Senast: Badger
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 084
Senast: Luff
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka