Kortison jämt?

mian1

Trådstartare
Nån som ger sin hund kortison jämt, typ livet ut? Hur doseras eran hund?
Vi ger Doris kortison nu, först fick hon 2 tabletter om dagen och nu är dosen nere på en om dagen. När hon fick två kliade hon sig inte alls, men med bara en tablett är hon bara helt klifri de närmaste timmarna efter medicineringen, sedan börjar hon att klia så smått igen.
Jag har fått uppfattningen att när man ger kortison livet ut så är dosen låg och oftast ger man bara en eller ett par tabletter i veckan, men jag kanske har fel?
 
Hej, vi har en gammal hund, som pga furunkelos (blåsor mellan trampdynorna på ovansidan) har fått kortison, och vi har minskat dosen till en halv tablett om dagen, och han har inga problem med fötterna, men vi kan inte sluta med kortisonet, då blir han som en knarkare utan knark, så han får fortsätta att få det, blir så svårt att börja igen med om man slutar och blåsorna kommer tillbaka, han hade jätteproblem med dom i 2 år innan vi fick detta, den stora nackdelen är väl att dom (han) blir tokiga i mat, försöker ta från bord etc. (vilket han aldrig gjort innan) så det är viktigt att se till så dom inte blir för feta tror jag.
 
Hur gammal är Doris nu?

Du kanske kan dela upp dosen om hon börjar klia sig efter nån timma igen? Kanske en tablett på f.m och på e.m. och sen kanske halvera tabletterna?

Annars så skulle jag låta min hund äta 2 tabletter per dag och vara klifri. Hellre ett kortare men bättre liv än ett lång som är på gränsen... Nu vet jag inte om kortison förkortar en hunds liv??
 
Kan du inte höra med vet. som skrev ut det åt dig hur du ska göra. De brukar ju vara bra på sånt.....
Det är lite olika från hund till hund hur man ger, men en del får ha det livet ut.
 
Självklart ska vi få rätt dosering av veterinären först. Nu går vi efter den dos vi fått föreskriven för mer akutfall, när hon kliar för mycket. Än så länge har vi sagt nej till veterinärens förslag om en livstidsdos. Vi har provat homeopatmedel och det har både lindrat och läkt, men bara för en kortare stund, sen kommer återfallen. Vi ställer oss väl fortfarande lite tvekande till livstidsmedicinering med kemisk medicin, men å andra sidan så gör jag vad som helst för att hunden ska må bra!
 
Doris är 6 år till hösten. Och om nu kortison förkortar djurens liv så tror jag nog att det är marginellt jämfört med alla de infektioner hon ständigt drabbas av. Och hellre ett kort och klifritt liv än ett långt lidande.

En bra idé att dela tabletten! Vi ska ringa veterinären i veckan och se vad han säjer. Nu får hon sin tablett vid 14-tiden och då håller hon sig klifri till 23-24 och om hon då redan gått och lagt sig så börjar hon inte klia för än på morgonen när hon vaknar. När hon fick två om dagen så var hon klifri hela tiden.
 
Aha... Hon är lika gammal som min äldre hund alltså. Jisses vilket strul. Hitills har jag aldrig haft en hund som inte haft "nått". Det är jobbigt.
 
Doris är min första hund, eller mitt första djur öht, som det är något fel på. Därav den extra paniken.
 
Vi hade en hund med supermycket eksem. Hon tappade till och med "plattorna" på nosen. Den blev helt slät och skär. Hon gillade att vara ute när det var riktigt riktigt kallt. Antagligen så lindrade det klådan.

Till slut så lyckades vi få uppfödaren att titta på henne och erkänna att det var nått fel på hunden så i fick "tillåtelse" att ta bort henne. Lilla skruttan...
 
Doris har också tappat päls i omgångar. Fäller underullen och så växer den liksom inte ut på jättelänge. Mest har hon klåda i ansiktet, på halsen och tassarna. När hon är dålig luktar hon illa, ögonhinnorna täcker ögonen så att hon ser dåligt och nosen är snustorr. Plus att hon då är rädd och nervös och mest vill sova.
Nu märker man att hon mår betydligt bättre. Nu är hon hund, annars är hon mest soffkudde. Men vi är ändå övertygade om att hon har sin livsglädje kvar, att hon vill leva och inte är så illa däran. Än så länge har vi inte övervägt avlivning.
 
vilken veterinär går du hos, vi har Kaså, (såg att du bor i närheten)
 
En av mina Chihuahuaor började äta kortison redan som tvååring och fortsatte hela livet ut. Hon blev 12 år. Enligt veterinären skulle kortisonet förkorta hennes liv med tanke på de biverkningar det blir men våran lilla var en kämpe utan dess like :love:

Hon fick 1/2 tablett varannan dag. Vissa perioder var doseringen 1/4 tablett varannan dag. Hon blev dock uppsvälld och såg ut som en liten fotboll. Vi tog blodprov på henne regelbundet för att kolla upp hennes värden.

Om man kan ge enbart varannan dag så kan tydligen kroppen producera "eget kortison"....så det var väl det kanske som gjorde att vår lilla klarade sig så länge som hon gjorde.
 
våran hund äter två tabletter varannan dag.
hon är ca tio år och mår väldigt dåligt utan tabletterna men kanon med, hon har ätit dom i ca fem år.
har inte märkt några bieffekter på henne.
har haft en hanne på kortison oxå me han blev svullen slö och helt väck.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 362
Senast: monster1
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp