Kortkommando!

Fiffi1

Trådstartare
Vilka är de vanligaste som används i lydnad. Jag känner till d.k som betyder dubbelkommando.
Ska skriva på bevakningslydnad och har ingen erfarenhet av skrivandet eller "egna" lappar då jag aldrig tävlat i lydnad. Tydligen ska det "bara vara" att skriva det domaren säger men om den säger mycket så hinner man ju inte med. Tacksam för lite tips :)

Sv: Kortkommando!

Dom jag kommer på såhär direkt är LS - långsamt sättande och VP - växlar position.

LS långsamt sättande
LL långsamt läggande
SS snett sättande
VP/VXP växlar position
SL snett läggande
TR tränger (har varit med om många olika varianter på det när jag skrivit åt domare, dom flesta säger TR)
VT växlar tempo
LT långsamt tempo
DK dubbelkommando
AVS avslut (dvs ingång)
+ Att dom flesta förkortningar kan få ett M framför sig, t ex MLL - Mycket långsamt läggande.

Dom flesta domarna är schyssta och vana vid ovana skrivare, så dom säger förkortningarna direkt och så kan du ju fråga om du vill veta vad det betyder :)

Tack för alla svar, jättebra :bow:

Ska skriva ut och ta med så förstår jag vad domaren pratar om :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 012
Senast: Nota
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 928
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 318
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 614
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka